DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Hvordan du flytter din Fysiske butik Online

Skrevet af Anna Hanarz | 18-06-2020 07:08:22

 

Hvis ideen om at flytte din fysiske butik online har trukket i dig før, så findes der næppe noget bedre tidspunkt end nu. Selv hvis du ikke har overvejet det, er det stadigt en mulighed du seriøst bør overveje.

 

Hvis din virksomhed har en online del, vil du få glæde af den både nu og fremover. Der er gode chancer for, at dine eksisterende kunder allerede kigger på muligheden for at købe dine produkter online. Vi har alle haft vores udfordringer midt i den nuværende epidemi, og den forhindrer dig sikkert i at kunne åbne din fysiske butik som normalt. 

 

Lad os gennemgå de forskellige muligheder, så du kan brænde lidt varm på de nye muligheder. Hvis du før har skubbet det lidt til side, så er det nu at tidspunktet er kommet til at overveje det igen. Er du stadig ikke sikker?

 

Vi gennemgår hvilken platform du kan sælge på, ved at udstyre dig med de rigtige spørgsmål du skal stille. Vi hjælper dig med at guide dig gennem processen med at flytte butikken online, skridt for skridt, så du har en stensikker plan, og vi afdækker de forskellige marketing strategier så dit salg kan vokse.

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Fordelene ved at Sælge Online

Du behøver ikke en Hjemmeside for at Begynde at Sælge Online

Online Butikkens Udvikling 

Hvordan begynder jeg at Overføre min Fysiske Butik 

Marketing øger dit Online Salg 

De største fordele 

Konklusion

 

Fordelene ved at Sælge Online

 

Det er altid en god ide at kigge på statistikker, når man overvejer en ændring i sin virksomheden strategi, som eksempelvis at øge din online tilstedeværelse. 

 

Europa: 

  • I Storbritannien siger 51% af forbrugerne, at de faktisk foretrækker at shoppe online 
  • Online shoppere i Storbritannien bruger internettet til 87% af deres daglige indkøb
  • 57% af online shoppere i Europa har købt produkter fra andre verdensdele 

 

USA: 

  • 77% af alle mindre virksomheder i USA bruger sociael medier til nøgle-interageringer såsom kundeservice, marketing og salg
  • Over 79% af alle amerikanere har købt et eller andet på internettet 
  • Mens de forskellige online kanaler udgør omkring 5% af udgifterne til eCommerce virksomhederne, så genererer de 40% af den samlede vækst

 

Asien:

  • 92% af befolkningen i Kina har købt mindst en ting online 
  • Japan har den 3. højeste markedsomsætning i verden på omkring  $99 millioner

Kilde: founderU - Selz, Statista

 

 

Og hvis du har brug for flere oplysninger før du er overtalt, så er der mange fordele ved at flytte din butik online.

 

  • Det er lettere for dine kunder at shoppe hjemmefra eller mens de er undervejs.
  • Du kan sælge til kunder udenfor dit lokalområde - kunder der ikke normalt kommer forbi din butik kan finde den online, ved at søge efter de varer du fører.
  • Formindsk den finansielle påvirkning af COVID-19. Bare fordi du har måttet sætte din fysiske butik i bero, så betyder det ikke at dit salg også skal tage en pause. 
  • Du behøver ikke bekymre dig om at den tid og udgift der er involveret ved at finde en fysisk butik.
  • Du kan indsamle konkrete data om dine kunder og dit salg. Brug det til at skabe vækst og en endnu bedre kundeoplevelse.

 

Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Du behøver ikke en Hjemmeside for at Begynde at Sælge Online

 

Du kan godt tage det helt roligt, for det er ikke nødvendigt at du bygger en hel hjemmeside for at sælge dine produkter online.

 

Uanset om du har helt basale eller mellem gode evner på internettet, så er der en shopping kanal der passer til dig. De opretter en platform til dig, hvor du kan sælge dine produkter. Og der er ingen tid at spilde! Den forretning du generelt set går glip af i din fysiske butik, i denne krise, kan let opvejes af dit online salg. 

 

De forskellige platforme på sociale medier er også et godt sted at overveje. Hvis du nogensinde har brugt Facebook eller Instagram, så har du formodentligt set at der er produkter der bliver solgt gennem de medier. De forskellige opslag bliver til salgsannoncer, hvor de besøgende kan købe direkte fra skærmen. 

