8 tips til optimering og forbedring af dit Google Shopping feed - ekspertniveau

Google Shopping står for 65 % af alle Google Ads-kliks og er blevet et must for enhver webshop. Det er på tide at sørge for, at du optimerer dit produktfeed og får mest muligt ud af dine data.

 

Datafeeds er grundlaget for enhver god Google Shopping-strategi. Hvis dataene er dårlige, ender det med at koste dig dyrt.

 

Hvis du allerede er en ekspert og ved alt om, hvordan Google Shopping fungerer, så er disse strategier, tips og tricks noget for dig. 

 

Har du brug for en lille genopfriskning af feed-optimering, eller er du lige begyndt, kan du tjekke vores andre artikler: En komplet oversigt over alle feed typerne på Google Shopping eller 8 effektive tips til optimering af dine Google Shopping produkttitler

 

Du kan også læse om 10 nemme taktikker til Google feed-optimering.

 

goole_produktfeed

1. Ekstra fordele ved at bruge GTIN'er

 

Global Trade Item Number eller GTIN er blevet en vigtig del af optimeringsprocessen. Gyldige GTIN'er leveres normalt af producenten, og selv om de ikke længere er en obligatorisk egenskab, er de tid og kræfter værd. 

 

Vi har forklaret hvad GTIN'er er, og hvordan man finder dem i vores anden artikel. 

 

Hvorfor GTIN'er 

 

Det er vigtigt at kende "hvorfor". Det hjælper til at forstå det fulde billede af optimeringsprocessen. Og det er nemmere at gøre noget, når du ved, at det faktisk passer til dig. 

 

Lad os først se på et par tilfælde, hvor du måske slet ikke har noget tilgængeligt GTIN, som du kunne tilføje: 

 

  • Du er den eneste sælger af en vare (f.eks. en håndlavet kjole) 
  • Det er vintage eller en antik genstand 
  • Producentens dele 
  • Bøger, der blev udgivet før ISBN blev obligatorisk (1970) 

google_gtin

 

Relateret: Find GTIN'er til dine produkter  

 

4 bonusfordele ved GTIN'er:

 

  • Du ved, at dine produktoplysninger er korrekte, og at dine konkurrenters oplysninger ikke er i konflikt med dine egne.
  • Du ser en stigning i dine visninger. 
  • Forfalskede varer holdes ude af markedet.
  • Det lader kunderne sammenligne varer, så hvis du gør det rigtigt, kan dit tilbud være mere attraktivt end andre sælgers tilbud.

 

Lad os kigge nærmere på den største fordel: dit tilbud dukker op i søgninger, hvor forbrugeren søger efter præcis det produkt, du sælger, og når shoppere søger efter den bedste version af en bestemt produktkategori. 

 

Google bruger GTIN-nummeret til at trække oplysningerne fra leverandørens katalog og placere din annonce i en auktion sammen med de andre sælgere af det samme produkt. Annoncerne har som standard attributterne fra leverandørens katalog og tilsidesætter optimeringer, der er foretaget i feedet.

 google_soegninger

 

 

GTIN'er giver dig også placering inden for søgninger som "Bedst" og "Top". Disse typer søgninger henviser også til kundeanmeldelser for at bestemme placeringen af din annonce. Jo bedre anmeldelserne er, jo større er dine chancer for at blive vist på toppen. 

 

(Bemærk: Google bruger tredjepartsbedømmelsesfirmaer som Trustpilot, Yotpo, Verified Reviews osv.)

google_merchant_center

 

Dit firmanavn vil derefter blive placeret på en prissammenligningsliste i venstre side af siden. 

prissammaneligningsliste



Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

2. Optimering af produkttitler

 

Du ved allerede, at optimering af produkttitler er nøglen til at gøre dine annoncer relevante for brugernes søgninger. Det er en af de vigtigste attributter i feedet, og det er her, vi bør bruge størstedelen af vores tid. 

 

Vi gemmer gerne titlerne til sidst, indtil alle de andre attributter er optimeret, fordi du så kan bruge dem til at sørge for, at titlerne er så optimerede som muligt.

 

Det, hvilke attributter du vil inkludere afhænger af, hvilken branche du er i.

 

Nedenfor har vi en guide til hvordan du kan strukturere dine titler baseret på kategori:

produktfeeds

 

Nogle nøglekoncepter for optimering af titler sikrer, at vigtige søgeord er inkluderet. Brug rapporten Søgetermer til at se, hvilke forespørgsler der har konverteret, og brug dem i dine titler.

 

PRO TIP: Opret søgeordstest i dit google feed for virkelig at undersøge, hvilke søgeord der virker for din butik. Du bør også spejle produktoplysningerne fra hjemmesiden, så når brugerne klikker på annoncen, finder de de samme oplysninger på websitet. 

