Levering af varer solgte under COVID-19

For ledere har den mest almindelige sætning sagt under COVID-19 efter al sandsynlighed været “vi er stadig på stand-by”, mens det for supply chain-professionelle sikkert har været “der er sket en forsinkelse”.

 

Corona-virus pandemien har afsløret udfordringerne i moderne supply chain leveringer og har efterladt mange rå, åbne sår verden rundt. Årtier med fokus på lean og levering nøjagtigt-lige-til-tiden, og uden at tænke kapacitetsproblemer ind, har skabt øgede omkostninger og forsinkelser. Og nogle sælgere har måttet lukke helt. Det har været en brat opvågning, og vi lærer stadigt hvad det hele betyder, især inden for levering af solgte varer.red_stag_fulfillment

Der er ingen magiske ord, der kan vende skibet på et øjeblik. Mantraet om at “opbygge modstandsdygtighed” vil hjælpe, men den modstandsdygtighed kræver en relevant kontekst, der både er global og helt nede på græsrodsniveau. Så lad os bytte krystalkuglen ud med forstørrelsesglasset og dykke langt ned i den lærdom og det tilbageværende potentiale der er (af godt og dårligt) når det drejer sig om varer solgt under COVID-19.


Alt påvirker alt andet

 

I mange dele af verden er den en fortløbende kamp om cargo kapacitet. Piskesmælds-effekten viser sin styrke efterhånden som større forstyrrelser, som COVID-19, påvirker produkternes tilgængelighed og forbrugernes udvalg, samtidigt med der sker et skift i kundernes krav, der yderligere medvirker til at øge presset. Globale supply chains viser sig at være langt mere sammenfiltrede end man troede tidligere.

 

Som industri vil vi se skift og påvirkninger i realtid. Nå der dukker kapacitet op, træder de store spillere ind på banen. Fabrikkerne prøver at normalisere produktionen og Kina hjælper langsomt mange globale brands med vende tilbage til normale tilstande.  

 

Nogle ændringer kan midlertidigt hjælpe logistik håndteringer og leveringer af solgte varer. Selvom passagererne ikke flyver, så gør flyene, fordi fragt er blevet en af de få måder hvor flyindustrien kan beskytte sig selv - på trods af en skarp opbremsning af fragt i begyndelsen af pandemien. Virgin Atlantic udvidede deres fragt program i maj og fik nok succes med det projekt til, at de fortsætter med at tilføje flere flyafgange, der kun håndterer fragt.

 

For professionelle indenfor logistik branchen betyder det, at du er nødt til konstant at følge med i nyhederne. Det er nødvendigt at forstå hvad der er tilgængeligt og hvordan markedet skifter, plus du skal holde øje med pilotprojekterne og deres resultater. Du skal også prioritere balancen i din tilgang. Luftfragt kan være smart til at fremskynde forsendelserne, men nogle finder det også praktisk til standard forsendelser. Det kommer sikkert til at ændre sig igen efterhånden som passagererne vender tilbage til luftfartsselskaberne. Det er et mærkeligt og kompleks miks af trends.

Behold din supply-chain-ekspert hat på hele tiden, og for hver beslutning du skal tage. Selv det at læse den lokale avis om din egen økonomi eller om hvad der sker på markederne hvor dit vigtigste kundegrundlag befinder sig, kan hjælpe dig med at forudsige fald, udsvingning eller hvornår vi vender tilbage til et mere normalt forbrug.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

 


Diversitet er en styrke, men også en udfordring at opnå

 

Meget af COVID-19 diskussionen om supply chain diversitet fokuserer på produktion. Ligesom tidligere tiders naturkatastrofer har påvirket elektronikområdet, er virksomhederne klar over, at hvis de ser på forsyningskædens forskellige niveauer, så er der flaskehalse og helt specifikke ømme punkter. Når dine to leverandører er afhængige af, at den samme virksomhed leverer råvarerne, så er din forsyningskæde stadig i fare.

 

Der er dog også et andet vigtigt aspekt i forhold til diversiteten i din supply chain: Det sidste stykke vej varen skal leveres. COVID sætter et enormt pres på alle og alle virksomheder. Mange kæmper stadigt med at arbejde under sikre forhold. En nylig rapport, der fokuserede på Sydkorea bemærkede at ansatte hos fragt firmaerne har en alarmerende høj dødelighed, der skyldes overarbejde og manglende beskyttelse af de ansatte.

 

Online ordrer kommer i bølger og leveringerne følger samme udsving. Samme-dags leveringer og andre lynleverancer forventes også at vækste. Det vil lægge ekstra pres på dit personale og dine fulfillment (opfyldelses-) partnere. Traditionelle fragtfirmaer ser allerede forsinkelser og der er et utal af indrapporteringer om efterslæb på pakker og bjerge af varer, der er stakket op på forskellige postservice lokationer.

