Guide til hvordan du kommer i gang med at sælge på Amazon

Vil du komme i gang med at sælge på Amazon? Eller vil du bare gerne øge dit salg? Læs vores guide og sælg på Amazon med profit!

 

Amazon er i øjeblikket den største shopping eCommerce side og den forventes kun at vokse i popularitet. Så vil du gerne udnytte det? Hvis du har varer der kan sælges på Amazon, er der bestemt ingen grund til ikke at gøre forsøget.

9-skridt-amazon

Vi gennemgår nedenfor fordelene og ulemperne ved at have produkter til salg på Amazon, og ser på hvorfor succesraten ved at sælge på Amazon varierer imellem detailhandlere, samt hvorfor dét der fungere for én sælger ikke nødvendigvis virker for en anden. Det er derfor du bør teste Amazon Marketplace for at drage dine egne konklusioner.

 

 


Hvorfor skal du sælge på Amazon?

 

Onlinehandlen stiger kontinuerligt i hele verden og Amazon har været blandt de 10 mest populære netbutikker i Danmark i nogle år nu. Det samme gælder for Storbritannien, Tyskland og selvfølgelig USA, hvor Amazon tager førstepladsen. Hvis du ejer en webshop og ønsker at ekspandere til andre markeder, er Amazon et godt sted at starte. Platformen konkurrerer mod Google om verdens højest salgsrate og den er helt sikkert fremtidens marked for e-handel. Amazon.dk kommer også til Danmark på et ukendt tidspunkt, så platformen bliver endnu mere populær i vores land. 


 

Sådan kommer du i gang med at sælge på Amazon!

 

Hvordan sælger man på amazon? Overvej før du starter.

 

Før du vælger at sælge på Amazon er det vigtigt at tænke aller mulige scenarier igennem og forstå, hvad der kan gå galt og om du er klar til at se udfordringerne i øjnene. Amazon sælger flere millioner produkter, så det er ikke nemt at skille sig ud. Hvis dit brand ikke er kendt eller dine produkter er bare almindelige, skal du være forberedt på at konkurrere om pris. 

 

De fleste kunder vælger at købe på Amazon, når de allerede præcis ved, hvad de søger efter. Det betyder, at Amazon er en bedre salgskanal for de Amazon-sælgere, hvis brand allerede er skabt og i dette tilfælde har salget på denne platform en stor potentiale. Hvis du sælger produkter af ukendte brands, har du simpelthen alt for mange konkurrenter. 

 

Det er også et hårdt arbejde at sælge på Amazon. Det anbefales, at der i det mindste er en person i din forretning, som er fuldstændigt dedikeret til platformen. På grund af, at det tager så meget tid og arbejde, giver det ikke nogen mening at bruge Amazon som et supplement i din strategi. Hvis salget på Amazon er en nøgleelement i din strategi, så kom i gang og sælg dine varer på Amazon!

 

Hvilke produkter vil du sælge på Amazon: wholesale eller private label?

 

Beslutningen om du vil sælge wholesale eller private label produkter afhænger af, hvordan din forretning drives. Du skal have større ressourcer hvis du vil tage dig af private label-salget men det er en god investering for fremtiden. Du ejer selv brandet og skaber en efterspørgsel efter det. Ved wholesale-salget har du dog efterspørgslen fra starten af og sparer penge på markedsføring. 

 

  • Private label-salg - ved private label-salg er profitten højere end ved wholesale-salg. Du konkurrerer ikke på pris med andre forhandlere, fordi du er den eneste sælger, der tilbyder den bestemte produktlisting. Du vælger priser på produkterne selv og behøver ikke at sammenligne dem med andre forhandleres priser. Du markedsfører dit eget brand. Der er også nogle ulemper ved at sælge private labels produkter, såsom større investering i produktionen. Du skal selv udarbejde din produktlisting og investere i dit brands promovering. 

