Vigtigheden af eCommerce i Mode- og Tøj Industrien

    google-ads-updates-1fashion-vertical-best-practices

    google-ads-updates

     

    Online salg er et hastigt voksende marked for mange butikker. Der er dog få industrier der udnytter eCommerce (internethandel) så meget som modebranchen. 

     

    Blomstrende online virksomheder som ASOS og Zalando sender online handlen op i helt nye højder og kræver mere og mere af butikkerne. 

     

    Men hvilke fordele giver det for henholdsvis kunderne og detailhandlen? Og nøjagtig hvor meget har modeindustrien brug for eCommerce?

     

    Vi har samlet nogle nøgletal om den nuværende situation på markedet og sammensat en omfattende oversigt, der vil hjælpe dig med at forstå de bedste muligheder for hvordan du som sælger af beklædningsgenstande kan optimere dit salg.

     

     

    Indholdsfortegnelse

     

    eCommerce oversigt i modebranchen 

     

    De bedste tips til beklædnings sælgere 

     

    Optimering og forbedring af salget

     

    Opsummering

     


    Generel oversigt over eCommerce i modebranchen

     

    Beløb og tal så du kan forstå markedet

     

    Flere personer end nogensinde benytter online udbydere til deres mode indkøb. Omsætningen, der bliver skabt af disse personer, har givet grobund for forretninger og det er nu blevet en integreret del af deres succes. 

     

    Statistikkerne viser at  eCommerce nu er et helt essentielt værktøj for modebranchen. I 2018 indhentede industrien på verdensplan en indtægt på $481 milliarder. I 2019 steg den indtægt til $545 milliarder og den forventes at stige til yderligere $713 milliarder i 2022. 

     

    Den konstante stigning i genereret indtægt skyldes delvist stigningen i antallet af potentielle forbrugere. Antallet af forbruger forventes at stige med yderligere 1.2 milliarder i 2020, hvor de fleste af disse nye købere er i aldersgruppen 16-35 år.

     

    Stigningen i salget af mode gennem eCommerce er godt hjulpet af vækst i forskellige sektorer af beklædningsbranchen. Og mens væksten er faldet i mange af dem, så er forecastet stadigt positivt. Den stærkeste af disse sektioner er kategorien for accessories og tasker, som voksede med ikke mindre end 15.6% i 2018 og som forudses stadigt at vokse med 8.7% i 2022.

     

    Her er et par andre statistikker der er værd at bide mærke i, som har medvirket til eCommerce væksten i modeindustrien:

     

    • 43% af alle indkøb foretages efter personlige anbefalinger (gennem fx anmeldelser i annoncer)
    • 75% af forbrugerne lægger mærke til personlige beskeder, tilbud og produkter
    • Kina var den mest forbrugende nation i 2019, med en omsætning på $740 milliarder på eCommerce. Det er $179 milliarder mere end der blev brugt i USA (det næststørste marked).
    • 77% af befolkningen i Sydkorea købte modetøj online i 2019. Det er det højeste antal i nogen nation.

     

    Karakteristika ved industrien 

     

    eCommerce i modeindustrien er kendetegnet ved en række karakteristika. Disse inkluderer:

     

    • Præsentation – Designet af enhver eCommerce hjemmeside er hjerteblodet. Den skal ikke bare være let at læse og bruge, men den skal også skille sig ud.
    • Service ud over det sædvanlige – mange af de bedste online butikker bruger knytter promotions og kundeservice sammen. Ved at linke dem sammen, binder de kunderne til brandet og opbygger længerevarende brand loyalitet.
    • Loyalitets ordninger – Den letteste måde at opbygge brand loyalitet. Beløn de kunder der kommer igen og igen. Loyalitets ordninger bruges stort set på alle typer af eCommerce-baserede forretninger.
    • Alternative markedspladser – Uanset om det er via EBAY, Facebook marketplace, Amazon eller andre steder, de største brands finder andre veje at tilbyde køb af deres produkter.
    • Live chat – En let måde at få kontakt for de kunder der har spørgsmål.
    • Automatiseringer – Hele processen kan gøres uden samtale med en anden person. Bare et par kliks og indkøbene er foretaget.

     

    Hvad er mode shoppere på udkig efter?

     

    Online shopping tilbyder mode shoppere en hel ny verden af muligheder, og de er på udkig efter at få det meste ud af det. Uanset om det fra persontilpassede varer eller det er at glide gennem en simpel interface på mobiltelefonen, så er køberne påvirket af en hel række af faktorer der leder dem til at foretrække online oplevelsen.

     

    Personeltilpasninger: Online shoppere

     

    Online shoppere har tendens til at vægte persontilpassede tilbud højt. Mange kunder vil shoppe rundt for at få den bedste pris. Dog er det sådan, at hvis der er et tilbud der er specifikt tilpasset til personen, for eksempel en fødselsdagsrabat, så er der større sandsynlighed for at kunden vil bruge den butik. Persontilpassede produkter har en tilsvarende  effekt med at trække kunder væk fra konkurrenterne ved at tilbyde unikke produkter.

