Hvordan påvirker Corona virus e-handel?

    coronavirus-changes-ecommerce (2)

     

    Der er næsten gået fem måneder, siden Kina bekræftede sit første tilfælde af COVID-19. Siden da har udbruddet spredt sig globalt. Nu hvor alle tænker på virussen, er det blevet nødvendigt at håndtere dens indflydelse på hverdagen.  

     

    De økonomiske forstyrrelser forårsaget af virussen afspejles i fald i porteføljeværdien og øget markedsfleksibilitet. Men i tider hvor mange sektorer kæmper, er der andre muligheder for at blomstre op. En sektor, som hjælper med at holde økonomien kørende, er e-handel.

     

    Efterhånden som flere virksomheder konverterer sig til online detailhandel i turbulente tider, vil mange krydse fingre for, at eksistensen af e-handel kan begrænse den skadelige virkning, som coronavirus har på den globale økonomi.

     

    Og som Amit Ray engang sagde: "hver udfordring kommer med regnbuer og lys til at overvinde den." 

     

    Helt præcist hvordan ændrer Coronavirus det aktuelle e-handels landskab? Og hvordan ser ting ud i det lange løb?

     

    Indholdsfortegnelse

     

    Coronavirus og social distancering - adfærdsmæssige virkninger

    Hvilke brancher har udviklet sig siden COVID-19 tog fat?

    Industrier, som er blevet hårdt ramt

    COVID-19 - muligheder og udfordringer for e-handel

    Muligheder for e-handel under Coronavirus Pandemien

    Udfordringer for e-handel under Coronavirus Pandemien

    COVID-19 Forstyrrelse - strategiske takeaways for online detailhandlere og annoncører

    Praktiske tips og tricks til dine kampagner i Coronavirus-tidsalderen

    Konklusion



    Coronavirus og social distancering - adfærdsmæssige virkninger

     

    Coronavirus ramte verden, før nogen virkelig vidste, hvad der foregik. Nye love og regler blev indført. Pludselig var verden et andet sted. Dette førte til et stadie med panik i mange lande. Det førte til at personer foretog impulskøb, købte stort ind og var proaktiv med køb af sundhedsvarer. I takt med at folk tilpassede sig til deres nye håndhævede livsstil, var der færre og færre panikkøb i mange lande. Resultatet var kun en mindre ændring i salgs mønstre.

     

    Dette fremhæves yderligere i Nielsens undersøgelse af det amerikanske marked. Undersøgelsen viser, hvor hurtigt forbrugerne behandlede de nye data om COVID-19 og ændrede derefter deres købsprocesser.

     

    Ændringer i købsadfærd blev også bemærket på grund af social afstand. Næsten halvdelen (47,2%) af amerikanske internetbrugere undgår i øjeblikket indkøbscentre. Når nedfaldet vil tage en drejning til det værre, sagde omtrent tre fjerdedele (74,6%), at de helt og holdent vil holde sig væk fra indkøbscentre. 

     

    coronavirus-outbreak-avoiding-public-places-stats

    kilde: emarketer.com

     

    Efterhånden som flere forbrugere henvender sig til online shopping for at købe ind og at dække de daglige behov, er der også en øget ventetid på leveringer. Indtil videre påvirker stigningen i online shopping positivt online forhandlere. Bekymringen er imidlertid, at fordelene på kort sigt kan måske blive opvejet af forsyningskæden. Spørgsmålet ser nu ud til at være, om virksomhederne kan formå at tilpasse sig, og om forbrugernes efterspørgsel vil forblive stabil.

     

    Derudover svinger procentdelen af det digitale salg mellem sektorer. Mens nogle sektorer ser svimlende stigninger hos købere, ser andre et fald. Et eksempel på dette er elektronik, der i øjeblikket ligger på 42,7%, mens auto & bildele ligger på 3,9%. Dagligvarelevering oplever også store forøgelser på grund af forbrugernes bekymring for butikkerne.