 

  • Wholesale-salg - du skal vælge denne taktik hvis du har nogle gode b2b aftaler og du køber mærkevarer. Du tjener mindre på hvert enkelt produkt, men du sælger mere. Det skyldes, at du sælger produkter fra kendte brands og efterspørgslen er større. Der er en række fordele ved Wholesale-salg. Du behøver ikke at promovere dine produkters brand - det er allerede opbygget. Ofte behøver du heller ikke at skaffe anmeldelser af produkter, som du sælger, da de allerede eksisterer på internettet. Til gengæld er der mange andre forhandlere, som sælger de samme produkter, så du konkurrerer på pris med dem.

 

Opret en sælgerkonto: Individual eller Professional Seller Central Account

 

Det første step på vejen mod at starte på Amazon er at oprette en konto på Amazon Seller Central. Vi anbefaler at du vælger en Professional Seller konto hvis du tager salget på Amazon seriøst. Med en Individual konto kan du for eksempel ikke få Buy Box, som vi fortæller mere om i den næste del af artiklen. 

 

Professional_Seller_konto

Kilde

 

Som du kan se, for Professional Seller kontoen skal du betale en fast pris på 39,99 $ per måned.

 

Når du opretter din konto på Amazon bliver du bedt om at angive bl.a. navn på virksomhedsejere, virksomhedsnavn og CVR-nummer. Det tager noget tid, men er ikke kompliceret. Bagefter bliver du nødt til at indsende forskellige dokumenter til Amazon så platformen kan verificere den rigtige ejer og tjekke om din virksomhed virkelig eksisterer osv. Hele processen er lidt langvarig men man kan ikke komme den udenom. 

 

Efter du har været godkendt som sælger, kan du vælge lande, på tværs hvilke du vil sælge dine produkter. Du kan vælge både kun ét eller flere lande fra starten af. Amazon Centrals system er ikke særlig brugervenlig, men du kan skifte interfacet til dit ønskede sprog og du skal nok vænne dig til det med tiden. 

 

Hvis du allerede har oprettet din konto - sælg på Amazon fra Danmark og vent på resultater fra hele verden!

 

saelg_paa_amazon

Amazon Seller vs Amazon Vendor

 

Du har to muligheder for at sælge på Amazon. 

 

Seller - på Amazon kan alle oprette sig som sellers. Hvis du vælger denne mulighed, sælger du selv og bruger Amazon som en platform. Nogle produkter skal godkendes før du kan sælge dem. Det er tale om produkter, hvor der er sundhedsmæssige og lovmæssige krav til indholdet, produktbetegnelsen eller kvaliteten, eksempelvis mediciner eller våben. 

 

Som seller håndterer du selv prissætning og forsendelse af dine produkter, men du kan bruge FBA, som vi fortæller om i næste del af artiklen. 

 

Ved seller-modellen på Amazon, får du større kontrol over dine produkter og dit lager og det er en fordel. Du får også adgang til kundeoplysninger, som er svært hvis du er en vendor. Du opnår sikkert højere marginer, da du ikke behøver at betale Amazon for markedsføring, men du skal stadigvæk betale cirka 15 % af salgsprisen på hver solgt vare. 

 

Vendor - for at være vendor skal du blive inviteret af Amazon og Amazon inviterer typisk kun store producenter eller brands. Du kan dog anmode om det. Ved denne model bliver Amazon din forhandler og du bliver underleverandør til platformen. Amazon køber dine produkter ind til distributørspris og bagefter sælger dem til Amazon-kunder til udbudspris. Du betaler Amazon for promovering og forsendelse af dine varer. Det betyder, at det er ganske nemt at være vendor, fordi alt du behøver at gøre, er at levere dine varer til Amazons varehuse og platformen tager sig af resten. 

 

Fordelen ved at være vendor er også, at dine produkter indgå som Amazon Prime i Amazons medlemsklubben. Til gengæld er ulempen, er Amazon har kontrol over dine kundekontakter, produkter og produkternes prissætning. Amazon sætter automatisk rabatter på dine produkter og den spørger dig ikke om du ønsker det. Betalingstiden bliver også længere og marginerne mindre (Amazon tager op til 30 % af salgsprisen i kommision) hvis du er vendor. Ved denne model er det svært at optimere dit salg fordi du ikke får mulighed for at have kundeinsigten. Al kontakt, herunder kundeservice, klager og returnering går gennem Amazon. 