 

 

fullfilment_map

Dit fulfillment kort skal snart have flere knappenålshovede |Kilde

 

For at beskytte dig selv får du brug for flere forskellige netværk til at tilbyde flere leveringsmetoder. Det bør indeholde et miks af standard leveringer i din egen region såvel som lokale leveringsmuligheder, når de findes. Online butikker kan overveje at indgå partnerskaber med flere fulfillment services for at udvide deres varehuse- og distributionscentre.

 

Brug alle de værktøjer du har mulighed for. Du må ikke bare Google leverandører i dit eget område! Gennemgå dine eksisterende supply chain partnere, se hvilke fragtfirmaer der integrerer med din software, og gennemgå app- og integrations markedet i dine salgs- og ordrehåndterings værktøjer. Shopify har, for eksempel, oprettet et specifikt program med mulighed for dine egne lokale leveringer. Nogle online brands er opfindsomme og bruger lokale leverance muligheder til deres travleste varehuse. Det imødekommer kunderne på de største markeder og du får garanteret kapacitet mens du undgår nogle af fragt forsinkelserne.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Virksomhedernes varelagre bliver multifunktionelle

 

Lad os bygge videre på diversitets fokuset. Hvis du, eller en partner, har fysisk varelager plads ledig, så er det tid til at kigge på hvordan du kan omdanne det til noget andet (hvis ikke du har gjort det allerede). Detailbranchen kæmper stadigt med COVID-19’s greb, og der er ikke nødvendigvis udsigt til ændringer. For mange virksomheder betyder de tomme kvadratmeter desværre, at de også er en stor udgift i regnskabet.

 

I USA hjalp den traditionelle julehandel ikke engang de fysiske butikker med at komme over COVID-19. Her faldt detailhandlens salg med 1,1 % i november, og selv de store produktkategorier gik ikke fri. Omsætningen på beklædning og tøj, inklusiv tilbehør, faldt med 6,8 % i forhold til oktober og med mere end 16 % sammenlignet med november 2019.

 

Desværre er genopretningen langsom på mange markeder. Tilpas dine lokationer til at møde kundernes behov når det kommer til forsendelser, ikke salg. Se hvilke trends der er i dit område, og nationalt, og se hvad online kunderne foretager sig. Du har nogle for umiddelbare muligheder for at tage aktion:

  • Omdan bogstaveligt talt butikken til varehuse hvor du kan pakke og sende online bestillinger. Butikker der ligger tættere på kunderne end dit sædvanlige varehus kan tilbyde lavere forsendelsesomkostninger og potentielt hurtigere levering.
  • Tilbyd en “køb online og hent i butikken, også kaldet BOPIS” mulighed, der giver kunderne mulighed for at komme til dig for at hente varen. Det giver dig mulighed for at udnytte dit placering som detailhandler mere effektivt, og du undgår forsinkelser i den sidste del af transporten fordi du fokuserer på fragt fra dine egne lokationer.
  • Indgå samarbejde med lokale partnere om levering til kunder i dit område. Mange delebilsordninger udvider nu til pakkelevering.

stockroom_during_covid

Eksisterende fragt lokationer og varelagre kan hurtigt omdannes til online forsendelses centre

 

En hurtig tilføjelse du måske ikke er klar over er, at mange af de online marketplace chauffører der kører leveringer, og som du ser i dit område, faktisk er underleverandører fra andre firmaer. Spørg chaufførerne om hvor de er ansat, og det kan være du finder et lokalt talent der kan understøtte din vækst.

 

De store tunge detailhandlere skubber allerede godt på med BIPOS (buy online, pick up in store) muligheden fordi det forenkler logistikken og kunderne kan lide det. Selv før COVID-19 var det en voksende trend. Hvis du har plads, så brug det til at gennemtænke din strategi.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Returneringer kommer til at trække på kapaciteten

 

Det er en af de seriøse risikoer, som sælgere står overfor og vi ved med sikkerhed ikke hvad det kommer til at betyde indtil trykket letter. E-handel er stigende men der er forskellige rapporter om pandemi-returneringer indenfor e-handel, der giver potentiale for pres og svingende efterspørgsel på logistik i omvendt rækkefølge. 

 

Som kunderne fortsat med at flytte over til mere online shopping og julehandlen sluttede, så var der en risiko for at returneringerne kunne stige voldsomt. Med færre butikker, der kunne håndtere returneringerne, så var den almindelige forudsigelse, at lokale fragtfirmaer ville blive ekstra belastet hen ind i februar. Dit team skal være klar til enhver tid til at tage hånd om den udfordring og håndtere varerne og returneringerne, opfyldning af- og styring af varelageret med mere.

