Opret Google Tekstannoncer der får Opmærksomhed [11 Eksempler du ikke må gå glip af]

Efterhånden som annoncerne fylder mere og mere på Googles side over søgeresultater, er det nu vigtigere end nogensinde at skille sig ud fra mængden. Det er dog ofte lettere sagt end gjort. 1,2 millioner forskellige annoncører konkurrerer nu om en placering på Google. Og efterhånden som Google også dominerer på mobiler og tablets, ser det ud til, at den trend vil fortsætte.

 

På trods af den stadigt øgede konkurrence, så er tekstannoncer fortsat en af de mest effektive måder at nå og få online opmærksomhed fra brugerne. De tilbyder direkte løsninger på søgeforespørgsler og udgør mere end 45% af den månedlige del af klikraterne. Så hvordan skaber du den vigtigste, mest effektive og kreative tekstbaserede søgeannonce til Google?

 

google-text-ads-1

 

 

De bedste Google Annoncer - Funktioner og data

 

Ideelt set vil de bedste Google Tekstannoncer være dem, der performer højest. Det betyder, at de får masser af visninger og klik, og de konverterer. Men hvad er det der gør, at en annonce performer bedre end en anden?

 

Annoncer performer godt af flere forskellige grunde. Den første grund er relevans. Hvis din annonce er relevant i forhold til et søgeord, så er der større sandsynlighed for at søgerne vil klikke på URL’en. Hvis de klikker på URL’en og bliver på siden, så vil annoncøren have en lavere afvisningsrate. Det skyldes, at både annoncen og selve landingssiden er relevant i forhold til søgeforespørgslen. Hvis både annoncen og URL’en stemmer overens, så har annoncen en større chance for at få en højere kvalitetsscore. Derfor vil den blive vist over andre annoncører og konkurrenter, alene fordi Google opfatter den som godt materiale. Alt dette bidrager så til den fortsatte succes for annoncen. Baggrunden med den historiske succes bidrager til brandets fremtidige annonceplacering, og derfor er det nødvendigt at holde fast i succesen i praksis.

 

Copy of Untitled

 

 

Men hvad er det, der i første omgang gør en annonce relevant i forhold til en søgning?

 

Svaret er søgeord og indhold. Søgeord er måden, hvorpå en annonce bliver matchet med en søgeforespørgsel. Placeringen af indholdet og valget af søgeord dikterer, om den lander på forsiden, og hvilke søgninger du bliver vist for. Derfor skal hvert ord vælges med omhu.

Du bør også notere dig, at du ikke kun skriver til Google, men også til potentielle købere. Så du kan ikke bare klemme så mange søgeord ind i teksten som muligt af to grunde: For det første vil Google bemærke det og det trækker ned i din kvalitet. For det andet er det ikke læsbart og vil afskrække potentielle købere.

 

search_query_humor

 

Det er vigtigt hele vejen igennem at så på hvordan en annonce læses. Indholdet skal indeholde nogle få ting, såsom:

 

  • Et klart budskab om hvad du tilbyder
  • Selve produktet/servicen
  • Et “call to action” der er effektiv og overtalende
  • Søgeord!

 

Wordstream’s studie af de bedste Google Annoncer bemærkede også, at visse ord har en positiv effekt på annoncens performance. Ord som “du” eller “dit”’ performer godt, fordi det gør en annonce mere personlig. Desuden performede “free” (gratis) også ekstremt godt, fordi potentielle købere bliver tiltrukket af udsalg, rabat og ekstra services. Ordet “get” (få) var det mest brugbare i en call to action.

 

Overraskende nok opdagede Wordstream også, at 48 % af top annoncerne brugte udråbstegn. Ved at antyde, at det haster så får annoncen mere succes. Kommaer bliver også ofte brugt til at dele forskellige punkter op i annonce og få hver del til at skille sig ud.

 

Det samme studie indikerede, at brugen af tal ikke har nogen stor indflydelse på om annoncen får succes. Så på trods af, at rabatter er effektive for at få opmærksomhed, så behøver de ikke være numeriske for at have en effekt.

 

Endeligt blev det konkludeet, at det er bedst for en annonce, hvis den er på læseniveau med en elev i 9. klasse. Det er for at så mange kunder som muligt forstår annoncen og begynder deres købsrejse.

 


 

Sådan sikrer du, at din Google Annonce konverterer til salg

 

Så nu har du oprettet din Google Annonce. Men hvordan får du den så til at konvertere?