Hvordan vil du håndtere dit produktfeed?

 

Når du har oprettet din konto Amazon, skal du vælge en måde, hvorpå du uploader dine produkter fra din netbutik. Du kan gøre det:

 

  • Manuelt
  • Ved hjælp af et feed-optimeringsværktøj (administrationsværktøj)

 

Medmindre du har kun få produkter du vil importere til Amazon, anbefaler vi stærkt, at du bruger et feed optimeringsværkstøj såsom Datafeedwatch. Hvis du ønsker at sælge mange varierede produkter, kan du spare masser af til ved at bruge et sådant værktøj. Ved hjælp af det, er det super nemt at tilføje, vedligeholde og optimere din produktkatalog og undgå situationer, hvor kunder vil købe dit produkt, som ikke er på lager i øjeblikket osv. 

 

Administartionværktøjet hjælper dig med at sælge gennem flere salgskanaler på samme tid fra et enkelt sted. Det giver mulighed for at skabe et optimeret feed som opfylder krav af alle mulige platforme. På den måde kan du uploade et godt optimeret feed til for eksempel Facebook, Amazon og Ebay men det koster dig en fast pris uanset hvor mange salgskanaler du ønsker at bruge.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Levering via Amazon: FBA vs FBM vs SFP

 

Før du starter at sælge på Amazon skal du også beslutte om hvordan skal levering af dine produkter fungere, dvs. om du ønsker at sælge via Amazon FBA- Amazon eller FBM-program eller Seller Fulfilled Prime.

 

amazon_danmark

Fulfillment by Amazon - FBA

 

Vælger du at anvende FBA-program står dine produkter på Amazons lager og det er Amazon, som sender dine produkter afsted. Amazon står også for kundeservicen, pakning og returneringer. Du skal selvfølgelig betale for Amazon FBA-program, men siden de danske fragtpriser er høje, kan det godt være til gavn at bruge denne leveringsløsning. Ved at bruge FBA levering services vil dine produkter have en fordel på Amazon, fordi platformen vil fremhæve sine egne services. Fordelen ved FBA leveringsmetoden er også en større mulighed for at få Buy Box tildelt og dermed køre annoncer på Amazon. 

 

Fulfillment by Merchant - FBM 

 

Du betaler ikke noget til Amazon hvis du vælger at anvende FBM. Du har dit eget lager og står for forsendelser, pakning, returneringer og kundeservice. FBM kræver dog, at din logistik lever op til specielle Amazons standarder. Det er en god ide at vælge FBM som leveringstype hvis du på forhånd har et godt fungerende logistiksetup. Hvis du ikke har det, kan forsøget på at opfylde alle Amazons krav være alt for dyrt.

 

Seller Fulfilled Prime - SFP 

 

Denne leveringsløsning ligner FBM-program og du betaler heller ikke for SFP. Du håndterer selv forsendelser, kundeservice og logistik. Den eneste forskel er, at du har bedre adgang til Amazon Prime kunder. For at anvende SFP skal du først kvalificere dig. Du skal igennem en prøveperiode (som tager mellem 5 og 90 dage), hvor du prøver at bevise, at du er i stand til at leve op til nogle krav:

 

  • Du skal sælge minimum 50 Prime-ordrer i løbet af prøveperioden
  • Du leverer 99 % af ordrerne til tiden
  • På dine forsendelser placerer du labels, som er bestilt gennem Amazon
  • Du aflyser bestillinger maksimum 1 % af gangene
  • Du skriver under på returneringspolitik som gælder i Amazon
  • Du arbejder kun med Seller Fulfilled Prime leverandører, som blev udvalgt af Amazon
  • Du siger ja til, at Amazon håndterer dine kundehenveldelser 

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 


Fokus på Amazon SEO

 

Amazon har en rigtig godt fungerende algoritme, der finder relevante søgeord, samt deres variationer. Du ønsker sikkert, at dine produkter eksponeres øverst på Amazons første side, når folk leder efter nogle bestemte produkter. For at have, at dine produkter rangerer højt i søgeresultaterne, skal du oprette dine produktsider med fokus på SEO (Search Engine Optimization). 