     

    Annonceudgifter har også set et fald i sektorer som underholdning, detailhandel og FMCG. Denne ændring skyldes stort set, at biografer og andre lignende former for underholdning ophører med at fungere på grund af virussen. I modsætning hertil har dette set en stigning i brug af online streaming tjenester, såsom Amazon Prime, Netflix og Disney+.

     

    covid-19-google-ads-results-mediasource: wordstream.com

     

    Disse drastiske adfærdsændringer er tegn på aktuelle forhold. Og selv om det kan være vanskeligt at måle, hvor længe disse tendenser vil vare, tvinges virksomhederne til at tilpasse sig. Forsyningskæder skubbes til deres grænser, mens nye kortvarige og langvarige taktikker er ved at blive udviklet. Mange virksomheder overvejer allerede post-pandemisk strategi ved hjælp af tankevækkende sporingsprocesser.

     

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

     


    Hvilke brancher har udviklet sig siden COVID-19 tog storm?

     

    COVID-19 har haft en betydelig indflydelse på virksomheder overalt. Mange vil kæmpe for nogensinde at kunne komme sig. På trods af dette har andre sektorer oplevet deres forretningsboom. Eksperter fra wordstream.com studerede data om deres klients konti og bemærkede store ændringer i mønstre. Nogle af disse mønstre blev forventet, som fx sundheds- og medicinske produkter. Andre var imidlertid en overraskelse i lyset af de nuværende forhold.

     

    Folk går op i deres helbred, trivsel og sociale forhold

     

    Almennyttige og velgørenhedsorganisationer, selv-pleje oplevede alle en øget interesse, som giver mening, men det var mindre forudsigeligt, at der også var en øget interesse i lykønskningskort, gaver og blomster

     

    Disse data indikerer en direkte sammenhæng mellem de følelser, som social distancering har skabt, og hvilken måde folk bruger sine penge på. Når de står overfor en meget reel trussel er forbrugere mere villige til at støtte de udsatte. Dette understreges yderligere med social afstand, som ser ud til at have skabt et behov for at styrke bånd med ens familie og venner. Samtidig overvejer går de også op i deres eget velbefindende. 

     

    Disse nye forbrugerbehov har oplevet en stigning på 30 % i konverteringsfrekvensen for gavekurve. Mens blomsterbuketter har oplevet en svimlende 43% stigning i deres konverteringsfrekvens.

     

    Forbrugere har brug for ekspertstøtte inden for forretnings- og økonomistyring

     

    Den aktuelle usikkerhed omkring erhvervslivet har ført til, at flere forbrugere søger professionel støtte. Større virksomheder, som fx Google, har reageret ved at offentliggøre vejledninger til små virksomheder. Dette med håb om, at det kan hjælpe mindre virksomheder gennem udfordrende perioder.

     

    Samlet set en stigning i søgninger omkring virksomhedsstyring med 23 % siden den 23. februar. Det er også værd at bemærke det betydelige fald i CPC i den sædvanligvis konkurrencedygtige finansielle sektor.



    covid-19-google-ads-results-financialkilde: wordstream.com

     

    At leve og at arbejde hjemmefra skaber nye krav

     

    På grund af de strenge grænser for gruppestørrelse og indførelse af social karantæne, går virksomhederne over til arbejde hjemmefra. Dette har ført til en stor stigning i at folk, som søger efter videokonferenceløsninger. 

     

    Google Trends data fra marts 2020 fremhæver stigningen i mennesker, som søger løsninger til videokonferencer. 

