De fleste forhandlere tjener kun penge på 20 % af deres produkter. Så 80 % af produkterne koster dem penge, mens de ikke tjener noget på dem!
Selv om det umiddelbart kan lyde utroligt, kan det at annoncere for færre produkter øge dit salg. Dette kan opnås ved at identificere de urentable produkter og allokere et større budget til de produkter, der allerede giver en stabil indtægt.
Nøglen til at optimere dine udgifter er at identificere dine "tabere" og ekskludere dem fra din kampagne.
Vi vil vise dig, hvordan du kan identificere og ekskludere dem direkte i Google Shopping eller ved at bruge vores feed-håndteringsværktøj.
Hvis du bruger et godt produktfeed-værktøj er det et spørgsmål om få klik at identificere og ekskludere urentable produkter:
Trin 1: Du opretter et filter for at identificere de urentable produkter:
Trin 2: I produkt-tabellen kan du nu se alle dine urentable produkter.
Alt du skal gøre er at vælge dem alle og klikke på “Pause selected products” (hold en pause med de valgte produkter). Med denne enkle handling har du ekskluderet produkterne fra dine feeds, så de ikke længere vil blive annonceret på Google Shopping.
Der er mange fordele ved at bruge et feed optimeringsværktøj, når du skal filtrere urentable produkter fra:
Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog
Den anden måde at ekskludere urentable produkter fra Google Shopping på er direkte fra din Google Ads-konto.
Trin 1: Først klikker du på fanen Dimensions (Dimensioner) i din Shopping-kampagne og indstiller din “View” til Shopping > Item-ID
Trin 2: Derefter opretter du et filter for at finde dine "urentable produkter":
Trin 3: Google Ads vil nu vise dig listen over alle produkter, der matcher dit filter:
For at ekskludere urentable produkter er det vigtigt at justere kolonnerne på en sådan måde, at de afspejler din kampagnestruktur. For eksempel i billedet ovenfor: Alle produkter er underopdelt i kategorier, der er underopdelt i underkategorier, der er underopdelt i brands.
Trin 4: Download tabellen med urentable produkter til Excel, så du kan starte ekskluderingsprocessen.
Trin 5: Det næste trin er at ekskludere "urentable produkter" fra din kampagne. Dette er kan virke lidt kompliceret. Du skal oprette en separat produktgruppe for hvert produkt, som du gerne vil ekskludere. Og hver produktgruppe skal passe ind i den eksisterende kampagnestruktur.
Så i fanen Product Groups (Produktgrupper) skal du gå ned til produktgrupperne på det laveste niveau (i vores eksempel: Arts & Entertaiment > Hobbies & Creative Arts > Collectibles)
Trin 6: Klik på tegnet “+” (eller redigeringstegnet). Tilføj separate produktgrupper og underopdel dem efter Item-ID:
Trin 7: Nu skal du finde og vælge ID'erne for de urentable varer. Det kan være nemmere at klikke på "or bulk add values manually" og bare indsætte disse id'er fra det excel, du downloadede tidligere.
Trin 8: Når du har oprettet produktgrupperne for de enkelte (urentable) produkter, kan du ekskludere dem fra din kampagne ved at klikke på max. CPC og vælge “Excluded” (Ekskluderet):
Du skal gentage denne proces en gang imellem og tilføje de nye urentable produkter til produktgruppen, der indeholder de enkelte produkter, der skal ekskluderes.
Uanset hvilken mulighed du vælger for at filtrere de urentable produkter fra, er det vigtigt, at du tjekker resultaterne af de enkelte produkter i din Google Shopping-kampagne så ofte som muligt.