DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Bedste Amazon-alternativer til at sælge på

Skrevet af Anna Hanarz | 22-09-2020 07:50:23

 

Som verdens største markedsplads er Amazon ofte det sted, folk går til først. Amazon dominerer e-handel på grund af sin svimlende konsistens og forskellige produkter. Det tilbyder også funktioner, som mange konkurrenter kun kan drømme om, såsom levering næste dag og videostreaming. Og alt det, der tilbydes sammen med et brugervenligt interface og et velkendt mærke.

 

Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er den bedste mulighed hver gang. Andre markedspladser overlever af en grund. Så hvad er ulemperne ved Amazon? Og hvem er de bedste alternativer, der tilbyder noget lidt anderledes?

 

 

Indholdsfortegnelse:

 

Ulemperne ved Amazon

 

De bedste alternativer til Amazon:

 

Europa

Nordamerika

Asien 

Andre steder

 

Sidste tanker

 

Ulemperne ved Amazon

 

På trods af sin globale rækkevidde og stort set positive omdømme er Amazon ikke perfekt til købere eller sælgere. For sælgere kan Amazons globale rækkevidde være en af dets største fordele. Men det har også sine ulemper.

 

Lokale valg kan være bedre

 

I mange tilfælde er sælgere og købere sjældent lokale over for hinanden. Derfor er der masser af muligheder for, at ting går galt i forsyningskæden. Amazon har en tendens til at klare sig ret godt i at minimere problemer som dette. Det har imidlertid en tendens til at være mere sårbar over for eksterne problemer end lokale leverandører. Dette var tydeligt under COVID-19-pandemien (2019/2020) og udbruddet af Eyjafjallajökull på Island (2010).

 

Flere websteder kan være forstyrrende

 

Amazons brug af flere websteder kan også blive problematisk for sælgere. Brug af flere hjemmesider i flere lande betyder, at brandets globale rækkevidde reduceres drastisk. Den eneste vej rundt om dette er at liste hvert produkt på hvert Amazons hjemmeside. Men det koster både tid og penge.

 

Omkostninger og konkurrence

 

Penge er generelt en stor ulempe for sælgere, når de bruger Amazon. På trods af manglen på et noteringsgebyr kan Amazon stadig være dyrt at sælge på. Dette er på grund af høje lager- og opfyldelsesgebyrer. Disse gebyrer kan drastisk reducere arbejdsbyrden for sælgeren, men de tager også en god del af overskuddet. Dette har igen tendens til at få sælgere til at øge priserne for at kompensere for tabet og afskrækker derfor nogle potentielle købere.

 

Ud over de mere åbenlyse økonomiske ulemper kan Amazon-sælgere også lide under konkurrence. På Amazon er der meget lidt mulighed for at fremvise dit brand. De fleste købere vælger simpelthen den første mulighed for hvert produkt uden at kontrollere mærkeanmeldelser. På grund af det høje niveau af konkurrence er det ikke sikkert, at du engang vil være det mest synlige brand. Dette kan føre til lavere salg end på andre markedspladser.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 

De bedste alternativer til Amazon

 

Nogle gange kan der være bedre muligheder end Amazon for sælgere. Her er en liste over potentielle alternative markedspladser (opført efter hjemmekontinent), hvor sælgere kan få mere værdi:

 

Nordamerika

 

Newegg

 

Newegg er en anden amerikansk baseret markedsplads. Det har dog i øjeblikket mindre global rækkevidde end dets amerikanske kolleger på vores liste. Det meste af Neweggs fokus er på computere og teknologi. Markedet har 30 millioner aktive brugere og tilbyder endda hjælp til salgsfremmende aktiviteter. Dette gør det til et godt alternativ til Amazon til Tech. Kommissionen ligger mellem 9-15% afhængigt af typen af produkt, du sælger.

 

Fordele:

 

  • Fantastisk til at sælge teknologi, da det er stedet mange amerikanske forbrugere befinder sig på.
  • God provisions rater på Tech produkter
  • Høje tilpasningsmuligheder tilgængelige for marketing

 

Ulemper: 

 

  • Mindre global rækkevidde
  • Mindre populær blandt ikke-Tech købere

 

Kom i gang:


For at begynde at sælge på Newegg, skal du blot indtaste dine oplysninger her. Newegg gennemgår derefter din ansøgning. Hvis godkendt, kan du begynde at liste dine produkter, før du promoverer dem. Sælgergebyrer varierer fra $ 0-99 pr. Måned afhængigt af den sælgerpakke, du vælger.

