Case Study - Vækst af ROAS på 96% og vækst af omsætning på 602% med Shopping baseret på avanceprocent

    dk-case-study

     

    Med større og større konkurrence på Google Shopping, så skal man begynde at arbejde mere smart og sørge for at budgive efter avance og ikke omsætning. Alle kan nemlig skabe omsætning, men hvis du ikke ved om det skaber profit, så er omsætning lige meget. Ved brug af Data Feed Watch, så kan man lave budgivning ud fra avanceprocenter på ens produkter.

     

    Dette er din mulighed for at få mere ud af shopping, og sørge for at du tjener penge på din annoncering fremfor at blot få omsætning. Med få regler og udregninger i Data Feed Watch, kan du lave kampagner på shopping som er baseret på avanceprocent og dermed budgive efter dette.

     

    Disse resultater er for en webshop i Danmark, som ikke havde høj nok ROAS eller omsætning. Dette blev der lavet om på!

     


    1. ROAS på Shopping steg med 96% og omsætning med 602%, efter at budgivning blev baseret på avanceprocenter.

    Problemet var for lav ROAS og for lav omsætning

    Løsningen var at bruge Data Feed Watch til at lave udregninger og regler, som gjorde det muligt at budgive ud fra avanceprocenter

    Resultatet var ROAS blev forbedret med 96% og omsætning sted med 602%

     

    Hurtigt eksempel på hvad der blev gjort, for at få avanceprocent i Data Feed Watch:

     

    Rename from  price

    Then edit values:

    Recalculate subtract  cost_per_item and apply to [output field]

    and

    Recalculate divide by  price and apply to [output field]

    and

    Recalculate multiply by "100" and apply to [output field]

    and

    Round "2" and apply to [output field]

    and

    Add suffix "%" and apply to [output field]


    image4

    Når man så har avanceprocenten, så kan man bruge dette i custom labels i forhold til at oprette Google Shopping.

     

    Resultatet af at opsætte shopping kampagner og budgivning baseret på dette var:

    • Vækst af ROAS på 96% og vækst af omsætning på 602%
    • 1 måned mod en anden måned, det blev implementeret i slutningen af en måned 2 dage før månedsskift

     

    image2

     

    Dette må siges at være meget fornuftigt, og relativ hurtige resultater på kort tid, det har dog fortsat vækstet fornuftigt også i omsætning, mens ROAS bibeholdes eller er blevet bedre.

     


    2. Konverteringsraten steg med 73% på Google Shopping i samme periode

     

    Der blev ikke gjort noget udover hvad der tidligere er nævnt, så denne fremgang har været meget positivt på mange områder kun ved få ændringer

     

     

    image1

     

    Nogle gange er det blot små ting der skal til for at få en fremgang. Selve udregning af avanceprocent osv. kræver at man som virksomhed har sine kostpriser på alle produkter, for har man ikke disse, så kan man nemlig ikke udregne avanceprocenten. Der er også andre ting man kunne gøre, som at tage fragtpriser med, men dette kan ofte være forskellige beløb afhængig af størrelsen af pakken og vægten. Jeg har valgt at undlade den, da den kan være meget skiftende i denne case, for denne kunde. Når man så har avanceprocenten, så kan man bruge dette i custom labels i forhold til at oprette Google Shopping.

     


    3. Gennemsnitlig ordreværdi steg med 69% på Google Shopping i samme periode

    Jeg var selv meget overrasket at det også havde en så stor indvirkning på den gennemsnitlige ordreværdi, men en vækst her på 69% er rigtig meget for denne kunde.

     

    image3

     

    En forøgelse af ordreværdi sammen med en faldende pris pr. Salg er en rigtig god kombination. Prisen pr. Konvertering faldt med 24,7% på Google Shopping i samme periode.

     


    4. Får bedre, smartere Google Shopping kampagner, ved at arbejde med avanceprocenter som også sparer dig tid

     

    Dette er en måde hvorpå du kan opsætte dine Google Shopping Kampagner, hvor du kan budgive ud fra avanceprocenter, uanset om du vil arbejde med manuelle Shopping kampagner, eller Smart Shopping. Udover det, så kan du spare en masse tid, da din opsætning af kampagner er baseret på avanceprocent, og ikke brands, kategorier osv.

     

    Det er noget jeg gennemgående gør for flere af mine kunder, og jeg oplever altid en god fremgang på omsætning og ROAS, hvis man får en god struktur og oversigt på ens avanceprocenter og udfra det laver kampagner.



    Forfatter er Casper Hessellund fra www-Adwords-Specialist.dk - som er en selvstændig Google Ads specialist med base i Danmark. Han arbejder med både store og små kunder, som er til stede i enkelte lande, men også mange lande. Han har en evne til at udfordre mulighederne i de forskellige kontoer han arbejder med, samt de tools og software han bruger til at optimere kontoer og feeds.


    New call-to-action