 

Det første skridt for at få en annonce til at konvertere med succes er, at måle data. Det kan gøres ved at bruge KPI’er (key performance indicators). I det her tilfælde skal du se på statistikker såsom dine visninger og CTR (klikrater). Det er altid godt at have mange visninger, for det betyder din annonce bliver set. Klikraten er dog noget mere vigtig, for den viser hvor mange personer der rent faktisk besøger din side efter annoncen er blevet vist. Et højt antal visninger, men en lav klikrate betyder, at din annonce og side ikke er relevant for den pågældende søgeforespørgsel.

 

For at sikre dig, at din annonce er relevant i forhold til søgeforespørgslen skal du både bruge søgeord og negative søgeord. Ved at vælge de rigtige søgeord sikrer du, at du bliver vist for de rigtige søgere. Men negative søgeord er lige så vigtige. Forklaringen er, at de kan udelukke personer der bruger dine søgeord, men af de forkerte grunde. Hvis du eksempelvis sælger “blå trainers”, så ønsker du måske ikke at blive vist for personer der søger efter “brugte blå trainers”. Negative søgeord giver dig mulighed for at udelukke den søgning.

 

Efter det, hvis du får de relevant søgere, men de stadigt ikke klikker på din side, så kan forklaringen være din annoncetekst. En god tekst er essentiel for at få en succesfuld annonce. Den skal være overtalende, relevant og du skal prøve at fremhæve den unikke kvalitet ved dit brand, alle steder hvor det kan lade sig gøre. Den skal også være et call to action i selve annoncen og i så mange ekstensions (udvidelser) som muligt. Når du har den perfekte annonceopsætning, så skal du sikre dig, at landingssiden og alle dets extensions (udvidelser) er relevante i forhold til søgningen. Ellers vil din side få en høj afvisnings rate, du får mindre salg og din kvalitetsscore vil falde. Det er også vigtigt at notere sig, at landingssiden skal være let at finde rundt på og loades i en god hastighed. Ellers kan potentielle købere forlade en ellers relevant side.


Ideelt set, hvis du vil maksimere dine konverteringsrater, skal du lave A/B tests. Du gør det ved at oprette adskillige annoncer og sammenligne deres performance mod hinanden ved at lave små ændringer imellem hver. Du kan også yderligere optimere dine annoncer og søgeord ved at introducere feed baserede tekstannoncer i din PPC strategi. Det giver dig mulighed for at automatisere oprettelsen af dine søgeordskampagner for hele dit produktkatalog, så hver annonce bliver unik og skræddersyet til det produkt du sælger.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 


Skab Google Søgeordsannoncer der får opmærksomhed

 

Det kan være mere kompliceret end man skulle tro, at oprette en Google Søgeordsannonce der får opmærksomhed. Du skal have en overbevisende tekst, en forståelse af dine kunder såvel som evnen til at fremhæve de unikke kvaliteter ved dit brand. Så hvordan implementerer du søgeordsannoncernes “best practice” i dine Google Tekstannoncer?

 

 

infographic_a_recipe_for_an_irresistible_google_text_ad

 

 

Indhold

 

For at få opmærksomhed fra nogen, skal du i første omgang ses af vedkommende. Derfor er det vigtigt, at bruge de perfekte søgeord i dit indhold, så du dukker op i de rigtigt relevante søgninger. Derudover skal du sørge for, at annoncen er fejlfrit skrevet og inkluderer produkttitlen plus andre nødvendige detaljer som farve eller størrelse. Budskabet i indholdet skal være kort og komme til pointen, for de fleste vil simpelthen scanne ned over en side.

 

 

Brand identitet

 

Du skal prøve at fremhæve dit brands identitet i annoncen. Fremhæv det der gør dit brand og produkt/service unik, mens du bruger andre faktorer såsom din rating/anmeldelse (se yderligere detaljer nedenfor) for at vise, at dit brand er pålidelig og troværdig.

Forståelse af dine kunder (vælg de rigtige produkter at annoncere for)

 

En helt essentiel del af det at sørge for, at din annonce får opmærksomhed, er at kende dine kunder. Du er nødt til at forstå, hvad de leder efter. Derfor bør du lave masser af research på søgeords søgninger og indkøbsmønster i forskellige tidsintervaller. Du bør også kigge på, hvilke produkter der generelt set sælger bedst. Det er vigtigt at sikre sig, at dine annoncer viser de rigtige produkter så potentielle kunder ikke bare skimmer over dem. Det annoncerede produkt er lige så vigtigt som selve annoncen.