 

Du kan teste det i dit feed først og derefter overføre det, der fungerer bedst, til dit website. 

 

Placer vigtige oplysninger i begyndelsen af titlerne. I tilfælde af din titel bliver afkortet på resultatsiden, vil de vigtige oplysninger blive vist først.

 

Her er nogle yderligere tips, som du kan overveje: 

 

  • Brug ikke salgssprog - hvis du giver de oplysninger, som kunderne søger, vil det tale for sig selv og give dig mulighed for at blive vist i de mest relevante søgninger 

 

Disse brødristere er et godt eksempel på at give relevante oplysninger, som kunderne sandsynligvis er interesserede i: 

produkttitler

  • Undersøg altid, hvad der vækker den største interesse hos din primære målgruppe og konverterer kunderne til tilbagevendende kunder.



 


 

3. Optimering af attributten Farve

 

feed_optimering

Tiltræk forbrugere, der har en specifik vision for det produkt, de leder efter. Hvis deres hjerte er indstillet på en bestemt farve, kan du levere varen i den specifikke farve til dem.

 

I nogle lande er det en obligatorisk attribut for kategorien Beklædning og Tilbehør

 

  • Brasilien
  • Frankrig
  • Tyskland
  • Japan
  • Det Forenede Kongerige
  • USA 

 

Undgå afvisninger på grund af uoverensstemmelser

 

Det plejede at være bedste praksis at ændre lidt dine farver i dit feed til noget, som en bruger ville søge efter.

 

Et eksempel på dette er at sælge et produkt, hvor farven er "Granatæble" og vi ændrer farven til "lys rød" eller bare "rød". Måske er det noget, du også har gjort. 

 

Nu vil du få afvisninger for uoverensstemmende oplysninger på landingssiden. Google crawler mikrodataene på landingssiderne og vil matche farveattributten i feedet med farveværdien på landingssiden. Hvis du plejede at gøre dette som bedste praksis, er det på tide at skifte tilbage og lade farverne være, hvad de er.

 

Bedste praksis 

 

  • Skriv det fulde farvenavn ud (men: For kinesiske, japanske eller koreanske sprog kan du medtage et enkelt tegn som f.eks. 红.), og brug ikke nogen erstatning for tal (som HTML-farver)

 

  • Du kan tilføje 1 primærfarve og 2 sekundære farver

 

 


 

4. Dynamisk prissætning i produktfeeds

 

Konkurrencedygtig prissætning kan spille en stor rolle i din e-handelsstrategi.

 

Der findes dynamiske løsninger, der kan hjælpe med at følge med prisudsvingene i shoppingverden. Hvis du bruger en tredjepartsløsning såsom DataFeedWatch, vil du kunne bruge vores prisovervågningsværktøj (Price Watch) til at foretage prisovervågning for at se, hvordan din prissætning er sammenlignet med dine konkurrenter. 

 

Du kan trække disse data ind i dit feed og oprette et dynamisk prissætningsværktøj til dit feed. Eksporter filen fra prisværktøjet og sammenlæg den med dit Google produktfeed, matchet efter id. 

 

Derefter opretter du brugerdefinerede etiketter for, hvordan du vil byde baseret på, hvor konkurrencedygtig din prissætning er.

 

Hvis du bruger en feedoptimeringsplatform, kan du oprette regler for disse brugerdefinerede etiketter, så produkterne hopper fra etiket til etiket, efterhånden som de bliver mere eller mindre priskonkurrencedygtige.

 

Du kan indstille etiketter som f.eks. høj, medium og lav baseret på prisen på det pågældende produkt hver dag. På din Google Ads-konto vil du kunne byde op på de produkter, der har den laveste pris, og byde ned på de produkter, der ikke er priskonkurrencedygtige.

 

Selv om det lyder godt, skal du være forsigtig med, hvordan du bruger dette. I visse brancher er dette måske ikke den bedste strategi. Hvis en bruger køber dit produkt og vender tilbage næste dag for at se, at prisen er faldet, vil han eller hun måske tro, at han eller hun lige er blevet snydt.

 

Din strategi for pristilpasning bør afhænge af, hvad dit mål er. Er du et luksusmærke, hvis værdi ligger i at opretholde en konstant pris, eller forsøger du at være konkurrencedygtig i forhold til bestemte detailhandlere?

 

Hvis du føler dig stresset over at skulle følge med konkurrenternes priser, er det helt normalt. eMarketer gennemførte en undersøgelse om netop dette og fandt ud af, at det var den største hindring, som detailhandlerne sagde, at de stod over for.

google_prisaetning

Hvis du overvejer at ændre eller oprette din rabatstrategi, kan du læse vores artikel med de vigtigste ting at overveje.

