DataFeedWatch Blog | Data feed optimeringstips

Sådan sælger du på Bol.com

Skrevet af Anna Hanarz | 07-04-2020 10:11:52

I 2020 var eCommerce industrien i Holland over €22 milliarder værd, et beløb der var steget hele 13 procent i forhold til året før. Det samme år var eCommerce værdien over €10 milliarder i Belgien. 

 

Sagt på en anden måde, så er markederne både i Holland og Belgien gigantiske.

 

Så hvordan får du din del af markedet?

 

Den bedste tilgang er at annoncere dine produkter på den mest populære eCommerce platform i de to lande. Det betyder at du skal sælge dine produkter på Bol.com. 

 

Grunden er simpelthen, at Bol.com er den største netbutik i Holland med en omsætning der er 1 millliard højere end den nærmeste konkurrent. I Belgien er Bol.com også på toppen.

 

Hvad er Bol.com?

 

 

Bol.com er en online markedsplads og netbutik der betjener kunder i Holland og Belgien. Det betyder at den fungerer på samme måde som Amazon ved både at sælge direkte til forbrugerne, men også at tilbyde sin platform som en markedsplads som andre online detailhandlere uploader og sælger produkter igennem.

 

Produkterne der udbydes fra tredjeparts forhandlere på Bol.com inkluderer både nye og brugte varer. Firmaet er baseret i Holland og har en omsætning på over 1 milliard euro.

 

Den er en del af firmagruppen Royal Ahold Delhaize NV og har vundet et utal af priser. De inkluderer blandt andet:

  • Bedste online store i Holland 
  • Bedste webshop i Belgien 

Bol.com sælger omkring 15 millioner produkter. Kategorierne de tilbyder inkluderer:

 

Bøger

 

Musik, film og spil

 

Computere og elektronik

 

Legetøj og hobbier

 

Baby og børn

 

Skønhed og helse

 

Smykker og tilbehør

 

Sport og fritid

Kontor og skole

 

Interiør (dekoration) og køkkenting

 

Have og gør-det-selv

 

Produkter til kæledyr
 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Hvorfor skal du sælge på Bol.com?

 

Bol.com er en af de største og mest udbredte eCommerce websider i Holland og Belgien. De siger, at de har otte millioner kunder og to millioner besøgende hver dag.

 

Det er hovedfordelen ved Bol.com – størrelsen og potentialet som salgsplatform. 

 

Derudover tilbyder Bol.com en række ekstra services til at hjælpe detailhandlere med at optimere deres annoncer fuldt ud, som for eksempel shipping service så Bol.com håndterer forsendelsen af dine produkter.

 

Der er også mulighed for at linke en Bol.com detailhandler konto med dine interne salgssystemer, plus de tilbyder en partner service som detailhandlere kan bruge for at få svar på spørgsmål, såvel som til support og gode råde.

 


 

Bol.com kører også et affiliate program der kaldes Bol.com Partner Program. Det siges, at det har 30.000 affiliates som promoverer produkter på deres egne hjemmesider, inklusiv de varer du selv lægger til salg som deltagende detailhandler.

 

Akkurat som ved alle andre affiliate programmer så udvider Partner Programmet på Bol.com via hovedplatformen, potentielt, salget af dine individuelle produkter. Sagt på en anden måde: Det hjælper med at at finde købere til de produkter du sælger.

 

 

Sidst men ikke mindst så tilbyder Bol.com forskellige annoncerings muligheder for at øge synligheden af de produkter du sælger. Det inkluderer banner annoncer og sponsorerede produkter.

 

Du kan også annoncere i et Bol.com online magasin såsom Style magazine, Tech magazine eller Home magazine.

 

Samlet set har de en læserskare på næsten en million, men den virkelige magt i de her online publikation er, at de er målrettet kunder der er interesserede i dine produkter.

 

Det sidste annonceringsprodukt der er tilgængeligt på Bol.com er målrettede mailing kampagner. Disse kampagner bruger Bol.com's kundedata.

 

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Kom i gang med Bol.com

 

Før du kan gå i gang med Bol.com, skal du bruge et hollandsk eller belgisk CVR nummer. Du skal også være registreret i minimum 10 uger hos enten:

 

Når først du opfylder ovenstående krav, kan du gå i gang med processen med at oprette en konto. 

 

Trin til at oprette en sælgerkonto på Bol.com

 

  • Opret en kunde konto på Bol.com, hvis ikke du har en allerede
  • Log ind på din kundekonto
  • Klik på Sales Account i dropdown menuen
  • Udfyld dine egne oplysninger og oplysninger om dit firma, og accepter betingelserne
  • Bol.com sender dig så en email som du skal bekræfte
  • Platformen sender også et brev til den adresse du har indtastet. Du vil modtage brevet efter et par dage og det indeholder en verifikationskode som du skal bruge for at afslutte registreringsprocessen.
  • Når du har indtastet verifikationskoden kan du afslutte opsætningen af din butik på Bol.com platformen, indklusiv upload af et product feed.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Produktfeed specifikationer

 

Produkterne i dit produktfeed skal passe i en af kategorierne ovenfor. 