 

Søgemaskineoptimering er ikke kun Googles organiske resultater, som mange af os tænker når vi hører dette ord. Dette begreb beskriver optimering af alle søgemaskiner, inklusiv Amazons søgemaskine. Forskellen mellem Google og Amazon er, at folk bruger Amazon når de leder efter produkter (og er købeklare) og Google benyttes mest til informationssøgning.

 

Amazon A9 algoritmen

 

Amazons søgemaskine styres af algoritmen, som hedder A9. Den er ikke lige så avanceret som Googles og derfor kan du lettere manipulere den. Amazon arbejder dog med at udvikle den, så den er bedre fra år til år. 

 

A9 algoritmens hovedmål er selvfølgelig at skabe salg for Amazon. Derfor vil den eksponere kunden for lige præcis det produkt, som kunden ledte efter. Din opgave er at optimere dine produkter på den bedst mulige måde, så kunderne finder dem uden nogen problemer.

 

Optimering og justering: produkttitel, bullet points, beskrivelse

 

Sådan optimerer du dit produktindhold så det hjælper dine kunder med at finde dit produkt gennem relevante søgninger:

 

  • Amazons produkttitler forbedrer Amazons SEO placering. De skal samtidigt tiltrække folk (så de klikker på dem) og informere A9 algoritmen om de søgeord, som produktet skal findes på. 
  • Dine Amazon bullet points (lister) og beskrivelser skal være der hvor du virkeligt kan komme i gang med at sælge produktet. De skal være iøjnefaldende og indeholde de vigtigste søgeord. 
  • Lav en søgeordsanalyse for at beslutte hvilke ord og fraser der gør, at du får dine produkter vist når en kunde søger på Amazon.
  • Kig efter de funktioner og fordele, der får dit produkt til at skille sig ud fra konkurrenternes.
  • Produktbilleder skal være optimerede og af højeste kvalitet. Tilføj så mange gode metadata som muligt til dem, så dine produkter rangerer højt i Amazon søgemaskinen.
  • Du skal udnytte mulighed for at bruge Seller Central Backend Søgeord, dvs du kan indtaste nogle søgeord som ikke er synlige for Amazon-brugerne, men de fungerer som oplysninger om søgeord til A9 algoritmen.
     

 

amazon_titel_struktur

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Amazon billeder

 

Det kommer næppe som en overraskelse at bedre billeder giver større sandsynlighed for et salg. Billedet er dén ene ting der gør mest for salget på en produktside, såvel som i din SERP.

 

amazon_billedkrav 

Du skal lægge så mange billeder som muligt på Amazon og de skal alle sammen være af høj kvalitet. Det er godt hvis nogle af dem er af en brugssituation, hvor dine kunder kan se glade folk når de køber dit produkt. Det handler om at overbevise folk, at de bytter sine penge for dit produkt, men på samme tid gode oplevelser.

 

Retningslinjer for de rigtige billeder på Amazon

 

  • Dine billeder skal være af høj kvalitet og også i høj oplysning. Høj oplysning påvirker ikke kun billedets kvalitet, men indvirker også på størrelsen. Dine kunder ønsker at se præcis hvad de kan forvente af produktet hvis de køber det.
  • Tilføj mange billeder af produktet fra mange forskellige vinkler
  • Alle billeder skal være af samme størrelser og kvalitet. Det er vigtigt, at du er konsistent i brug af dine billeder.
  • Billederne skal vise det fysiske produkt og må ikke være på ingen måde misvisende. Produktet skal vises i den rigtige størrelse. Det er vigtigt, at kunderne ikke føler sig snydt, så hvis du sælger f. eks. et miniaturemodel af produktet, sørg for at vise på billedet dets rigtige størrelse. 
  • Der skal være hvid baggrund for hovedbilledet - det er den eneste baggrundstype for hovedbilledet som Amazon godkender. 

