Sådan bruges supplerende feeds til at fremhæve dine Google Shopping annoncer

Efter at have uploaded dit hoved feed til Google Merchant Center kan du opdage, at der mangler visse informationer, eller at du gerne vil foretage nogle ændringer. Det er der en let løsning på!

 

Supplerende feeds er en rigtig gode måde, at hjælpe Google til at vise dine produkter i mere relevante søgninger og øge dine konverteringsrater.

supplemental_feeds 

Hvad er supplerende feeds på Google Shopping?

 

Et supplerende feed er en ekstra datakilde der bruges til at levere yderligere egenskaber, både obligatoriske og frivillige, der kan mangle i hoved feedet.

Supplerende data filer kan ikke bruges som en primær datakilde. Den letteste måde at oprette dem på er ved at oprette et Google Regneark.

 

Supplerende- adv. tilføjende et bidrag til noget for at gøre helheden bedre eller mere fuldstændig.

Supplerende feeds bruges til at forbedre annoncer ved at tilføje nye eller reviderede informationer til hoved feeds for at øge effektiviteten af dine shopping kampagner. Med ekstra filer kan du inkludere over 50 stykker information i dine shopping annoncer.

 

Hoved feeds vs supplerende feeds

 

Før vi går dybere ned i supplerende feeds, så lad os bruge et øjeblik for at adskille dem fra dit hoved feed med en hurtig sammenligning.

 

I 2017 vedtog Google en ny navne opdeling af shopping feeds. Siden da har detailhandlere, der annoncerer på Google, måttet arbejde med Primary Feeds (hoved feeds) og Supplemental Feeds (supplerende feeds).

 

Ændringen relaterer ikke kun til terminologi, men har også til indflydelse på brugen og strukturen af produkt feeds. 

 

Hoved feeds 

 

Du kan tænke på dit Primary feed, dvs. hoved feed, som dit gode gamle shopping feed. Det er det feed, der giver dig mulighed for at tilføje og fjerne produkter fra dit Google Merchant Center, foruden at definere målgruppen og sproget.

 

Hvis dit hoved feed inkluderer alle dine data fra alle dine systemer, og det er optimeret, så kan det være det eneste feed du har brug for at sende informationer til dit Google Merchant Center. 

 

Brug dit hoved feed til at:

 

  • Tilføje eller fjerne data fra dine feeds
  • Definere sprog og geografisk målgruppe
  • Opsætte optimeringsregler for dine produkt feeds

 

Supplerende feeds  

 

Dette er en sekundær datakilde som detailhandlere kan bruge som en tilføjelse til deres Google Merchant Center for at udvide deres primære feed. Det kan bruges som et supplement til det primære feed hvilket betyder, at det ikke kan accepteres som en hoveddata kilde.

 

Brug dine supplerende feeds til at: 

 

  • Tilføje eller ændre salgsfremmende informationer (til salgsvarer)
  • Tilføje eller ændre custom labels (skræddersyede felter)
  • Erstatte eller override vare egenskaber
  • Tilføje manglende GTIN numre
  • Fikse Google Merchant afvisninger og fejl
  • Ekskludere specifikke produkter (via egenskaben excluded_destination)
  • Tilføje lokale varelager informationer om lokale vare annoncer

 

supplemental_feeds_definition-2

 

 

Primary feeds, dvs. hoved feed, og supplemental feeds (supplerende feeds) linkes sammen gennem ID egenskaben. På den måde bliver de produktdata der findes i hoved feedet opdateret eller beriget når ID numrene i de to feeds matcher.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


Hovedfordelene

 

Brugen af supplerende feeds kan hjælpe dig med at få mest værdi for pengene (især hvis ikke du bruger et feed optimeringsværktøj 😉)

 

UU3u6Jv5ik403lnCE7E1rE12DI5t72OtC2iT

 

Det giver Google mere information 

 

Google og data er det perfekte par, og det samme gælder for de informationer du giver til Google. Når du opretter dit hoved feed så er der 10 obligatoriske egenskaber. Men ved at tilføje et supplerende feed så kan du øge det antal til 50. 