 

Her er nogle af de mest brugte kanaler at sælge på: 

 

  • Google Shopping - er synlig for et stort publikum, fordi dine produkter bliver vist direkte i Googles søgeresultater
  • Facebook - link din butik direkte til din Facebook side, så du kan interagere direkte med dine følgere og kunder
  • Instagram - opret “shoppable posts”, det fungerer især godt for mode og tøjindustrien
  • Ebay - bedst kendt for deres online auktionssystem
  • Amazon - verdenskendt som den største online markedsplads. Check vores guide om hvordan du sælger på Amazon
  • Rakuten - baseret i Japan, men tilgængelig i hele verden


Du har sikkert stillet dig selv spørgsmålet “Hvilken platform passer til mig?”. Din forretning er lige så unik som du er, og disse platforme passer ikke til alle. Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv de rigtige spørgsmål, når du går i gang med din udforskning. 

 

Hav disse spørgsmål i baghovedet, når du overvejer, hvilken platform der vil fungere bedst for dig:

 

  1. Hvad er den totale udgift?
    - Hvor meget er du villig til at betale per måned - og er der ekstra udgifter per transaktion?
  2. Er den let at installere og let at bruge?
    - Tag et kig på deres FAQ’s, test den hvis der er en gratis prøveperiode 
  3. Hvor fleksibel er annoncernes opsætning, er det skabeloner?
    - Skabeloner er gode, men kan du skræddersy dem hvis du gerne vil?
  4. Hvor mange produkter sælger jeg, og hvor mange produkter kan platformen håndtere?
  5. Har de nogen form for support, og hvis de har, hvilke tidspunkter har de så åbent? Og koster det ekstra?

Kan jeg integrere det med mine eksisterende IT systemer eller får jeg brug for tredjeparts integrationer? Som for eksempel mine nuværende shipping, bogholderi- og kasse systemer?
- Det skal passe ind i din virksomhed, og ikke blive en udfordring

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
 

Online Butikkens Udvikling

 

Det er betydeligt lettere at oprette en online butik, end det var engang. Så hvis du er nervøs for det, så kan du godt pakke bekymringen væk. Vi gennemgår de værktøjer der kan hjælpe dig med at komme i gang. Hvem ved, du kommer måske endda til at nyde rejsen! 

 

Hvis du ikke har den store selvtillid når det kommer til dine internet evner, så kan en mere simpel og brugervenlig eCommerce platform være det bedste for dig. Vi ser den største interesse blandt detailhandlere for Shopify, BigCommerce og Prestashop, så det er et godt sted at starte. Du er også i stand til at integrere dem direkte med DataFeedWatch, så det er let at optimere dit feed.

 

Der er mange fordele ved at beslutte at begynde din eCommerce rejse: 

 

  • Du kan kontrollere nøjagtigt hvor meget du bruger på online annoncering, ved at sætte et dagligt budget.
  • Kontroller hvor dit budget bliver brugt, ved at tilføje skræddersyede etikker i din feed optimering
  • Bliv klogere på, og lær, hvordan du får det meste ud af de sociale medier.
  • Udvid din forretning langt ud over væggene i din fysiske butik, og nå købere der ellers aldrig ville have fundet dig. 
  • Design din butik uden at du behøver at kode. Ecommerce platforme har som regel skabeloner du kan vælge imellem, så du ikke behøver at hyre en webdesigner.
  • Få hjælp fra eksperter, når du går i stå. De fleste eCommerce platforme har gode kundeservice centre og -medarbejdere du kan kontakte.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvordan begynder jeg at Overføre min Butik

 

1. Lav en plan

 

Lav en plan over hvad der skal ske, og lad den fungere som din ledetråd på denne rejse. Inkluder elementer såsom: 

  • Hvis du får brug for nyt udstyr (f.eks. emballage, hvis du selv sender varerne) 
  • Hvordan du fordeler arbejdsopgaverne. Gør du det alene eller med et team?
  • Få taget kvalitets billeder af dine produkter. Vil du selv gøre det, eller hyre en fotograf?
  • Hvilke mål har du for vækst i din kundedatabase og i dit salg
  • Timeline for hvornår du ønsker at gå live 

 

 

2. Forbered en marketing strategi

 

Det kan kræve en ændring af din tankegang at gå fra en fysisk butik til en online butik, især når det gælder marketing. Først og fremmest skal du begynde med dine overordnede mål, så du har et klart billede af hvad du ønsker at opnå. Derefter skal du tænke på hvem din målgruppe er. Det er højst sandsynligt folk der kommer i din butik allerede. Så vælg den marketingkanal, hvor der er største chancer for du løber ind i dem.

 

 

3. Vælg en platform 

 

Nu er du færdig med din research, og har fået svar på alle dine spørgsmål. Så er det tid til at kaste dig over din valgte eCommerce platform! Sæt alle funktionerne op i din konto, bliv klog på layoutet og lær basis funktionerne.

