Anna Hanarz
#1. Upload dit produkt feed i Facebook Produktkataloget mindst en gang om dagen
#2. Forbinde din Facebook Pixel til dit Produktkatalog
#3. Sørg for at hvert produkt har enten et GTIN, Brand eller mpn
#4. Undgå dobbeltgængere. Sørg for at hvert produkt har en unik titel, beskrivelse og GTIN
#5. Brug produktvarianter og item_group_id
#6. Brug så mange frivillige egenskaber som du kan
#7. Optimer dine produkt titler
#8. Sørg for du bruger billeder af høj kvalitet
#9. Brug af produkttype egenskaber
#10. Brug af Google Produktkategori egenskaber
#11. Brug af custom labels
#12. Oplys salgsprisen og brug prisafslag
#13. Oplys korrekte forsendelsesinformationer og brug gratis forsendelse
Konklusion
#1. Upload dit produkt feed til Facebook Produktkataloget mindst en gang om dagen
Det første skridt til succes, i forhold til Facebook Dynamic annoncering, er at uploade friske data.
Sørg for du henter dit produkt feed ind i Facebook Kataloget så ofte som muligt. Facebook giver dig, ulig Google, mulighed for at hente dit feed op til en gang i timen.
For at sætte det op, skal du bruge et feed URL (link) i stedet for manuelle uploads. Du kan gemme dit feed i din FTP, eller simpelthen bruge et Google regneark og overføre det til hjemmesiden i form af en .csv-fil. Derudover skal du sørge for at dit feed er i det rigtige format. Facebook understøtter i øjeblikket følgende formater:
Ved at bruge et datafeed styringsværktøj som DataFeedWatch skal du ikke bekymre dig om formater, for værktøjet genererer automatisk dit feed i et Facebook supporteret format.
Hovedargumentet for at opdatere og uploade dit feed på timebasis, er muligheden for at overføre friske opdateringer på varelager og priser.
Til tider kan varelageret løbe tør ret hurtigt, især i travle perioder, og du er bestemt ikke interesseret i at annoncere for produkter du ikke er i stand til at sælge. Facebook giver faktisk mulighed for flere forskellige varelager værdier:
Du kan overveje at annoncere for en vare der ikke er på lager ved at bruge “preorder” eller “available for order” værdien, så kunden ved at varen kommer på lager senere eller først sendes senere.
Produktpriser kan også ændre sig ret ofte, især under udsalg, så du skal sørge for at dine annoncer reflekterer det dine produktsider viser.
Det er mest af alt for at undgå ubehagelige overraskelser for kunderne, og undgå at varerne bliver afvist. Faktisk er det sådan, at for at forbedre kundeoplevelsen, så vil Facebook afvise varer hvor prisen på produktsiden ikke matcher den i dit feed.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#2. Forbind din Facebook Pixel til dit Produktkatalog
Hele ideen bag Facebook Dynamic Ads er at re-engagere de kunder der allerede har besøgt din hjemmeside, helst med relevante annoncer der viser de produkter som der er størst sandsynlighed for de køber.
De kan være at du viser de produkter som kunderne efterlod i indkøbskurven som en reminder, eller opsælger/krydssælger andre produkter du tror de vil være interesserede i, baseret på deres tidligere online ageren.
I begge tilfælde er det essentielt at forbinde din Facebook Pixel til kataloget, for at overføre de præcise informationer om kundernes ageren til systemet og dermed matche bruger-interaktionerne på din hjemmeside med produkterne i kataloget.
Du skal simpelthen gå ind i feed settings og klikke på "connect event source".
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#3. Sørg for at hvert produkt har enten et GTIN, Brand eller mpn
Produkt identifikatorer er essentielle for Facebook systemet, for at klassificere og kategorisere hvert produkt i kataloget.
Sørg altid for at du indsender korrekte GTINs (Global Trade Item Number), altså varenumre. GTINs kan inkludere UPC, EAN, JAN, og ISBN). Hvis dit produkt ikke har et GTIN, så indsend brandet eller mpn nummeret (Unique manufacturer ID) i stedet for.