 

Bedre end målrettede annoncer 

 

Resultatet af at Google ved mere om dine produkter er, at søgemaskinen er bedre klædt på til at at vise dine produkter for mere relevante søgninger. Shopperne bliver også glade for, at deres specifikke søgeord leder dem til nøjagtigt de produkter de leder efter. 

 

Hæv dig over konkurrenterne

 

Hvis dine nærmeste konkurrenter ikke gør det samme, så bør du være i stand til at outperforme dem på området. Du vil takke dig selv for senere, at du har taget tiden til at tilføje supplerende feeds. 

 

Foretag enkle ændringer 

 

Du kan let foretage sæsonbetonede eller salgsfremmende ændringer uden at dit hoved feed bliver rodet og uorganiseret. Hvis, for eksempel, alle dine Black Friday tilbud findes i et supplerende feed, så kan du let og elegant tilpasse det til når eventet starter og slutter. 

 

Spar tid

 

Din tid er værdifuld og vi er sikker på at du ikke ønsker at spilde den på at lave et uendeligt antal individuelle ændringer i dit hoved feed. Met et supplerende feed kan du let redigere det med et snuptag. 

 

Har du mange feeds? 

 

Det vil hjælpe dig med at organisere dine hoved feeds, hvis du opretter supplerende feeds. Det kan især være praktisk, hvis du annoncerer i mange lande og på flere forskellige sprog.

 

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Sådan opretter du supplerende feeds til Google Shopping

 

Kravene til at oprette supplerende feeds er ret enkle. Du skal kun bruge to ting: 

 

  • En kolonne til produkt ID numre (som skal matche med ID numrene i dit hoved feed) 
  • Mindst en ekstra kolonne til en egenskab

 

how_supplemental_feeds_work

Source: Google

 

 

Sammen med det, er der nogle informationer og beslutninger du kan forberede på forhånd, der gør oprettelsen af dit feed endnu lettere. 

 

  • Opret et navn til at hjælpe dig med at identificere dit supplerende feed 
  • Vid hvordan du kommer til at uploade dit feed (Google sheets, planlagt hentning eller direkte upload). For nogle typer af upload kan det være at du skal oplyse det nøjagtige filnavn du har valgt. 
  • Vælg hvilket hoved feed der skal linkes til. Du skal også tilføje land og sprog. 
  • Hvor ofte ønsker du, at dit Merchant Center skal hente dine data? (Det skal være mindst en gang om måneden, men det kan være dagligt) 

 

Hvis ikke du bruger et tredjeparts værktøj til feed optimering, kan det være en nødvendighed, at du er afhængig af supplerende feeds for at oprette visse typer af optimeringer. Så lad os se på hvordan du kan tilføje dem til din Google Merchant konto. 

 

Trin 1

Primary feeds, dvs. hoved feeds, og Supplemental feeds, altså supplerende feeds, findes under Products>Feeds (new) på din Google Merchant Center Admin konto.supplemental_feeds_google_merchant_center

 

Trin 2

Navngiv dit supplerende feed ved at bruge et navn, der let hjælper dig med at identificere feedet i fremtiden. Vælg den inputmetode, der passer bedst til dine behov.

 

supplemental_feeds_gmc

 

Hvis du bruger et tredjeparts værktøj til at styre og optimere dine produktdata, så skal du vælge “scheduled fetch”.

 

Trin 3. 

Planlæg hentnings frekvensen og angiv URL'en til det supplerende feed.

 

supplemental_feeds_frequency

 

Hvis du har oprettet dit supplerende feed i DataFeedWatch, så skal du bare copy-paste din feed URL ind.

 

supplemental_feeds_shopping

 

Trin 4

Tilføj det supplerende feed til dit/dine hoved feed(s).

supplemental_feeds_primary_feeds

 

Når det er gjort, vil der automatisk blive oprettet en regel i dit Merchant Center (du kan finde den under ”feed rules” sektionen), der forbinder dit hoved feed og supplerende feed ved at bruge de produkt ID numre du har oplyst. 