 

 

4. Estimér dit budget

 

Opsummér udgifterne til månedlig annoncering, forsendelse og pakning samt de månedlige udgifter til eCommerce abonnementet, deres afgifter osv. Se om der er nogle af opgaverne du selv kan gøre, for på den måde at holde dine udgifter nede. Er det, for eksempel, muligt at du selv sørger for at pakke og sende i stedet for at outsource det? Boost din aktiviteter på sociale medier for at få mest mulig gratis eksponering. Du kan øge muligheden for at opslagene fra din butik bliver delt, ved at poste spændende og kreativt indhold der relaterer til dine produkter.

 

 

5. Udvælg dine produkter

 

Hvilke produkter skal du sælge online? Det er bedst at fokusere på dine  bestsellere og varer som du kan se der er stor efterspørgsel efter. På den måde kan du ramme en bredere målgruppe, og du spilder ikke din tid eller energi på produkter der ikke genererer profit alligevel. Du kan altid tilføje flere efterhånden. 

 

 

6. Udvælg dine leverandører og ordre eksekvering

 

Har du allerede et varelager og en fast leverandør, eller skal du kigge dig om efter en ny? Hvis du vælger en ny leverandør, så kig på parametre som udgifter, praktik, kvalitet, sikkerhed, socialt og miljømæssigt ansvar og selvfølgelig service. 

 

Du skal også beslutte, hvordan du eksekverer dine ordrer, eller sagt på en anden måde: Processen med at få dine produkter ud til dine kunder. Kører du en lille forretning og kan klare alle forsendelserne selv? Hvis ikke det er muligt, så kan det være du skal hyre en pakke service til at eksekvere ordrerne for dig.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
 

Marketing øger dit Online Salg

 

Marketing er kernen til at sælge dine produkter online. Det påvirker hvordan du bliver opfattet på det tidspunkt, hvor køberen skal vælge mellem dig og din konkurrent, og det sørger for du overhovedet bliver fundet. God marketing kan skaffe dig en højere klik rate og lede til mere salg. 

 

Målet er at lokke shopperen til, mens de får tillid til at du leverer produkter af høj kvalitet. Hvis du opbygger et godt image online, med høje karakterer og gode kundeanmeldelser, så understøtter det din vækst endnu mere.  

 

Få det meste ud af dine online annoncer ved at optimere de data der er linket til dine produkter. De annoncer der bliver vist er, generelt set, skræddersyet til kundens interesser (på sociale medier og hjemmesider, for eksempel) og er baseret på hvor godt dine produkter matcher kundens søgeord. Hver kanal har forskellige krav til produkt feeds. Ved at bruge et data feed optimeringsværktøj som DataFeedWatch, kan du eliminere gætterierne, for her er alle kravene oplyst. Gennemgå dit data feed grundigt, for at maksimere din påvirkning. Hvis du gør ting som at vælge den rigtige produkt kategori til alle dine produkter, kan gøre en verden til forskel.

 

Betalt Annoncering

 

Der er her du rigtigt at du kan se, at din optimerings indsats giver pote. Dit feed arbejder i kulissen med at vise dine online annoncer til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. Nu skal du bare vælge hvilken kanal du gerne vil annoncere på. Typisk betaler du per klik, og kan sætte et dagligt budget. 

 

Google 

 

Du kan bruge tekstannoncer, shopping annoncer (med fotos) eller “display ads” (der vises på hjemmesider). Du skal opsætte en Google Merchant konto for at komme i gang. Når du annoncerer på Google, så skal du også beslutte om du vil fokusere på visninger (hvor mange gange din annonce bliver vist), konverteringer (antal gange der foretages et indkøb) eller klik. Så kan du placere et bud på, hvor meget du er villig til at betale hver gang en af de ting sker.

 

Fordelene - Du har mulighed for at nå et bredt publikum, især ved at bruge både tekst annoncer og shopping annoncer

Ulemperne - Konkurrenterne kan ligge højere på siderne over søgeresultater end du gør, hvilket gør at du er mindre synlig

 

Facebook

 

Du opretter en kampagne på Facebook, for at blive synlig når brugerne scroller.

 

Fordelene - Meget let opsætning, brugervenlig hvis du også har en Facebook Business side, og det er let at integrere med Instagram

Ulemperne - Det rammer brugernes generelle interesser, snarere end det produkt de leder efter lige nu

 

Amazon

 

Annoncering på Amazon foregår ved at annoncerne bliver vist i søgeresultaterne og på produktsiderne, både på og udenfor siden.

 

Fordelene - Hvis du er nybegynder og dit brand måske ikke er så kendt endnu, så kan du få fordel af Amazon's gode omdømme. Du kommer til at sælge ved siden af kendte mærkevare brands, og det kan hjælpe dig med at vinde tillid fra online shopperne.