 

eBay

 

eBay blev grundlagt i USA og har nu over over 183 millioner aktive brugere. eBay tilbyder en masse frihed til sine sælgere med mange tilgængelige muligheder. Du kan blandt andet angive dit produkt som køb nu eller som en del af en auktion. På grund af sin verdensomspændende tilstedeværelse har eBay nu flere placeringsspecifikke websteder. Sælgere kan dog stadig vælge, om de vil sende internationalt eller ej. Dette gøres let af eBays globale forsendelsesprogram.

 

Kommissionen ligger mellem 7-11%, og der er ingen månedlige gebyrer. Selvom du kan betale et månedligt gebyr, som starter for omkring $ 25 hvor du får bedre branding- og merchandise-værktøjer, hvis du ønsker det. eBays globale tilstedeværelse gør det til et fremragende alternativ til Amazon.

 

Fordele:

 

  • Global rækkevidde
  • Intet månedligt gebyr
  • Yderligere merchandise-værktøjer til rådighed
  • Køb nu eller auktionsfunktioner giver sælgere frihed
  • Evnen til at forhandle med købere kan føre til mere salg
  • Selvom mærket er amerikansk, er eBay usædvanligt populært i Storbritannien og Tyskland samt USA.

 

Ulemper:

 

  • Global rækkevidde er noget begrænset af flere websteder

 

Kom i gang:


For at begynde at sælge på eBay skal du blot oprette en konto. Du kan derefter oprette en produktfortegnelse, som eBay vil bekræfte. Efter bekræftelse vil dit produkt blive live. Du kan oprette en produktfortegnelse manuelt. Det er dog også muligt at oprette produktfortegnelser i masser ved hjælp af et feed. For feeds har tredjepartsværktøjer som DataFeedWatch tendens til at være den bedste måde til let at generere og optimere eBay-lister i masser. Det er også vigtigt at sikre, at du har den perfekte eBay-liste, før du går live. Det kan være svært at redigere nogle eBay-lister uden yderligere omkostninger.

 

Wish

 

Wish startede i USA og er den 6. største e-handelsmarked i verden. Wish har nu over 300 millioner kunder globalt, hvor 90 millioner kunder bruger det mindst en gang om måneden. Wish opkræver 15% provision (i gennemsnit ved hjælp af en indtægtsdelingsmodel) for at sælge på sin markedsplads. Dette dæmpes noget af manglen på et månedligt gebyr eller et noteringsgebyr. I et stykke tid krævede Wish ikke engang registrering. Men med introduktionen af Wish Merchant er dette nu nødvendigt.

 

På grund af størrelsen af Wish tilbyder markedspladsen mange ekstra funktioner, der ligner Amazon. Disse inkluderer opfyldelse af Wish (hvor Wish sender dit produkt globalt ved hjælp af sit eget lager og logistik) og muligheden for at bruge betalte kampagner til at reklamere for dine produkter.

 

Fordele:

 

  • Intet noteringsgebyr
  • Global rækkevidde

 

Ulemper:

 

  • Kommissionen er ret høj

 

Kom i gang:


For at begynde at sælge på Wish skal du oprette en Wish-handelskonto og bekræfte den via e-mail. Du kan derefter uploade dine produkter til de relevante kategorier, mens Wish screener din butik for godkendelse. Mens du venter, kan du foretage andre valg, f.eks. Hvilken betalingsgateway du vil bruge. Når godkendelsen er afsluttet, bliver dine produkter automatisk live. Alternativt kan du masseuploade alle dine produkter til Wish ved hjælp af et feedværktøj som dem, der leveres af DataFeedWatch.

 

Etsy

 

Selvom Etsy startede i USA, har den en global tilstedeværelse. Med 35,8 millioner aktive brugere og 2.5 millioner sælgere er Etsy hjemsted for håndlavede varer. Hvad der er godt ved Etsy er, at der ikke er noget månedligt gebyr, så alle kan tilmelde sig og sælge produkterne på deres markedsplads. Kommissionen er meget overkommelig 5%, mens hver notering koster $ 0,20. Det er vigtigt at bemærke, at Etsy også opkræver et forsendelsesgebyr på 5% og et yderligere gebyr for at bruge deres betalingssystem. På trods af dette er Etsy generelt en omkostningseffektiv måde at sælge varer på. Især hvis dine produkter er unikke.