 

 

Vil du vide mere? Hvis du vil have at dine produktannoncer og produktsider på Amazon skiller sig ud, så skal du læse vores artikel, som svarer på spørgsmålene nedenfor:

 

  • Hvad er kravene og guidelines for billeder på Amazon?
  • Hvordan organiserer du dine billeder, afhængig af hvilken branche du er i?
  • Hvad skal du undgå når det gælder billeder, så du ikke modtager en kvalitets advarsel fra Amazon?

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

The Buy Box (Buy-Boksen)

 

Hvis du ikke ved, hvad Buy boksen er, så er det den gule boks, som står ved siden af produkter på Amazon. Der står “Tilføj til kurv” (på engelsk add to cart) der. Siden shopping på mobilen overhalede shopping på computeren, blev “the Buy Box” endnu vigtigere, da den er meget iøjnefaldende på en mobilskærm. 

 

amazon_buy_boksen

 

Tilsyneladende foregår 82% af alle Amazon-salg gennem Buy Box og ikke alle sælgere på Amazon får tildelt Buy Box. Der kan faktisk være kun én sælger af et produkt, som kan få fat i Buy Box ad gangen. Eksempelvis, hvis en forbruger leder efter en Harry Potter-bog, fremvises der 15 forhandlere, der sælger den, men kun én af dem har buy-boksen. Andre sælgere på Amazon bliver vist længere nede på Amazon-produktsiden. Det er et sted under buy-boksen, hvor der står “Other sellers on Amazon” og det er ikke meget fremtrædende. 

 

Hvordan vinder du buy-boksen?

 

Buy-boksen vinderen skiftes hele tiden. Hvad kan du gøre for at få fat i buy-boksen? Først og fremmest skal du have en Professional Seller konto. Og du skal også opfylde en række krav. Det er umuligt at opfylde alle af dem, men du skal gøre dit bedste. Hvis du f.eks. ikke har den laveste pris, så skal du sørge for at have den bedste kundeservice. Til gengæld hvis du ved, at din service ikke er på toppen, så du skal sælge dine produkter billigt for at give dig selv en chance for at få buy-boksen.

 

Hvad er de forskellige faktorer der påvirker “the Buy Box” scoren?

 

  • Håndtering af ordren - det er bedst hvis du bruger FBA leveringsservice, Amazon ønsker at promovere sin egen forsendelsesservice 
  • Den endelige pris - den samlede pris for produkter, håndteringen og forsendelsen skal være lavest muligt
  • Mange gode anmeldelser - flere end dine konkurrenter har
  • Perfect Order Percentage (POP) scoren 
  • Forsendelsestid og hvis varen kom til den aftalte tid
  • Feedback Score (karakterer)
  • Antallet af fejl på ordrer, ODR (Order Defect Rate) - hvor mange klager, hvor mange returneringer på grund af fejl, dårlig kvalitet osv. 
  • Svartid til kunder - hurtigere end dine konkurrenter
  • Mulighed for at tracke ordren
  • Har du altid alle produkter på lager?

 

Hvis du ønsker at annoncer dine produkter på Amazon bliver du nødt til at vinde buy-boksen. Hvis ikke, øger den stadigvæk din konverteringsraten rigtig meget, så det er altid godt at have buy boxen.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Hvad skal du ellers blive opmærksom på når du sælger på Amazon

 

A+ Content - Top content (indhold) der promoverer dine bestseller produkter

 

Hvis du opretter en seller-profil eller vendor-profil med EU varemærkeregistrering kan du benytte Amazon A + Content. Amazon A+ Content er designet med det formål at forbedre salget ved at fremhæve produktets beskrivelse med tekst der kan scannes og som fremhæver funktioner og fordele ved dine produkter. Det hjælper ikke bare dine kunder ved at de lærer mere om dine produkter, men du får også en fordel af det, set fra et Amazon SEO synspunkt. 

amazon-a+-indhold

I vores eBog dækker vi indgående alt hvad du har brug for at vide om top content:

  • Hvad er det og hvilke produkter kan du bruge det til?
  • Hvis du beslutter at A+ top content passer til dit brand og dine produkter, hvad skal du så tage højde for?
  • Hva gør dine konkurrenter?
  • Bruger de A+ top content?