 

New call-to-action

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 


 

5. Valg det rigtige billede

 

Produktbilleder er det første, som kunderne ser, når din annonce vises, så du skal sørge for, at de ser godt ud.

 

Her er nogle vigtige punkter for at sikre, at dit billedlink er optimeret:

 

  • Brug billeder af høj kvalitet (som er mobilvenlige)
  • Sørg for, at varianterne passer til billedet (farve, størrelse, materiale osv.)
  • Hold øje med eventuelle promoveringsoverlejringer (vandmærker, salg, fabrikationsdelenumre)
  • Test produktbilleder vs. livsstilsbilleder (for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dit brand)

 

DataFeedWatch tilbyder et Image Selector-værktøj, som gør det muligt for dig at vælge det bedste billede til hvert produkt i dit Google Shopping produktfeed. Produkterne i dit feed vises i en tabel med alle billeder. Du kan beslutte, hvilket produkt der er bedst egnet til annoncen der. 

 

Hvis dine varianter ikke passer til billedet, kan der ske noget som denne fejlplacerede orange paraply:

yellow_umbrella

 

Det kan nemt afskrække potentielle kunder, som sandsynligvis ikke vil købe dit produkt. 

 

google_billeder

 

Tjek vores artikel om Google Shopping-billeder for at få yderligere optimeringstips om, hvordan du vælger det rigtige billede, tilføjer ekstra billeder og meget mere. 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

6. Brug RegEx med produktfeeds

 

Lad dig ikke skræmme af denne her. Selv om det kan virke besværligt i starten, får du nok styr på det. 

 

Regular Expression, eller RegEx (Regulært udtryk), er en sekvens af tegn, der definerer et søgemønster, primært til brug ved mønstergenkendelse med strenge (strings), eller string-matchning-algoritmen, dvs. "find og erstat"-lignende operationer.

 

Denne funktion er super nyttig i optimering af produktfeed, fordi den giver dig mulighed for at matche med mange tegn, mens du kun bruger én streng.

 

Du kan bruge regulære udtryk på mange måder, f.eks. for at finde og erstatte ord, der er duplikerede, rette flere størrelser på én gang eller endda bare fjerne for mange mellemrum mellem ord.

 

Se denne casestudie om, hvordan et bureau brugte RegEx med dynamisk remarketing. 

 

Et eksempel på dette er: hvis din titel indeholder ekstra mellemrum mellem ordene og ikke kun i begyndelsen og slutningen, kan en regex-streng matche med de ekstra mellemrum mellem ordene: replace_pattern( \s, ' ', [title] ).

 

Du kan også indtaste en lignende regex-regel i DataFeedWatch ved hjælp af indstillingen “Edit Values” (Rediger værdier):

 regulaert_udtryk

 

Disse typer matches er meget nyttige, når du arbejder med store datafeeds.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

7. Salgskampagner

 

Salgs- og købmandskampagner udløser folks købsvaner og fører normalt til høje klikrate og lavere omkostninger pr. konvertering. Faktisk viste en Google-undersøgelse (i videoen nedenfor), at de kan føre til en stigning på 28 % i konverteringsraten. 

 

 

 

 

 

Lad os sige, at du er en tøjbutik, og du kører et udsalg på t-shirts med 25 % rabat i forårsferien. Du har oprettet en kampagnekode SAVE25 på dit websted og vil nu bruge denne kode i dine shoppingannoncer.

 

Først opretter du en attribut kaldet kampagne_id og udfylder kun de t-shirts, du ønsker på udsalg, med promokoden.

 

Derefter går du ind på din Google Merchant Center-konto og opretter en kampagne under fanen kampagner. Hvis du ikke kan se fanen "Merchant promotions", skal du først udfylde formularen.

 

Der vil være vejledninger om, hvordan du opretter din kampagne i Google, herunder effektivt start- og sluttidspunkt, specifikke produkter vs. alle produkter, og om du bruger en kampagnekode. Du kan køre disse kampagner i op til 3-4 måneder uden opdatering. Det er godt, hvis du tilbyder gratis forsendelse eller kører et langvarigt udsalg.

 

google-kampagner

 

Google kampagnefeed

 

Hvis du har flere kampagner og justerer dem ofte, er det måske bedre at bruge et Google kampagnefeed til at uploade dine kampagner til Google Merchant Center. 

 

Et Google Kampagnefeed er et regneark (txt-fil, .xml-fil eller Google-regneark), der indeholder alle dine online kampagner og de tilhørende data.