     

    Anmeldelser: Opbygning af længerevarende tillid

     

    Over 98% af mode shoppere lægger vægt på vigtigheden af anmeldelser. Det skyldes at kunderne gerne vil have en ærlig udtalelse om det produkt de overvejer at købe, Det viser sig dog at anmeldelser er mindre vigtige hvis man køber gennem e-retailers med et godt omdømme og gode retur politikker.

     

    Specialtilpassede resultater: Gode filtreringssystemer

     

    Derudover kræver mode shoppere som regel også, at det er let at finde det produkt de søger. Et let og effektivt filtreringssystem bidrager også til en online shops interface. De bedste filtre tillader kunderne at få let adgang til andre områder af en online modebutik (for eksempel “stribede skjorter > blåstribede skjorter”). Det giver kunderne mulighed for at finde produkter der ligner dem de har søgt efter, mens de stadigt kan nyde deres browseroplevelse. Mode shoppere kan også bruge en række kanaler til selv at filtrere deres søgninger.  Et godt eksempel på hvor vigtigt skræddersyning er blevet blandt online shoppere, er Facebook Marketplace. Den tilbyder specialtilpassede resultater og øger omsætningen med 77% hver måned. Og det er kun et af mange relevante eksempler.

     

     

    Returnér til toppen af siden eller Sæt gang i dit Data Feed med vores e-bog



    De bedste tips til beklædnings sælgere

     

    Tilstedeværelse på Sociale Medier

     

    At være til stede på de rigtige sociale medier er helt essentielt. Hver platform har sine egne fordele og ulemper, mens nogle platforme kan passe bedre til nogle brands end til andre. 

     

    Indenfor fashion eCommerce, så er Instagram den platform der har størst indflydelse, og hvor tøjbrands har en gennemsnitlig 13.71 interaktion per 1000 følgere. Det er langt højere end de næstbedste platforme som er LinkedIn med 1.12 interaktioner per 1000 og Pinterest med 0.49. Instagram's enkle design leder opmærksomheden over på fotos. Det tillader virksomheder at markedsføre deres produkter på deres hovedfunktioner, design og udseende. 

     

    Den mest brugte salgsfremmende praksis på Instagram er partnerskaber med influencers. Nogle gange kan influencers være kendte personer. Men de fleste modebrands hælder mod at bruge mindre kendte influencers, med et højt antal følgere. Formålet med dette er, at bygge bro mellem mærket og potentielle kunder og finde en person der er let at relatere til, til at vise brandets produkter.

     

    social-media-marketing-for-fashion-brandssource: brand24.com

     

    De fleste brands vælger at være til stede på adskillige andre sociale medie platforme sammen med Instagram. De består oftest af Pinterest, Facebook og Twitter. Hver af disse platforme har sine egne fordele, men i tilfældet af modebranchen, så bliver de som regel brugt sammen med Instagram eller med hinanden for at øge engagementet. 

     

    Fordelen ved Facebook er, at det tillader online fashion butikker at ramme specifikke demografier med annoncer. Det betyder at de forbrugere der ser annoncen, er mere disponeret for at være interesseret i hvad de ser. Facebook er ikke bare mest nøjagtig indenfor sociale medier når det gælder målrettet demografi, det er også den mest populære platform med 2.38 milliarder aktive brugere. Alene kvantiteten af Facebooks brugere betyder at brands kan få mere ud af en annonce på Facebook end noget andet sted. Til gengæld, på minus siden, så kan Facebook annoncer føles påtrængende nogle gange og bliver afvist af brugerne. 

     

    Twitter rækker også ud til brugerne gennem kampagner der bruger demografi og geografisk målretning, akkurat som Facebook. Fordelen ved Twitter er at annoncerne kommer i et stream, snarere end ved siden af. Det betyder at når brugerne scroller gennem deres feed eller trends, så vil de se annoncer. Det tillader modebrands at få øget respons på deres annoncer, men systemet forstår også hvem der ikke er interesseret i deres annonce. Det betyder også at brands let kan få engagement gennem afstemninger som brugerne deltager i, modsat andre platforme hvor de kunne blive ignoreret.

     

    Når de bliver brugt korrekt, så kan alle sociale medier være nyttige for beklædnings brands. De kan hjælpe med at drive engagement, samle data på forbrugerne og opbygge længerevarende brand loyalitet. Alt dette kan medvirke til at hjælpe med at opbygge brandet til noget bedre, både kortsigtet og langsigtet.

     

    Bag scenen er der desuden vigtigheden i de kvalitetsdata som detailhandlere leverer til disse platforme. Når dit data feed er optimeret, giver det meget højere chancer for at fange køberens opmærksomhed fordi annoncerne er bedre matchet med brugerens interesse osv. For at dykke længere ned i det emne, så læs mere om top optimerings tricks til Facebook annoncering.