 

Amazon ASIN numre

 

Hvis du har de rigtige ASIN numre, vil dine produkter ikke bare være lettere at finde for shoppere, men det vil også beskytte dine produkter mod forfalskninger.

 

tilfoj-nyt-produkt-amazon-asin

 

ASIN står for Amazon Standard Identification Number og gives til hvert eneklt produkt der bliver uploadet og lagt til salg på Amazon. Gå til vores udvidede artikel: ASIN Nummer: Hvad er det og hvordan får du det? hvis du gerne vil lære alt du har brug for om: 

  • Hvad ASIN numre er, og hvorfor er de så vigtige for at få dine produkter vist i relevante søgninger på Amazon?
  • Hvor finder du dem og hvordan opretter du dem, hvis du har unikke produkter?
  • Hvad er ASIN “piggybacking” og skal du bruge det eller ej?
  • Hvordan du får mest ud af dit tildelte ASIN nummer?

 

Amazon ordrestyring

 

Ordrestyring har en stor indflydelse på din Perfect Order Percentage (POP) score.

Hvis du sælger på din egen eCommerce side såvel som på Amazon, så er du sikkert klar over hvilken hovedpine ordrestyring kan give.

 

amazon-order-management-flowchart.png

Det er ikke let at holde styr på dit varelager, så du er sikker på dine varer er på lager før de bliver solgt. Men igen, lad det ikke skræmme dig fra at sælge på Amazon. DataFeedWatch Amazon Module kan hjælpe med det:

 

 Amazon kategorier

 

Valg af den rigtige Amazon kategori til dine produkter har en afgørende effekt på din rating. Så hvordan vælger du den kategori der passer bedst? På Amazon er der to typer af kategorier; Open categories (åbne kategorier) og categories requiring approval (kategorier der skal godkendes).

amazon-kategorier

Et par hurtige tips til at hjælpe dig finde den rigtige kategori i Amazon's taksonomi:

  • Lav en produkt søgning;
  • Brug en søgeords software;
  • Brug “Søg efter dit produkts kategori”.

Amazon prissætning

 

Prissætningen er meget konkurrencepræget på Amazon. Det påvirker ikke bare chancen for at vinde “the Buy Box”, det er også en af hovedårsagerne til at en kunde til sidst beslutter sig for at købe fra dig eller en anden sælger.

 

amazon-repricing.png

 

Hvad er de forskellige typer af prissætning på Amazon og hvordan underbyder du dine konkurrenter ved at ændre prisen?

 

 

De mest almindelige fejl og ulemper ved at sælge på Amazon

 

Med spændingen ved at sælge til hundredetusinder af kunder og de mange vandpytter man skal hoppe over for at forblive konkurrencedygtig, er der en hel del huller man kan falde i undervejs. 

Mange af de fejl og faldgruber afskrækker ofte sælgere, så de ikke fortsætter med at sælge på Amazon - mange vælger at forlade siden inden for det første år:


Amazon anmeldelser

 

Der er en sammenhæng mellem antallet af gode anmeldelser og placeringen af dine produkter i Amazon-søgeresultater. Amazon vil eksponere sine kunder til produkter, som de vil være tilfredse med. Antallet af positive og verificerede anmeldelser spiller en vigtig rolle på søgeresultaterne på Amazon. Da denne sammenhæng blev bemærket var der mange sælgere, der prøvede at udnytte det og falske anmeldelser startede at dukke op. Amazon har kæmpet med det lige siden. 