 

Dette er alle de attributter, du skal medtage: 

 

  • kampagne_id
  • produktrelevans
  • kampagnedestination
  • lang_titel
  • datoer_for_kampagnens_ikrafttrædelse
  • indløsningskanal

 

Hvis du vil lære mere om de forskellige typer Google Shopping feeds, anbefaler vi denne artikel: Google Shopping Feed-typer

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

8. Oprettelse af brugerdefinerede etiketter (custom labels)

 

Du ved sikkert allerede hvordan at bruge brugerdefinerede etiketter med dine produktfortegnelser, men her er der et par anvendelser, som du måske ikke allerede har prøvet. Det gode ved brugerdefinerede etiketter er:

 

Fortjenstmargener og CPA'er

 

At sælge produkter i forskellige prisklasser, men betale den samme Cost per Acquisition (CPA) for hver enkelt af dem, kan ret hurtigt blive urentabelt. Men hvis du er i stand til at få fat i dine data om fortjenstmargen (eller kan beregne dem), vil en brugerdefinerede etiket virkelig gøre en forskel i dine kampagner. Det vil endda gøre det muligt for dig at optimere din budstrategi yderligere. 

 

Du kan opsætte det i få trin: 

 

  1. Sammenlæg dit primære produktfeed med dine margindata. Hvis du ikke har margindata, er det muligt at beregne dem ved hjælp af item_cost-dataene i dit hovedfeed.
  2. Opret dine regler for at opsætte den margenbaserede etiket. 
  3. Nu kan du bruge dine nye brugerdefinerede etiketter til at opdele din kampagne og justere bud baseret på deres marginer (f.eks.: billig, medium og dyr). 

Her er et eksempel på, hvordan du kan opsætte det for dine produkter i DataFeedWatch-appen:

 Fortjenstmargen

 

 

Pris

 

Opret brugerdefinerede etiketter baseret på, hvordan dine priser sammenlignes med dine konkurrenters priser. Dette er endnu et eksempel på, at værktøjer såsom Prisovervågning (Price Watch) er nyttige. 

 

Når du har indsamlet dine prisdata, kan du opdele dine produkter i 3 kategorier baseret på, hvor de ligger i forhold til andre forhandlere, der sælger de samme produkter som dig: dårlige, gode og fremragende. 

 

Opsæt en kampagne for hver af disse kategorier. Hvis der er produkter, der er faldet i en lavere kategori, men som faktisk klarer sig godt, kan du oprette separate regler for dem, så de kan fortsætte med at trives. 

Nu kan du lege med dit budget og teste for at finde ud af, hvor meget du skal bruge på produkterne i din "fremragende" kategori.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Bonus: Produkt-id 

 

Med tiden vil dine produkters effektivitet akkumulere sig, hvilket kan påvirke deres fremtidige effektivitet negativt. Dette sker især, hvis du har optimeret produkter, som tidligere ikke performede godt. Så du ser måske ikke de ønskede resultater.

 

Advarsel: Dette tip er ikke godkendt eller anbefalet af Google, men hvis dine produkters tidligere dårlige præstationer påvirker dine kampagner negativt, er der en løsning. 

 

Hver gang du ændrer dit produkts ID, bliver al tidligere historik slettet, og dit produkt behandles som nyt, selv om alt andet forbliver det samme. Normalt er dette ikke en ideel situation, især fordi det tager op til 3 arbejdsdage for produktet at blive godkendt igen. 

 

Men hvis du virkelig er på udkig efter en måde  at slette tidligere præstationer på, kan dette være en løsning for dig. 

 


 

Google Shopping Ekspert Hjælpeark:

 

Her er et hurtigt resumé af alle de punkter, vi gennemgik:

 

  • GTIN'er er meget vigtige for at opnå placeringer ved søgninger som "Bedst" og "Top".
  • Optimer dine produkttitler baseret på produkternes kategori for at opnå den bedste effektivitet.
  • Attributten Farve i dit feed skal matche farven på landingssiden for at undgå uoverensstemmelser og fejl.
  • Brug dynamisk prissætning i dine produktfeeds for at holde dig på toppen og efterlade konkurrenterne.
  • Billeder er det vigtigste element i produktannoncen.
  • Brug regulært udtryk til at oprette regler i dit Google feed.
  • Brug kampagner i dit feed for at opnå høje CTR'er og lavere omkostninger pr. konvertering.
  • Opret brugerdefinerede etiketter for at få større kontrol over dit budget, produktmarginer og hvordan dine priser sammenlignes med konkurrenterne.

 

Vi håber, at disse 8 eksperttips til feedoptimering hjælper dig med at forbedre dit produktfeed. De skulle også give dig en bedre forståelse for, hvordan du skal håndtere dit produktfeed. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at efterlade dem nedenfor.hub

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os