 

Ad extensions (annonceudvidelser)

 

Ad extensions er de andre forslag der vises nedenfor din annonce. De kan dirigere dig til andre områder på annoncørens side, enten til et produkt eller for at levere information. Men for at få det meste ud af ad extensions, så bør disse forslag stadigt være relevante i forhold til den originale søgeforespørgsel. Nyttefulde ad extensions der kan fange øjet kan inkludere:

 

  • Butikkens placering
  • Links til andre relevante områder på din hjemmeside 
  • Price extension, så kunderne kan se på produktet i annoncen
  • Et link til kundeservice
  • App extension - hvor formålet er at overbevise kunderne om at downloade appen
 

 

Brug af rabat

 

Rabatter er en fantastisk måde at få opmærksomhed på fra potentielle kunder. Hvis du viser produkter der er på tilbud i dine annoncer, hjælper det med at få dine annoncer set i forhold til andre. Du skal bare sørge for, at det stadigt er et produkt der relaterer til den originale søgeforespørgsel.

 

 

Positive ratings (feedback)

 

Karakterer og feedback er en af de ting, som moderne forbrugere altid ser på. Når du køber online, kan du jo ikke se butiksejeren i øjnene og afgøre om vedkommende er troværdig eller ej. Ratings (karakterer) hjælper med at bygge bro over gabet mellem kunder og sælger. Derfor er det vigtigt at annoncere for produkter der har fået masser af positiv feedback. Og hvis du får en negativ anmeldelse, så svar på den og løs udfordringen. God kundeservice ser altid godt ud for forbrugerne og hjælper med at fremhæve dit omdømme og tillid.

 

 

Call to action

 

Det er vigtigt at have en call to action (CTA) i en annonce. Det hjælper med at drive kunden ind i købsprocessen med et overbevisende salgsargument. Sørg for at justere din call to action til din annonce så det altid flyder. Lav den kort, smart og virksom. 

 

 

Sammenlign

 

Når det er lykkedes dig at kombinere alle funktionerne ovenfor og oprettet din søgeannonce, så opret endnu én. Og så én til. Ved at oprette adskillige søgeannoncer kan du sammenligne dem alle og bedømme deres performance. Det giver dig mulighed for at måle effektiviteten og skabe den ene annonce, der hersker over dem alle.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 


Google Ads eksempler du ikke må gå glip af

 

Her er nogle eksempler på virkeligt gode Google tekstannoncer der er værd at kaste et blik på. De følgende eksempler har alle opmærksomhed fra søgerne ved at bruge de bedste teknikker indenfor tekstannoncering.

 


Upwork

 

Upwork er rigtig god til at bruge extensions, og dermed linker de til andre områder på deres hjemmeside, for at få både freelancere og virksomheder til bedre at forstå deres brand. De bruger forskellige call to action-udtryk på tværs af deres hovedannoncer og deres extensions, og de er alle højst relevante i forhold til hinanden. Upwork bruger også ordet “get” (få) i deres  call to action som, ifølge Wordstreams undersøgelse er det mest effektive call-to-action ord.

 

 

upwork-effective-text-ads

 


Beds.co.uk

 

Beds.co.uk er også god til at bruge extensions, hvor de tilbyder rabat på forskellige typer af senge produkter og linker direkte til dem. Annoncen linker også til hovedtitlen i annoncen, som er fokuseret på et udsalg. Fokusset på udsalget fortsætter i beskrivelsen, sammen med tilføjelsen om gratis levering og vægt på en let købsproces.

 

beds-effective-text-ads


Argos

 

Vi har tidligere nævnt tillid. Argos bygger deres annoncering på tillid. Den fremhæver fordelen ved at købe i butikken og prøver at fremhæve den kontrol de giver til kunden med formuleringer som “it’s up to you”. Argos er også god til at bruge ordet “free”, når det gælder de tillægsydelser de annoncerer for.

 

argos-effective-text-ads


JC Penney

 

JC Penney bruger ad extensions til at highlighte sit udsalg. Annoncen giver potentielle kunder mulighed for at hoppe direkte til sektionen med nedsatte varer, som der måske er større sandsynlighed for de køber. Brandet sørger også for at nævne alt det de sælger igennem annoncen.