Vi anbefaler også at du altid tilføjer brand egenskaben, også selvom dit produkt har et GTIN. Det vil nemlig vise sig at være hjælpsomt når du skal oprette produkt sæt og dynamiske karrusel annoncer.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#4. Undgå dobbeltgængere. Sørg for at hvert produkt har en unik titel, beskrivelse og GTIN
Du skal være opmærksom på produkter der ligner hinanden, for de kan have lignende eller ens titler og beskrivelser. For eksempel kan det være tilfældet for paperback og hardback formater af den samme bog, eller film som også er en bog osv.
Sørg altid for at du indsender unikke titler, beskrivelser og GTIN numre.
I tilfælde hvor det samme produkt sælges i forskellige formater, som størrelser eller farver, så skal du gruppere alle variationerne sammen. Få flere informationer om det nedenfor.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#5. Brug produktvarianter og item_group_id
Når du for eksempel sælger den samme t-shirt i forskellige størrelser og farver, så det bedste tip kun at vise en enkelt annonce i stedet for en per produktvariant. Faktisk vil billedet af t-shirten som oftest være det samme. Du vil i virkeligheden bare have folk til at klikke på annoncen og så vælge deres rigtige størrelse. For at lade systemet vide at du har mange forskellige produktvarianter, men kun viser en enkelt annonce, så brug egenskaben item_group_id. Facebook pointerer at "Det gør det lettere at annoncere flere farver, faconer og mønster for et specifikt produkt ved at bruge grupper. Alle produkter i en produktgruppe deler det samme item_group_id. I Dynamic Ads (dynamiske annoncer) vælger vi kun en vare i gruppen, baseret på det signal vi har modtaget fra din pixel eller app."
I bund og grund bruger du den samme værdi for alle produktvarianterne. På den måde ved systemet at de er grupperet sammen. Facebook omdøber faktisk denne egenskab til retailer_product_group_id, og du kan finde den blandt filtrene når du opretter produkt sæt.
Udover at det tillader systemet kun at vise én annonce i stedet for mange, så er egenskaben også essentiel set fra et kampagne optimerings synspunkt. Faktisk er det sådan, at når det drejer sig om segmentering af produkt sæt, så bliver det meget lettere at gruppere varer med samme produktvarianter og give dem et højere/lavere bud.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#6. Brug så mange frivillige egenskaber som du kan
I forlængelse af teksten ovenfor, anbefaler vi at du bruger så mange frivillige egenskaber som du kan. Age_group (aldersgruppe), colour (farve), gender (køn), material (materiale), pattern (mønster) og size (størrelse) er blandt de frivillige felter du kan bruge til at booste dit feed. Som du kan se på screenshottet nedenfor, så kan du bruge alle disse felter som filtre. når du opretter produktsæt:
Du vil, for eksempel, måske gerne oprette et produktsæt baseret på age_group (aldersgrupper). Du kan målrette mod forældre der har brug for produkter til mindre børn, og ikke-forældre med produkter for voksne. Det samme gælder med køn.
Lad os sige at du både sælger dame- og herresko. Du ønsker at målrette annoncen for herresko mod mænd, og dameskoene mod kvinder. Så opretter du simpelthen to produktsæt baseret på egenskaben gender (køn).
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#7. Optimér produkt titlerne
Produkt titlerne er meget vigtige, for de er den eneste tekst-baserede del af en produkt karrusel annonce. Så du skal gøre titlerne så klare og indbydende som muligt.
Brug store bogstaver i titlen, og nævn produktets brand, hvor det er muligt. Vores venner hos Dept har sammensat den følgende oversigt, der viser, hvilken titel struktur du kan følge for hver varegruppe.
Du kan optimere titlerne gennem DataFeedWatch eller, hvor du kan komme til det, ved oprettelse af selve annoncen i din Facebook ad manager.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#8. Sørg for du bruger billeder af høj kvalitet
Billeder er, uden tvivl, den vigtigste egenskab i et Facebook Produktkatalog. Faktisk er Facebook Dynamic Ads i bund og grund billedannoncer, og som sådan så viser de billedbårne annoncer snarere end tekst. Billederne skal være klare, lyse og vise produktet fra dets bedste side. Undgå tekst på selve billederne og mange produkter i samme billede. Facebook siger at "billedernes minimums oplysning er 500px * 500px, og Facebook skærer dem af i forholdet 1:1". Det er dog anbefalet at bruge billeder i formatet 1080x1080, for de er at højere kvalitet og Instagram kan ikke vise billeder der er mindre end 600x600.