     

     

    covid-19-uprising-interest-vc-march-2020

     

    Ifølge wordstream.com blev kontorartikler pludselig til en "breakout" industri. Søgninger efter kontorartikler steg med 90 %. Mens betalte søgeannonceklik steg med 35 %, og søgekonverteringsfrekvenserne steg med 41 %

     

    Da folk opgav den traditionelle detailhandel for det online alternativ, fortsatte søgningerne med at fremhæve denne overgang. Pakke og forsendelser af forsyninger oplevede mere end en fordobling af søgningskonverteringskonvertering (op med 123%), og konverteringsfrekvensen for søgningsannonce steg med 107%

     

     

    covid-19-google-ads-results-packing-and-shippingsource: wordstream.com

     

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

    Industrier, som er blevet hårdt ramt

     

    Rejse & Service

    Rejse & Service industrien er en af de, som er blevet hårdest ramt af Coronavirus. Eksperter forudser nu et årligt fald på 15% i rejseannonceindtægter. 

     

    Når de fleste virksomheder i sektoren fokuserer på skadebegrænsning, ser det ud til at være en situation, hvor overlevelse for enhver pris er alt, hvad der betyder noget. Mange rejseannoncører kæmper for at konvertere nye søgere på deres hjemmeside. Og uden nogen klar ende i syne, vil tingene kun blive værre i den nærmeste fremtid.

     

    I modsætning hertil har søgninger efter flyaflysninger og forsinkelser nået nye højder. Med mange af dem, der søger ved at klikke på virksomhedsannoncerne for at gennemføre deres annullering. For at videresende nogle af de forstyrrede søgere kunne der udnyttes løsninger som nye negative søgeord (såsom COVID-19). Mens der kan skræddersyes alternative tilbud. Inklusiv rejseforsikring og billige fremtidige flyafgange.

     

    Og ligesom rejse og servicehandlen på nuværende tidspunkt oplever enorme fald, er der stadig en chance for hurtig bedring. Internationale forretningsbehov og folks vilje til at rejse kan være en enorm fordel, som kan udnyttes for at komme tilbage på sporet.


    Beklædning & Mode

     

    Tøj og modebranchen lider også på grund af COVID-19. "Made in China" produkter er faldet med 16% i salget (alene i februar). Som en sektor, der er meget afhængig af en asiatisk arbejdsstyrke og forsyningskæde, kan modesektoren gå en svær fremtid i møde.

     

    Brands har siden dag skiftet fokus til online salg. Mange har imidlertid undladt at tilpasse deres annonceringsdata-feeds, idet der ofte annonceres udsolgte produkter.


    Luksusvarer

     

    Coronavirussen påvirker også industrien for luksusvarer. Prognoser viser et fald på 35 % i de kinesiske luksusudgifter i første kvartal. 

     

    Det kinesiske marked er som den nødvendige benzin for at holde sektoren for luksusvarer i live og dette gælder i de fleste tilfælde via online handel. Internationale luksus modehuse har lukket størstedelen af deres butikker på grund af coronavirus.

     

    Med en recession hængende over skulderen, vil købsmønstrene ændre sig. Forbrugerne er måske mere tilbøjelige til at reducere deres forbrug af luksusvarer og i stedet fokusere på nødvendigheder.

     

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

    COVID-19 - muligheder og udfordringer for e-handel

     

    Ifølge den amerikanske regering udgjorde online salg i 4. kvartal af 2019 11,4 % af de samlede detail udgifter. Prognosen for e-handel i 2020 estimerer, at niveauet kan stige til 12% på grund af indflydelse af Coronavirus.

     

    Denne iagttagelse er indikativ for de nuværende forbrugeradfærdsmønstre. Det fremhæver også, hvordan tendenser kan bestemmes af den svingende situation.

     

    På nuværende tidspunkt er der ingen, som kan forudsige hvor meget coronavirussen vil påvirke den globale økonomi. Men det er stadig muligt at identificere muligheder, selv i et forstyrret marked.

     

    Muligheder for e-handel under Coronavirus Pandemien

     

    • Forbrugerne skifter til online handel for at undgå offentlige steder. Tjenester som fx levering af varer ved døren, og brands som Amazon vil blomstre op. Og de store detailhandlers onlineafdelinger vil nyde stor gavn.