 

Bonus: Beskyt dit brand på Amazon

 

Hvis du virkelig vil beskytte dit brand på Amazon så er beskyttelse eller registrering af dit brand essentielt hvis ikke du vil miste et salg.

amazon-influencers-distribution.jpg

Brand registrering på Amazon: Du kan registrere dit brand for at få mere indflydelse på indholdet af produktdetaljerne på din side. 

Brand beskyttelse på Amazon: Beskytter dit brand mod forfalskninger og kopier.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Hvad koster det at sælge på Amazon?

 

Både store og små virksomheder kan sælge sine produkter på Amazon og prisen afhænger af hvilken sælgerkonto du vil oprette. Hvis du driver en lille forretning og sælger færre end 40 produkter per måned, så kan du gå efter en Individual Seller Central konto og betale 8 kroner (0,99€) i måneden for at bruge den. Hvis du ellers er en større virksomhed så er det værd at oprette en Professional Seller Central konto, hvor du betaler 300 kroner (39,99€) om måneden.

 

Der er desværre også yderligere omkostninger. Bortset fra det faste pris per måned skal du betale en andel af din samlede omsætning på varer (referral fee), der sælges på Amazon. Størrelsen på denne andel afhænger af produktkategorien, men den gennemsnitlige refferal fee udgør 15 %. Du skal være opmærksom på, at det er procenten af produktet, inklusiv fragt og moms. Den dyreste produkter at sælge er Amazon device tilbehør (45 %) og bl.a. babytøj, elektronik tilbehør, instrumenter, computerspil og nogle flere (15%).

 

Du kan godt udregne en pris inklusiv ydelsen og så behøver du ikke at bekymre dig om ekstra omkostninger. I sammenligning med andre salgskanaler er prisen du betaler på Amazon meget overskuelig og det er platformens fordel.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Annoncering på Amazon - PPC Kampagner

 

Hos Amazon kan du køre betalte annoncer, hvor du betaler for hver gang, en Amazon-bruger kilkker på din produktannonce. Du opretter alle annoncer direkte i Amazon Seller Central. 

 

Annoncering på Amazon fungerer på den måde, at dine produkter bliver vist i søgeresultaterne med lignende varer. Ved at anvende Amazon annoncering kan du forstørre din chance for, at dine produkter bliver eksponeret, når Amazon-brugerne søger efter den slags produkter. Du kan vælge mellem 2 slags kampagner.

 

 

Sponsored Product Ads og Sponsored Brands

 

Sponsored Brands (Headline Search Ads) kan du bruge hvis dit brand er trademark registreret i Europa. Først skal du gå igennem Amazon Brand Registry for at kunne starte med annoncering. 

 

Sponsored Product Ads er den mest populære form for Amazon annoncering. På produktniveau sætter du din annonce og den bliver vist over for Amazon-brugere når de indtaster relevante søgeord.



Sponsored Product Ads kan opsættes på 2 forskellige måder:

 

  • Automated bidding - Amazon målretter selv dine annoncer til de relevante søgninger. Platformen baserer det på de oplysninger, som du har angivet ved oprettelsen af dit produkt. Det kan være positiv, fordi du undgår at gætte, hvilke søgeord, der skal opsættes. Det kan også være negativ, da du slet ikke har styr over dine søgeord og du kan ikke optimere dem. 

 

  • Manual bidding - du sætter selv de ønskede søgeord som du vil have, at dine produkter eksponeres på. Der er dog en risiko, at du ikke finder på alle værdifulde søgefraser.

    Du kan bruge en af de følgende søgeordstyper:

    Phrase Match Søgeord - du indsnævrer søgefraser til bestemte sammensætninger af søgeord eller bare sætninger. Du har styr på rækkefølgen på søgeordene.
    Broad Match Søgeord - det er den bredeste måde at søge på. Dit produkt bliver også fundet på synonymer til søgeordet, stavefejl og relevante søgefraser.
    Exact Match Søgeord - det er den smalleste måde at søge på. Produktet bliver kun eksponeret for meget specifikke og konkrete søgeord.
    Negative søgeord -  nogle gange vil du ikke have, at dit produkt bliver fundet på nogle søgefraser. Amazon giver dig mulighed for at ekskludere disse ord, f. eks. dit produkt er dyr så du ikke vil have, at det eksponeres på ordet “billig (ellers konverteringsraten bliver meget lav). 