 

Alle produkterne i dit feed skal have enten et EAN eller ISBN nummer. Derudover skal dit produktfeed være en tabulator-separeret tekst fil der maksimalt fylder 10MB. Bol.com uploader produktfeeds hver 30 minutter.

 

Bol.com kræver at følgende felter er udfyldt:

 

  • EAN
  • Internt referencenummer 
  • Navn
  • Produktkategori
  • Beskrivelse
  • URL til forsidebillede
  • Brand (mærke)
  • Pris

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Udgifter og betalinger på Bol.com

 

Det er gratis at oprette en butik og annoncer på Bol.com. De eneste udgifter du har er, når en kunde køber dine produkter. Hvad du helt nøjagtigt bliver opkrævet afhænger af den type produkt du sælger, men der er altid to elementer i beløbet:

 

  • En fast udgift uanset prisen på produktet
  • En procentdel af salget
  •  

Hvis du som sælger befinder dig uden for Holland, så vil procentdelen af udgiften være uden moms.  

Den faste pris ligger i området €1 til €3 euro. Procentsatsen, som du vil blive opkrævet af salgsprisen, spænder fra cirka 4 procent til 20 procent (smykker har den højeste procentsats på over 20).

 

Her er et eksempel fra kategorien med legetøj. Det meste legetøj har en fast pris udgift på 1 euro og en procentsats af salgsprisen på 15 procent. Så hvis du sælger et stykke legetøj til €50, så vil regningen fra Bol.com så sådan her ud:

  • €1 fast udgift
  • €7.50 (15 procent af €50)
  • Den samlede udgift er derfor €8.50, og du beholder €41.50

Du kan checke de produkter du sælger ved at besøge Bol.com websiden hvor du kan finde den fulde liste over udgifter og betalinger.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Bol.com optimeringstips

 

De standard optimeringstips der gælder for andre markedspladser, gælder også for Bol.com– sørg for at lave beskrivelserne interessante, brug billeder af høj kvalitet, hold dit feed opdateret osv. 

 

Derudover skal du også forsøge at opfylde det specificerede og veldokumenterede minimum service som Bol.com som standard kræver. Hvis ikke du gør det, vil du ikke sælge nær så meget plus du risikerer at blive fjernet helt fra platformen. 

 

Bol.com overvåger nøje forretningernes resultater og opfordrer dem konstant til at forbedre deres score. Resultatet bliver hovedsageligt vurderet på leveringstider og kundeservice niveauet.

 

For eksempel tilstræber de at detailhandlere maksimalt får 2% af deres ordrer annulleret. Derudover skal dine forsendelser til kunderne bruge track and trace (sporing af leverancen) og du skal også opnå det mål at minimum 98 procent af ordrerne bliver leveret til tiden.

 

Andre minimums standardkrav inkluderer:

 

  • En returneringspolitik der tillader kunderne gratis at returnere varerne inden for 30 dage
  • Svare på kundernes spørgsmål indenfor 24 timer
  • Svare på annullerings forespørgsler indenfor 24 timer
  • Du skal være tilgængelige i almindelig arbejdstid, som er mellem kl. 9 og 17 i Hollandsk/Belgisk tid.
  • Levering af ordrer som lovet med en maksimal leveringstid på 8 dage
  • Behandling af returnerede varer indenfor 24 timer

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

Konklusion

 

Det er en meget simpel udregning du skal lave, når du overvejer Bol.com – hvis du har identificeret Holland eller Belgien, især Holland, som en potentiel vækstmulighed for din forretning, så skal du overveje Bol.com som en mulighed.

Siden har den største rækkevidde plus en hel række af værktøjer der kan hjælpe dig med at sælge med succes.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 

FAQ

 

Jeg er forhandler. Hvordan kan jeg kontakte Bol.com for at få support?

 

Hvis du vil sælge på Bol.com og du ønsker og få nogle oplysninger fra kilden kan du stille spørsmål direkte til Bol.com. Du kan kontakte dem via telefon eller ved at sende en e-mail. Der er også en god hjælpeside på Bol.com, som omfatter mange emner vedrørende salg på Bol.com. Chat og kontakt via sociale medier er kun dedikeret til kunder.

 

Hvordan kan jeg promovere mine produkter på Bol.com?

 

Hvis du bliver en Bol.com-partner kan du udnytte muligheden for at annoncere på denne platform. Bol.com tilbyder displayannoncering, sponsorerede produkter og annoncering på sociale medier, såsom Facebook og Instagram. 

 

Tilbyder Bol.com en eller anden form for rapportering?

 

Ja! Bol.com Retail Media Group (BRMG) leverer relevante data og evalueringer af kampagnens effektivitet. Du kan blandt andet tracke din kampagnes visninger, CTR, click to pdp, add to cart, salg top 10 osv.