Hvor det er muligt, anbefales det også at tilføje flere billeder. Du kan bruge additional_image_link under frivillige egenskaber, og tilføje op til 10 ekstra billeder.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#9. Brug af produkttype egenskaber
Selvom egenskaben product_type er frivillig, så anbefaler vi på det kraftigste at du bruger den.
For med product type kan du tilføje dine egne produktkategorisering til dit feed. På den måde er du i stand til at filtrere produkterne i dine dynamiske annoncekampagner, baseret på dine valgte egenskaber. Du kan gå så meget i detaljer som du ønsker og tilføje adskillige underkategorier. For eksempel books > fiction > crime > american author. Du kan oprette produktsæt baseret på product type. Så du kan for eksempel vælge at byde højere på fiktionsbøger end ikke-fiktion og så videre.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#10. Brug af Google Produktkategori egenskaber
Den samme historie gælder for egenskaben Google Product Category. Ulig produkttypen, hvor værdierne er brugerdefinerede, så skal dette felt følge Googles taxonomy. Du kan bruge egenskaben til at oprette produktsæt.
Egenskaben her er også vigtig fordi Facebook bruger den til at matche produkter i samme kategori. Lad os for eksempel sige at en bruger netop har tilføjet en vare til indkøbskurven og så har forladt din hjemmeside. Du vil gerne gen-annoncere for ham/hende ved at vise nøjagtigt det samme produkt som der blev efterladt i indkøbskurven. Derudover vil du gerne vise andre produkter som han/hun måske er interesseret i. Facebook er mere tilbøjelig til at vise produkter i samme Google Produktkategori, fordi de måske ligner hinanden og derfor er potentielt mere interessante for kunderne.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#11. Submit custom labels
Vi har gennemgået emnet Facebook Custom Labels indgående i vores blog “Hvordan du bruger Custom Labels i Facebook Dynamic Annoncer”. Custom Labels er helt basalt 5 frivillige skræddersyede emner du kan tilføje til dit feed for at inkludere ekstra informationer om dit produkt.
Her er nogle eksempler på informationer du måske gerne vil inkludere i dit feed:
- Margin
- Varelager status
- På udsalg eller tilbud
- Tilgængelighed i forhold til fysisk placering
- Specielle forhold ift. forsendelse
Alle disse informationer kan bruges til at segmentere dit feed i produktsæt og bud der matcher til.
Eksempler: Du ønsker at byde mere på produkter med en højere margin. Du ønsker at udbyde et mindre antal produkter pga. et lavt varelager indtil du får nye varer hjem. Du ønsker at annoncere flere produkter på udsalg osv osv... Check vores tidligere nævnte blog for at få flere eksempler.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#12. Oplys salgsprisen og brug af prisafslag
Når du kører tilbud, så sørg altid for at du oplyser både original prisen og udsalgsprisen.
På den måde har du mulighed for at tilføje overstregede priser, eller en procentsats i afslag:
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
#13. Oplys korrekte forsendelsesinformationer og brug gratis forsendelse
Det er også frivilligt at bruge dit “shipping felt”, men igen så anbefaler vi på det kraftigste at du tilføjer det. Faktisk er det takket være den egenskab, at du er i stand til at tilføje den indbydende “gratis levering” i dine annoncer. Det er vel unødvendigt at sige at det afslag i prisen gør din annonce langt mere fremtrædende, tiltrækkende og giver dig en større sandsynlighed for et salg.
Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Konklusion
Bare fordi Facebook Dynamic Product Ads automatisk gen-annoncerer for kunderne, så betyder det ikke, at du ikke bør optimere din annoncer for at gøre en størst mulig forskel for dine kampagners ROI.
Succes med Facebooks dynamiske annoncer starter med dit produkt feed. Sørg for at du bruger punkterne ovenfor som en checkliste, i forhold til alle de ting du kan forbedre i kvaliteten af dit feed og din kampagne performance.
Hvis du gør en indsats nu, kan du spare rigtigt meget tid fremover! Med vores 13 tips vil du helt sikkert få et bedre resultat af dine Dynamiske annoncer.