 

Sidste skridt

Test en forhåndsvisning af dine tilføjede feeds for at være sikker på, at de er taget i brug og alt ser rigtigt ud. 

  1. Gå ind på Feed rules-fanen i dit Merchant Center og klik på Test changes. Det kan tage 10-20 minutter før du kan se resultatet.
  2. Foretag evt. nødvendige justeringer.  
  3. Når du er tilfreds med hvordan det ser ud, så klik på Apply og gem ændringerne.

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


Dette kan supplerende feed bruges til

 

Til orientering: Hvis du allerede bruger et feed management værktøj, så er det sandsynligt, at du ikke behøver supplerende feeds, for alle reglerne og optimeringerne nedenfor kan foretages direkte i værktøjet.

 

Men, selvom du forbedrer dit feed gennem supplerende feeds i Google Merchant Center eller i DataFeedWatch, så er forslagene og eksemplerne nedenfor gode eksempler på effektive måder du kan få mere ud af dine data. Vi viser også eksempler fra vores app.

 

1. Overskriv værdierne 

 

Lad os sige, at du sælger barbecue sauce og du ved, at nogle af produkt titlerne indeholder søgeordet grill i stedet for barbecue. I de fleste tilfælde søger kunderne efter barbecue. Derfor vil du gerne bruge det ord i alle dine titler.

 

Med supplerende feeds kan du oprette et nyt feed hvor du uploader en liste med dine produkt ID numre og nye ændrede produkt titler, hvor du har erstattet alle de titler der indeholder søgeordet grill med søgeordet barbecue. Så uploader du den til dit Google Merchant Center.

 

Google vil matche ID numrene på produkterne og erstatte de gamle søgeord med de nye.

 

I DataFeedWatch kan du let oprette en regel der erstatter grill med barbecue, som den du kan se nedenfor. Den vil automatisk opdatere alle dine titler og bruge det nye søgeord.

 

 

2019-03-18_1614-2

 

Du kan også bruge supplerende feeds til at optimere dine produkt titler så de matcher det anbefalede format for hver produkttype.

 

 

DK_Infographic

2. Fikse afvisninger og fejl i Merchant Center


Hvis du vil se hvilke af dine produkter Google ikke har på radaren, og som ødelægger dine Google Shopping-kampagner lige nu, så har du to muligheder.


Feed Review i DataFeedWatch giver dig mulighed for at checke om de data du sender til Google Shopping er korrekte. Den vil kontrollere din oplysninger af data såsom: Manglende data, validering af unikke egenskaber og GTIN valideringer.


feed-review-for-google-shopping -1

Det er i Diagnostics fanen i dit Google Merchant Center, at du kan finde en liste over alle de fejl der forhindrer dit feed i at performe bedst muligt.

diagnostics_google_merchant_center

 

Fordelen ved at bruge Feed Review i DataFeedWatch er, at du sparer dig selv turen frem og tilbage ved at kortlægge fejlene på produkterne og foretage de nødvendige justeringer før feedet sendes igennem til Google Merchant Center.

 

I begge tilfælde kan du downloade rapporten over de produkter der bliver identificeret og begynde på at få fejlene fikset.

 

Igen, fejlene kan rettes direkte i DataFeedWatch uden at du behøver at gå igennem Google Merchant Center, men du kan også gøre det gennem supplerende feeds.

 

3. Tilføj manglende data til dine feeds 

 

Lad os sige, at dit hoved feed ikke indeholder produkttyper og du gerne vil begynde at bruge produkttyper til custom labels til bud på shopping.

 

Hvad kan du gøre? I DataFeedWatch har du nogle få muligheder:

 

For et lavere antal produkter: Hvis din produkttype er nævnt i din beskrivelse, så kan du oprette regler der opsætter produkttypen til at være baseret på beskrivelsen.

 

Du kan finde flere detaljer om hvordan du kan bruge den form for optimering i dette blogindlæg: Sådan tilføjer du produkttyper til dit Google Shopping feed.