Ulemperne - Det kan være lidt mere besværligt at opsætte din annonce end på andre platforme.

 

Organisk SEO 

 

Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering) er helt essentiel for din vækst. Det er en proces hvor det drejer sig om at få en ubetalt, naturlige placering på søgemaskinerne som for eksempel Google. Det er din placering på søgesiden, uden at betale for kliks.

 

Hvis du rangerer højt i den organiske hierarki af søgeresultater, så indgyder det tillid i kunden hos om at du er en online butik med et godt omdømme. Du kan følge din organiske SEO succes ved at følge din CTR (click through rate - antallet af kliks), dvs. hvor mange gange en person har søgt efter et produkt der er relateret til din butik, og har klikket på dit link.

 

Feed Optimering 

 

Et sundt produkt feed har en direkte effekt på hvordan dine annoncer performer. Des mere optimeret dit feed er, jo mere relevante vil dine produkter være i forhold en shoppers søgeord. Det betyder større chance for salg til dig! Der er nogle nøgleområder du bør fokusere på, for at sikre dig, at dine annoncer skiller sig ud i forhold til dine konkurrenter. 

 

Produkt Titler

 

Produkt titler er alfa og omega for din annoncekampagner. Afhængig af hvor du annoncerer, så kan du optimere titlerne på forskellige måder.

 

For eksempel, så er det vigtigt hvis du sælger på Google, at brandet fremgår af titlen (i det fleste tilfælde bør det være det første ord der vises). Du kan bruge “combine” funktionen til at kombinerer specifikke ord fra dit feed og sætte dem sammen til at skabe den perfekte titel.

 

Med Facebook, på den anden siden, behøver du ikke tilføje brandet direkte i titlen. Her kan du i stedet simpelthen tilføje det til “Brand” feltet i dit produkt feed.

 

Produktbilleder

 

Dine produktbilleder bør være attraktive, vise produktets design og kunden skal få et godt æstetisk indtryk af dit firma. Overvej at hyre en professionel fotograf, eller gå selv i gang med at øve dig med din mobiltelefon.

 

Afhængig af hvilken platform du annoncerer på, så er der forskel på hvilke billeder der fungerer bedst. Det er et krav til Google Shopping annoncer, at varen præsenteres på neutral baggrund uden tekst, mens livsstils fotos fungerer bedre på sociale platforme som Facebook og Instagram.

 

Du kan eksperimentere med forskellige typer af billeder for at se hvilke der performer bedst i dine annoncer.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

De største fordele


  • Hvis du pludselig har haft en opbremsning i omsætningen i din fysiske butik, så er det nu, at du skal handle hurtigt og få din online butik i luften. Det er ikke så svært som det var engang! Og nu er du udstyret med alle de værktøjer der skal til, for at gøre det til en succes. 
  • En online butik giver dine kunder en mere praktisk måde at købe fra dig, og dermed kan du få din omsætning til at stige.
  • Måske fik tanken om at skulle oprette en hel hjemmeside fra bunden dig til at gå i stå, men det behøver det ikke gøre længere. Brug en tredjeparts eCommerce platform til at hoste dine produkter. Stil de rigtige spørgsmål, og det bliver let for dig at finde den der passer bedst til dig. 
  • Lav en handlingsplan med så mange detaljer som muligt. Skriv rækkefølgen ned, fra begyndelsen til enden, og brug den til at styre dig igennem din rejse. Nogle af detaljerne kan måske ændre sig, men det skader aldrig at have en plan. 
  • Læg noget knofedt i din marketingstrategi. Polér dine produkt titler og beskrivelser, og sørg for at dine smukke billeder af dine produkter skiller dig ud fra resten. Opret dine annoncer, gør dit budget klar og læg en plan for at få organisk trafik.

 

 

 
Returnér til toppen af siden eller Download den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Konklusion

 

Uanset om du er i en position hvor du ikke kan åbne din fysiske butik, eller du bare er klar til at udvide din forretning, så er tidspunktet kommet til at kickstarte din online butik. 

 

Brug tid på at lægge en handlingsplan, research hvilke værktøjer der bedst integreres i din plan, og læg en marketingstrategi. Du har den fordel, at hele processen er blevet meget mere gør-det-selv venlig de senere år. 

 

Kunderne køber mange af deres varer fra mobile enheder og bruger internettet til at samle informationer om de varer de er interesserede i, så hvorfor ikke lade din forretning få en del af kagen? Der er masser af muligheder derude, der sikrer af din overgang til en online tilstedeværelse vil blive en succes.



Returnér til toppen af siden