 

 

jcpenney-effective-text-ads


Easons

 

Easons bruger rabatter i deres annonce for at tiltrække potentielle kunder. De bruger også højtrangerende ord som “your” (din) for, at annoncen synes mere personlig. Derudover bruger Easons sine extensions til at fremhæve deres rating på 4.4, sammen med masser af positiv feedback. Det hjælper kunderne med at stole på brandet og opfordrer dermed til køb.

 

eason-effective-text-ads

 

En anden interessant tilføjelse til Easons annonce (se nedenfor) er, at lagerbeholdningen fremhæves. Det skaber et indtryk af, at det haster med at købe inden varelageret løber tør. Det skaber også et indtryk af, at produktet er populært og derfor af god kvalitet.

 

 

easos1-text-ads-tricks

 

 

Men det er ikke den eneste måde du kan lægge vægt på produktets popularitet. I det 3. eksempel kan du se, at købers opmærksomhed bliver ledt over mod antallet af kopier der allerede er solgt:

 

 

easons-text-ads-popularity

 


Booking.com

 

Booking bruger annonce extensions til at maksimere deres annonce ved at tilbyde dig muligheden for at gå direkte til sammenligning siden, eller du kan se på forskellige typer af overnatning. Booking.com gør det også godt ved at tilføje forskellige slags call to action, såsom “search now” og “book now”. Igen så bliver det højtplacerede ord “you” fra Wordstreams undersøgelse brugt hele vejen gennem annoncen.

 

booking-effective-text-ads


Shopify

 

Shopify viser prisstrukturen og tilbyder at tage dig direkte videre, så du kan komme i gang med dit salg. Derudover nævner Shopify også sikkerhed og gratis prøveperiode, som begge er overbevisende for sælgere, fordi deres virksomhed både vil være sikret og mere profitabel. Shopify bruger forskellige call to actions hele vejen igennem og forstærker deres unikke funktioner med personlige termer som “you” (dig).

 

shopify-effective-text-ads


Takeaway.com

 

Takeaway.com (kendt under adskillige navne inklusiv lieferando.de, afhængig af landet) bruger masser af call to actions både i annoncen og extensions. De prøver at fremhæve alle fordelene ved at bruge siden gennem dets extensions som, at ordren kan følges og at der er sikker betaling. Ud over disse forsikringer bruger de også extensions til at linke til deres kundeklub hvor man kan få rabat. Annoncen gør desuden brug af både ordene “you” og “your” hvilket gør annoncen mere personlig. De er de ord, der er rangeret højest (de første ud af de 10 mest brugte) i de topannoncer der findes i Wordstreams undersøgelse om tekstannoncer.

 

takeaway-effective-text-ads


Monster

 

Monster bruger deres extensions til at fremhæve forskellige jobtyper og jobs i et specifikt område. De fremhæver alle brandets unikke tjenester i selve annoncen, mens der bruges et bredt udvalg af personliggjorte call to actions. Den fremmer også følelsen af eksklusivitet med udtrykket “be the first to see”.

 

monster-effective-text-ads

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimatie Google Merchant Center Håndbog

 


Afsluttende tanker

 

Tekstannoncer er stadigt en af de mest succesfulde måde at annoncere på Google. De kan levere store mængder af information til kunderne og, forudsat at de er opsat korrekt, kan de være udgifts-venlige.

 

Tekstannoncer leverer stadigt en række fordele, fra at være enkle at oprette, til at være meget alsidige og lette at kontrollere for ethvert produkt. 

 

Hvis du yderligere ønsker at optimere din tekstannoncer og sikre, at de er unikke og skiller sig ud fra mængden, så kan du overveje at bruge en automatiseret søgeordsannonce løsning. Tekst annoncerne genereres baseret på et product feed, og giver detailhandlere mulighed for automatisk at oprette og opdatere deres tekstannoncer og søgeord for hvert eneste produkt i deres katalog. Sørg for at du får de bedst mulige resultater ud af dine eHandels Søgeordskampagner.
New call-to-action

Skrevet af Anna Hanarz

Anna er en ekspert i PPC og produkt feed optimering med erfaring fra Google AdWords og Microsoft Bing. I sin rolle som Country Manager Nordic Markeds støtter hun virksomheder og markedsføringsbureauer fra Skandinavien for at udfolde deres produkt feeds potentiale. Når hun ikke rejser, læser hun nye sprog eller underviser i det danske sprog og kultur.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os