 

2019-03-18_1554-3

 

 

Til større feeds: Opret et Google regneark med dine produkttyper og dine produkt ID numre og tilføj produkttypen som et optional (frivilligt) felt. Hvis du vil vide mere om hvordan du optimerer dine produkt feeds med Google regneark, så kan vi hjælpe dig.

 

add_product_type_google_shopping-1

 

4. Custom labels til sæsonvarer

 

Nogle produkter vil altid performe langt bedre i en sæson end en anden. Så det kan være en fordel at oprette custom labels (skræddersyede felter) i dine supplerende feeds med de varer du ikke ønsker skal vises hele året rundt. 

 

Det fungerer også for produkter du ønsker at segmentere efter performance, prioritet eller hvad du nu ønsker at gøre.

 

custom_label_uses

Kilde: Slideshare

 

Når du opretter dine custom labels i dit supplerende  feed, så kan de for eksempel se sådan her ud:

 

supplemental_feed_custom_label

 

Når du tilføjer feedet til dit Merchant Center, så kan Google finde ud at at opdele dine produkter i overensstemmelse med listen. 

 

Du kan på lignende måde segmentere dine produkter ved at bruge DataFeedWatch:

 

custom_label_winter-1

 

5. Tilføje lokale informationer

 

Der kan være nogle af dine produkter, som du sælger gennem en fysisk lokation såvel som online. Og nogle kunder kan foretrække bare at købe varen i butikken hvis de bor tæt på.

 

local_inventory

 

Du kan tilføje de obligatoriske samt frivillige lokale egenskaber for at øge dit offline salg:

 

Obligatoriske

  • butiks kode
  • id
  • kvantitet
  • pris

 

Frivillige 

  • salgspris
  • salgspris gældende fra dato
  • lagerstatus

 

Frivillige til afhentning i butik 

  • afhentning metode
  • afhentningstidspunkt

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

A/B test


Der bør altid være plads til at foretage tests af dine Google Shopping strategier. På den måde kan du optimere løbende og gøre det, der giver bedst mening for dine potentielle kunder.

 

Du kan teste når du bemærker, at dine produkter underperformer eller når du finder ud af hvor der kan forbedres på resultaterne. 

 

Et rigtigt godt eksempel er, at teste dine produkt titler for at se hvilke der leder til flere konverteringer (eller dit ønskede resultat). Du kan teste de forskellige variabler ved eksempelvis at tilføje flere søgeord. Andre egenskaber du kan teste er produktbilleder eller -beskrivelser. 

 

Dette er de vigtigste ting du skal huske: 

 

  • Opdel dine produkter i to dele
  • Tilføj kun de produkter du foretager ændringer i, i dit supplerende feed 
  • Sørg for kun at ændre en variable af gangen 

 

Hvis du bruger DataFeedWatch, så kan du hurtigt oprette en test i din feed kategorisering. Felterne vil blive vist i den rækkefølge du placerer dem.

 

ab_testing_titles

 

Returnér til toppen af siden eller Download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog

Opsummering af supplerende feeds

 

Supplemental feeds, eller supplerende feeds om du vil, er en enkel feed-regel i form af en fil. Hvis ikke du bruger et feed værktøj, så er det en rigtig god måde at forbedre dine feeds med manglende data, til at rette fejl og forbedre visse egenskaber. 

 

Et godt feed værktøj giver dig adgang til de samme optimeringer uden at overkomplicere dit liv med nye supplerende feeds hver gang du har brug for at opdatere dine produktdata.

 

Der er ubestridelige fordele ved at implementere dem, som at spare tid, blive bedre organiseret og få en øget annonceeffektivitet.

Download

 

Skrevet af Anna Hanarz

Anna er en ekspert i PPC og produkt feed optimering med erfaring fra Google AdWords og Microsoft Bing. I sin rolle som Country Manager Nordic Markeds støtter hun virksomheder og markedsføringsbureauer fra Skandinavien for at udfolde deres produkt feeds potentiale. Når hun ikke rejser, læser hun nye sprog eller underviser i det danske sprog og kultur.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os