 

Amazon annoncering - adgang til data 

 

På Amazon får du desværre ikke så mange data om dit Amazonsalg. Det gør optimeringen af dine produktannoncer svært. 

 

Hvis du sælger via Amazon som vendor får du at vide hvordan dine produkter klarer sig i søgninger. Du kan også se sammenligningen af dit brand og konkurrenters brands og du kan betale ekstra for at få adgang til data om, hvad Amazon kunderne har købt efter de var på din produktside. Du kender dog ikke dine kunders købshistorik, deres e-mailadresser og ved stort set ikke hvem de egentlig er. 

 

Hvis du sælger som seller får du adgang til flere oplysninger. Du kan se konverterings antallet og data om, hvem det er, der har købt dine produkter. Med disse data kan du optimere dine annoncer bedre. 

 

aCoS

 

Den måde hvorpå du kan måle resultatet af din Amazon annoncering er at anvende aCoS (Advertising Cost of Sales). På alle tidspunkter af dine kampagner kan du se aCoS i Amazon Campaign Manager. Udregningen er følgende:

 

aCoS = 100 * (annonceudgifter ÷ annonceindtægter)

 

hvordan_saelger_man_paa_amazon

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Konklusion

 

Amazon er verdensgigant og du kan sælge stort set alt på den. Platformen er allerede meget populær i Danmark, både hos shoppere og sælgere, selv om der ikke er en dansk Amazon-webshop endnu. Det er værd at prøve at sælge dine produkter på Amazon, fordi danskerne stoler på denne salgskanal og hvis ikke danskerne, så er der folk i alle andre lande, som helt sikkert er interesserede i det, du sælger. Konkurrencen er dog hårdt på Amazon så du skal være forberedt på at bruge din tid til at vænne dig til Amazons specifikationer og regler. 


 

FAQ

 

Hvordan starter du med at sælge på Amazon?

 

Først skal du oprette enten en Professional Seller eller Individual Seller konto. Du skal tage mange beslutninger i mellemtiden: hvilken form for levering du vælger, hvilken slags produkter du ønsker at sælge, hvordan du vil håndtere dit produktfeed osv. Efter du har opsat din konto og uploadet dit produktfeed kan du komme i gang!

 

Hvor meget betaler du for at sælge på Amazon?

 

Du betaler enten 8 kroner om måneden eller 300 kroner om måneden, afhængigt af om du vælger at oprette en Professional sælgerkonto eller Individual sælgerkonto på Amazon. Desuden betaler du en referral fee af din samlede omsætning på produkter, hvis størrelse afhænger af hvilken kategori dine varer tilhører.

  

Hvornår kommer Amazon til Danmark?

 

Amazon Danmark eksisterer ikke endnu, men det er kun spørgsmål om tid, hvornår den danske Amazon-webshop dukker op. Der er måske kun få i verden der kender den nøjagtige dato. Danskerne elsker at handle online og de har handlet på det tyske og senere det svenske Amazon i lang tid nu. Danske sælgere klarer sig også godt på Amazon. Men vi er alle sammen spændt på hvornår vi får Amazon.dk herhjemme.

 


New call-to-action

ØG DIN GOOGLE SHOPPING ROAS

Vil du optimere dit datafeed?

Planlæg et 1-til-1-opkald med en af vores produktfeed-eksperter.
• Få mere at vide om bedste praksis for datatransformation,
• Diskuter optimeringer, der er specifikke for dit produktkatalog,
• Få en live rundvisning i DataFeedWatch-appen

Vi glæder os til vores møde!

Skrevet af Jagoda Adamik

Jagoda er indholdsskaber og specialist i det skandinaviske område med fokus på Danmark. Hun elsker at skrive, rejse og læse non fiction bøger.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os