 

Fordele: 

 

  • Stedet at gå til for at sælge håndlavede varer
  • Lav kommission 

 

Ulemper: 

 

  • Masser af ekstra gebyrer, fra forsendelse til betaling
  • Noteringsgebyrer

 

Kom i gang:

 

At komme i gang med Etsy er enkelt. Opret først din konto. Du kan indstille din butiksplacering sammen med din valgte valuta. Dernæst skal du navngive din butik, inden du indstiller både dine betalings- og faktureringsmetoder (hvordan du vil blive betalt, og hvordan du vil betale).

 

Endelig kan du begynde at manuelt tilføje dine lister.

 

Europe

 

Bol

 

Hvis du leder efter et Amazon-alternativ i Benelux-regionen, skal du ikke lede længere end Bol.com. Denne hollandske e-Commerce side har over 8 millioner aktive brugere, og du betaler kun kommission (6-17%) for det, du rent faktisk sælger uden et månedligt gebyr.


Den største fordel ved at sælge på Bol.com er den mulighed, der giver sælgere at vinde kunder. Med over 2 millioner mennesker, der besøger hjemmesiden hver dag, skaber Bol en nyttig åbning for dem, der håber på at sælge i Benelux-regionen. Brandets dominans i området forstærkes af dets indtægter. Bol generede en omsætning på 1,2 milliarder euro alene i 2017. Over 500 millioner euro mere end den nærmeste konkurrent i regionen.

 

Fordele:

 

  • Du betaler kun kommission for det, du rent faktisk sælger
  • Kommissionen er generelt lav
  • Har flere købere i Benelux-regionen end nogen anden markedsplads

 

Ulemper:

 

  • Begrænset til Benelux-regionen på grund af sprogbarrieren

 

Kom i gang:

 

For at begynde at sælge på Bol har du brug for en kundekonto. Du skal derefter logge ind og vælge salgskonto fra rullemenuen. Derfra kan du indtaste dine oplysninger og bekræfte via e-mail. Du bliver også nødt til at verificere dig selv ved hjælp af en kode modtaget via mail. Du kan derefter begynde at føje produkter til din konto. Dette kan gøres manuelt via Bol eller via en tredjeparts feed-løsning som DataFeedWatch - som integrerer din butik med markedet ved hjælp af en indholdskanal. Når du bruger indholdskanalen for første gang, foretager du et download som en offline fil og sender den som en formular til Bol. De opretter derefter et FTP-login til dig.

 

Følg derefter disse instruktioner:

 

  1. Udfyld FTP-login i Bol Content-kanalen i DFW. Vær opmærksom på, at der kræves en EAN (GTIN eller UPC).
  2. Derefter kan du oprette dit eget Bol-feed. Du gør dette ved at give API-legitimationsoplysninger, som du får fra Bol, under indstillinger> API-oplysninger.
  3. Til sidst skal du udfylde dine felter fra leveringstid til pris og mængde.

 

Asia

 

Rakuten

 

Den førende e-Commerce markedsplads i Japan og verdens fjerde største, Rakuten har 111 millioner aktive brugere. I modsætning til mange af de andre store markedspladser rundt om i verden giver Rakuten dig plads til din egen branding. Platformen tilbyder også sælgere en e-Commerce konsulent og muligheden for at gennemføre markedsføring via hjemmesiden.

 

Registrering som sælger på Rakuten koster dig 60.000 japanske yen (ca. $ 600), mens abonnementsgebyret er 50.000 yen (ca. $ 460), som bliver taget hver 6. måned. Kommissionen ligger mellem 3,5-5,5%, og Rakuten opkræver også et systemgebyr på 0,1%. Kortbetalinger tager også op til 4% af hver transaktion.

 

 

Antal Rakuten-medlemmer fra 3. kvartal 2014 til 4. kvartal 2019 (i millioner)

 

 

Fordele:

 

  • Global rækkevidde med et stort antal købere i Japan
  • Masser af nyttige marketingværktøjer
  • e-Commerce konsulent hjælper dig med at guide dig gennem salg på platformen

 

Ulemper:

 

  • Dyrt i forhold til konkurrenter

 

Kom i gang:


For at begynde at sælge på Rakuten skal du oprette en sælgerkonto og udfylde din virksomheds oplysninger. Du bliver så nødt til at vente 3-10 hverdage på bekræftelse, før du kan liste dine produkter. I mellemtiden vil Rakuten guide dig gennem processerne for at få mest muligt ud af dine lister, mens du gennemgår brandscreeningsprocessen. Det er også muligt at oprette et feed med DataFeedWatch i mellemtiden. Dette vil hjælpe med at fremskynde listeprocessen og kan bruges på tværs af flere platforme.