     

    • Forbrugere, som shoppede online i forbindelse med jul, blev observeret at gentage dette købsmønster efter jul. Dette fremhæver, at forbrugere muligvis har tendens til at gentage den samme købsproces igen og at de muligvis vil fortsætte med online handel, når Coronavirus-pandemien er overstået.

     

    • Som observeret i nogle dele af Kina er der mindre konkurrence for annoncører, som stadig er engagerede i at drive kampagner. Imidlertid kører disse annoncører forældede annoncer, som ikke har forbindelse til situationen. Hvis kampagnerne tilpasses til det aktuelle sociale miljø, kan de vise sig at være mere frugtbare.

     

    Udfordringer for e-handel under Coronavirus Pandemien

     

    Som med de fleste scenarier, bringer mulighederne udfordringer med sig. At tage et grundigt kig kan hjælpe e-handel med at mindske den forventede recession. Udfordringer, som skal overvindes med den samme bekymring. Nogle eksempler på potentielle udfordringer er:

     

    • Problemer i forsyningskæden - produktmangel og potentielt faldende forbrugerefterspørgsel kan også skabe vækst i e-handel - hvis økonomien brister eller går i recession.

     

    • Skabelse af praktiske metoder, som folk kan bruge til at shoppe, med afhentning og levering den samme dag.

     

    • Det øgede antal af online bestillinger presser virksomhederne til at opfylde dem. I nogle tilfælde kan dette lægge et for højt pres på virksomhederne og det kan true dem til at opgradere deres e-handelsaktiviteter.

     

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

     

    COVID-19 Forstyrrelse - strategiske takeaways for online detail handlere og annoncører

     

    1. Se fremad og læg en ny strategi.

     

    Lav en kriseplan og svar på den aktuelle situation. Vær opmærksom på dine strategier, herunder din strategi for perioden efter Coronavirus. Denne proces skal være hurtig og skal reagere på udviklende omstændigheder.

     

    2. Skift din salgskanal mix

     

    Face-to-face og mursten og mørtel detailhandel er allerede begrænset i de påvirkede regioner. Omfordeler salgsindsatsen til nye kanaler både i B2C- og B2B- virksomheder. Hvis du kun sælger fysisk, kan du overveje at gøre din virksomhed til en e-handel. Hvis du allerede er aktiv online, kan du bruge flere markedspladser.

     

    Vær kreativ på de sociale medier. Involver dig med samfund og støt personer i de svære tider. De vil sætte pris på dette og kan gengælde sig, når de er i stand til at gøre det.

     

    3. Svar på nye behov med innovation

     

    Nye kundebehov skaber også behov for innovation. Når de trues af krise, vil mange virksomheder være fokuseret på defensive træk, men det er klogere at fokusere din opmærksomhed på nye muligheder.

     

    4. Brug alle dine aktiver for at stimulere og opretholde efterspørgslen

     

    Oprethold eller endda øg digital markedsføringsindsats i en overskuelig fremtid. Sociale salg synes i øjeblikket at være en bedre idé end push-marketing.

     

    5. Genovervej din tilbudsstrategi 

     

    Rabatter behøver ikke være drastiske for at lokke forbrugerne. Brug mindre salg og kategorispecifikke kampagner.

     

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

    Praktiske tips og tricks til dine kampagner i Coronavirus-tidsalderen

     

    Masser af verdensomspændende fænomener påvirker PPC-ydelsen. Coronavirus er ingen undtagelse.

     

    Målestrategier og mål bør justeres til usikre tider. Det er også en vigtig mulighed til at opbygge langsigtede relationer med kunderne for fremtiden.

     

     

    covid-19-ecommerce-conversion-rate-trendkilde: blog.edrone.me, data from March 25th 2020

    Data kommer fra edrone-kunder, beløb og værdier er blevet ændret for at afspejle tendensen, men viser ikke de faktiske mængder. 