 

Cyklussen med levering af solgte varer slutter ikke endeligt før kunden er tilfreds og enten beholder produktet eller en returnering er afsluttet. Returneringer, der indebærer erstatningsvarer, forlænger cyklussen og giver forsinkelser i forhold til at modtage den returnerede vare. Og gensendelse af en erstatningsvare kan betyde meget langvarige tidsperspektiver. 

 

Hvis du forventer at antallet af returnerede varer vil vokse i 2021, så er her nogle ting du øjeblikkeligt bør gøre:

  • Gennemgå din hjemmeside og de oplyste returneringsbetingelser. Sørg for at de er lette at læse og forstå.
  • Opdater jeres e-mail marketing og automatiserede beskeder så de linker til jeres returneringsbetingelser og gør alt letforståeligt der.
  • Tilføj en opstilling i punkttegn til toppen af siden om returneringer, og også på jeres FAQ sider, og sørg for at fremhæve de vigtigste skridt og betingelser. Dit mål er, at minimere antallet af klager og kundeservice håndteringer.
  • Hvis du har oprettet et pakkeområde i dine varehuse til at håndtere den øgede salgsvolumen, så brug de samme hylder og lokationer til håndtering af returneringer.
  • Træn dit team i at håndtere returneringer, inklusiv hvordan I kommunikerer når en returneret vare er, eller ikke er, i god stand.

 

demand_shift_allocation

Forlang at pladsen tilpasses den høje efterspørgsel og at personalet kan håndtere returneringerne.

 

Du er nødt til at have processerne og personerne på plads og klare, for ingen kan være sikre på hvordan det kommer til at udvikle sig. Lad os sige du har 30-dages returnering. Hvad hvis en kunde returnerer noget efter 21 dage, men forsinkelser fra fragtfirmaet betyder at det ikke bliver leveret hos dig før på dag 31? Og hvad hvis varen bliver leveret i varehuset på dag 28 men du ikke får håndteret den før dag 35? Træn og kortlæg for at minimere kunde klagerne så du begrænser risikoen for mistede salg.

 

Husk også, at dine shopping kanaler kan have andre regler og krav. Sørg for, at du opfylder betingelserne mens du bruger tid til at reevaluere kanalerne. Hvis en af dem er en belastning, uden at den genererer nok salg i dine travle perioder eller i julehandlen, så kan det være, det er tid til at flytte dit salg, markedsføring eller andet.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Hold dine backup planer opdaterede

 

De afsluttende tanker jeg forlader dig med, når det kommer til COVID-19 supply chains og levering af solgte varer er, at meget få mennesker kan forudsige hvad der helt nøjagtigt kommer til at ske fremadrettet. Ingen ved det med sikkerhed, eller forstår det fuldt ud, så hvert virksomhed må gætte, forberede sig og håbe på det bedste.

 

Målet er, at være så velinformeret som muligt og læse dit marked. Hvilke udsving og ændringer i verden lige nu underbygger dine risikoreducerende planer? Hvilke trends vil gøre, at dine backup planer får mindre succes? Ved du hvilken påvirkninger der rammer andre i din supply chain, som ikke er nået frem til dig endnu? 

 

Interos har en undersøgelse der kan hjælpe dig med at se det i bredere supply chain perspektiv.

 

how_covid19_affects_your_supply_chain

 

Spørg dig selv om hvilke ting på listen, der har påvirket dine partnere men ikke dig direkte. | Kilde

 

Professionelle inden for logistik branchen er nødt til at fokusere på mange kritiske elementer samtidigt. Backup leverandører og distributionspartnere i områder, der er påvirket af en genopblusning af virussen kan ødelægge dit sikkerhedsnet. Problemer med container laster, eller yderligere forsinkelser i havnene, vil medføre længere leveringstider, men som pandemien flader ud så bør svaret være, at være dynamisk nok til at undgå at have for stort et varelager og pludselig løbe tør for plads eller øgede udgifter til 3. parts lageropbevaring osv.

 

Supply chain modstandsdygtighed bør være en top prioritering at arbejde med under COVID-19 og i tiden efter COVID-19. De fleste organisationer planlægger nu forbedringer, men få har mulighed for at overleve endnu en krise. 

 

Læg dine planer, men hold dem dynamiske for COVID-19 er ikke færdig med at lære industrien nye ting.


Download

Skrevet af Jake Rheude

Jake Rheude er Director of Marketing hos Red Stag Fulfillment, et e-handels fulfillment varehus der er vokset ud af e-handel. Han har årevis af erfaring med e-handel og forretningsudvikling. I hans fritid nyder Jake at læse om erhverv og deler gerne hans egne erfaringer med andre.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os