 

Ali Express

 

Ali Express er Alibabas detail markedsplads og sælger mindre mængder af produkter. Ali Express giver dig mulighed for at oprette din egen brandede butik på deres websted for at fremvise for deres millioner af aktive brugere. Der er dog visse regler, inden du kan oprette din brandede butik. Disse inkluderer at have en Alipay-konto og betale et årligt servicegebyr. Du betaler også 5-8% i kommission for hvert salg og et indledende installationsgebyr på $ 1500.

 

Aliexpress tilbyder også en smidig funktion, hvor du kan købe dit produkt direkte fra en Ali Express-leverandør. Når det er solgt, sendes det direkte derfra. Dette hjælper med at spare sælgere penge ved at undgå forsendelsesgebyrer.

 

Fordele:

 

  • Stor verdensomspændende rækkevidde så flere potentielle købere
  • Kan oprette en brandet butik
  • Lav kommission
  • Kan købe produkter direkte fra leverandører for at spare på forsendelses- og lageromkostninger

 

Ulemper:

 

  • Strenge regler, når du opretter din konto, kan være kedelige og vanskelige
  • Betydeligt opsætningsgebyr

 

Kom i gang:

 

AliExpress er en af de mere udfordrende markedspladser at komme i gang med. For det første skal du oprette din konto. Dette inkluderer en liste over alle dine forretningsoplysninger og valg af det land, du vil være bosat på. Du skal derefter oprette en Alipay-konto. På dette tidspunkt gennemgås din ansøgning. Hvis det lykkes, kan du begynde at tilføje dine lister.

 

Andre steder

 

Mercado Libre

 

Mercado Libre (Mercado Livre i Brasilien) er den største e-Commerce markedsplads på det sydamerikanske kontinent og på tværs af hele Latinamerika. Der er i øjeblikket 320.6 millioner registrerede brugere og over 160 millioner aktive brugere. Webstedet har et grænseoverskridende handelsprogram, hvilket betyder, at en konto let kan sælge på tværs af to kontinenter. Programmet inkluderer en automatisk oversættelsesfunktion til titler, beskrivelser og eventuelle meddelelser, der sendes eller modtages.

 

Desuden giver Mercado Libre dig mulighed for at udføre dine egne ordrer samt tilbyde partnerudbydere og endda deres egen service i Mexico.

 

Når det kommer til gebyrer, opkræver Mercado Libre ingen månedlige gebyrer eller noteringsgebyrer. Det har dog en fast provision på 17,5% i Mexico og 16% i Brasilien, Argentina og andre sydamerikanske nationer.

 

Fordele:

 

  • En betydelig mængde brugere
  • Adgang til latinamerikanske markeder
  • Automatisk oversættelsesfunktion og grænseoverskridende handelsprogram gør det let at sælge i mange lande
  • Mercado Libre har sit eget luftfartsselskab i Mexico, hvilket sparer på leveringsgebyrer og forsyningskædeproblemer mindskes

 

Ulemper:

 

  • Høj provision
  • Mindre nyttigt uden for de Amerika markeder

 

Kom i gang:


For at begynde at sælge på Mercado Libre skal du først udfylde registreringsformularen. Når det er afsluttet, kan du begynde at liste dine produkter. Du vælger produkttype, kategori og titel. Processen er relativt ligetil, og hjemmesiden guider dig igennem. Men hvis du ønsker at spare tid, kan du altid bruge et feedoptimeringsværktøj.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 

Sidste Tanker

 

Som du kan se, er der en bred vifte af markedsplads muligheder til rådighed for sælgere. Mange er bedre til bestemte forretningsområder eller bestemte placeringer rundt om i verden. Nogle af disse markedspladser kan endda tilbyde flere fordele for sælgere, end Amazon ville. Andre kan tilbyde mindre.

 

I sidste ende er det bedst at afveje så mange muligheder som muligt. Nogle sælgere kan tro, at Amazon stadig er deres bedste mulighed. Mens der for mange andre kan være større muligheder og fortjeneste til rådighed på et af de mange Amazon-alternativer.

 

Returnér til toppen af siden