    1. Gennemse din liste over negative søgeord

    Når forbrugernes adfærd og søgninger ændrer sig så hurtigt, kan du måske opleve at du vælger at vise annoncer til nye søgeforespørgsler. Disse forespørgsler bliver muligvis ikke konverteret lige så godt. Det er især vigtigt nu at fornuftigt fordele dit annonceringsbudget og ikke spilde penge på vilkår, som vil drukne dine penge.


    Gå i gang med at tjekke din rapport med søgeudtryk, og sørg for at føje de ikke-konverterende termer til din liste over negative søgeord.

     

    2. Fokuser på bunden af tragten kanaler/reklame


    En hurtig ændring af kundeadfærd og øget usikkerhed bringer ulemper til kampagner med brand-opmærksomhed. Det anbefales at fokusere på bunden af tragten.

     

    • Fokuser på at ændre din målgruppe med Facebook og vis dine annoncer til personer, som allerede har set produkter i din butik. 
    • Brug Kundematch Google målgrupper 
    • Identificer de lokale kanaler, som har et højt tillidsniveau blandt forbrugerne


    3. Hold øje med automatisk budgivning

     

    Det automatiserede bud bruger smarte algoritmer til at bestemme budoptimering. Det eneste problem er, at algoritmen har lært af den 'almindelige' situation, ikke fra en krisesituation. For at undgå problemer, skal du sikre, at du enten lægger strenge budgetter, eller overveje at skifte til manuelle bud mens det hele står på.

     

    4. Gennemgå din reklameportefølje


    Fokuér på de produkter, som konverterer og får ROI'en til dig, ekskluder andre produkter fra dine feeds.

     

    excluding-unprofitable-products-tips-during-coronavirus-pandemic

     

    5. Tag enhedspræferencer i betragtning


    Folk er hjemme og måske bruger de deres PC lidt mere end sin mobiltelefon. Sørg for at inkludere dette i din strategi, og optimer budgetfordelingen per enhed.

     

     

    Back to the top or download the Ultimate Guide to Data Feed Optimization 

    Hvad vi kan lære af tidligere pandemier

     

    Coronavirus er ikke første gang, at denne form for forstyrrelser har ramt forhandlere og deres kunder. Længe før dette udbrud var SARS-virussen i 2003 et vendepunkt for e-handel. 

     

    I 2003 stod kinesiske pionerer Alibaba og JD.com over for en lignende udfordring og de vandt. Dette kan nu bruges som inspiration for onlineforhandlere.

     

    • JD.com gik over til at sælge elektronik på internet fora og i QQ-chatgrupper. Senere blev hovedparten af ressourcerne brugt til online-forretning. Dette sikrede vækst og gjorde det muligt for brandet at blive Kinas største online forhandler af elektroniske produkter.

     

    • Alibabas B2B e-handelsvirksomhed trivedes, efter at udenlandske forretningsfolk annullerede ture til Kina. Sådan begyndte registreringen på deres platform. Oplevelsen førte delvist til skabelsen af Taobao, som overgik eBay til at blive den største C2C-markedsplads i Kina.

     

    Sektoren har måske været relativt primitiv dengang, men udbruddet fik mange detailhandlere til at henvende sig til de online platforme, som ikke var blevet tvunget til at lukke ned.

     

    Tilbage til toppen eller download Ultimativ Guide til Data Feed Optimering

    Konklusion

     

    Coronavirus har skabt en ny udfordring for mange online virksomheder. Vi har observeret stigende bekymringer forbundet med personer og virksomheder, der er udsat for økonomisk risiko. Men stadig synes nogle virksomheder at være godt positionerede til at drage fordel af forskydningerne i forbrugeradfærd forårsaget af udbruddet.

    Vi overvåger, opdaterer og deler ny indsigt regelmæssigt. Vores mål er at hjælpe købmænd med at vokse, især i disse udfordrende tider.

    Tøv ikke med at kontakte vores supportteam og fortæl os, om vi muligvis kan hjælpe dig på nogen måde.

     

    Tilbage til toppen 


    New call-to-action