     

    Hjemmeside udseende 

     

    Din hjemmesides udseende er en af de vigtigste komponenter i enhver online forretning. Det er det første kunderne kommer til at se og bedømme dit brand på. En dårlig designet hjemmeside kan lede til lavere salg og kunder der ikke vender tilbage. Af de grunde, bruger de fleste online modebutikker en hel del kræfter i deres online tilstedeværelse. Nogle af de vigtigste områder at fokusere på for en succesfuld eCommerce hjemmeside er:

     

    • En hjemmeside der er let at navigere på
    • Et minimalistisk design med hovedfokus på produkter og brandet (ingen blinkende lys eller distraktioner)
    • Klar og præcis information om hovedområderne af forretningen (leveringsmuligheder, typer af varer etc)
    • Et klart farvetema – der relaterer til brandet 
    • Hjemmesiden skal være effektiv og hurtig – den kan se fantastisk ud, men hvis det tager en evighed at komme på platformen, så vil kunderne opgive og bruge deres penge et andet sted.

     

    De bedste måder at kommunikere med kunderne 

     

    Ecommerce forretninger har kun få muligheder når det kommer til kommunikation med deres kunder. De inkluderer:

     

    • Live Chat – En hurtig og enkel måde at tale med kunderne via hjemmesiden. En god måde hurtigt at løse enkle problemer indenfor almindelige arbejdstid.
    • E-mail – Bedst til kunde opdateringer om ordrer, og en måde at holde dem opdaterede på de seneste tilbud og nyheder. Forespørgsler kan også svares, men langsommere end med Live Chat.
    • Telefon – God til at løse problemer hurtigt og mere personligt end med Live Chat.
    • Sociale Medier – Ved at blive den del af køberen daglige sociale liv og vinde deres tillid, så kan du måske opbygge et forhold over tid. Det er en hurtig og personlig måde at kommunikere med kunderne og løse de problemer der måtte være. Takket være det nære forhold der bliver opbygget med din tilstedeværelse på sociale medier, kan du også annoncere tilbud og nyheder her.

     

    De mest effektive måder at booste salget 

     

    Af alle de måder man kan øge online salget i modeindustrien, er en af de mest effektive måder at rette lyset mod loyale kunder. Ved at tilbyde regelmæssige persontilpassede tilbud sikrer du at kunderne bliver ved med at komme tilbage til det samme brand efter flere produkter. En af de mest almindelige måder at opnå dette på er ved loyalitetsprogrammer, fødselsdags rabatter foruden nyhedsbreve der fremhæver nye produkter.

     

    En anden måde at booste salget fra loyale kunder er ved at gøre deres  shopping lettere. Det kan gøres ved at øge tilgængeligheden til butikken på andre platforme, for eksempel apps. Alternativt så har lettere og flere betalingsmuligheder vist sig at have en positiv effekt på salget.

     

    Derudover kan du appellere til din kunder ved at tilbyde varer der er oppe i tiden. ASOS øgede for nylig deres salg fra både eksisterende og nye kunder ved simpelthen at introducere en miljøvenlig kollektion af deres eget mærke. Ved at være en af de første online butikker til at introducere denne type af vare, sikrede de sig at mange kunder forbliver loyale over for brandet mens nye kunder vil se på denne butik først, når de leder efter miljøvenlige produkter.

     

    Udvidelse af din sfære til at sælge på tværs af flere kanaler og gå globalt er den mest almindelige måde at øge salget af dine eksisterende produkter. Prøv at udvide rækkevidden af din markedsføring og afprøv flere kanaler. Ved at udvide til nye geografiske områder og kulturelle grupper bliver dine produkter eksponeret til et nyt publikum.

     

    omni-channel-vs-multi-channel

     

    source: shopify.com : omnichannel vs. multichannel

     

    Returnér til toppen af siden eller Sæt gang i dit Data Feed med vores e-bog



    Optimering og forbedring af salget

     

    Kanaler du kan sælge på

     

    Hvis du sigter efter at sælge online på en større skala, så vil du komme til at sælge på en række forskellige kanaler.

    De bedste kanaler til at sælge mode produkter og hvor du kan udnytte at du er i mode- og beklædningsindustrien er:

     

    • Google shopping – Google er som regel det første sted de fleste søger og det et godt valg. Check hvordan du forbedrer kunde konverteringen med Google Shopping.
    • Amazon Marketplace – Et populært valg med en bred vifte af  højkvalitets produkter. Et af de første steder som mange personer søger. Amazon foreslår også produkter baseret på tidligere indkøb og tidligere sete produkter. Her er nogle af fordelene og ulemperne ved at sælge på Amazon.
    • Facebook Marketplace – Facebook tilpasser produkterne der bliver vist til brugernes smag eller interesser. Derfor er der større chance for at du rammer målgruppen rent demografisk.
    • Instagram – en god mulighed for online fashion butikker på grund at dets målrettede fokus på produktbilleder.
    • EBAY – et andet almindeligt førstevalg når folk søger beklædning, som igen tilbyder at tilpasse produkterne til hvad der tidligere har været vist for, eller købt af kunden.
    • Miinto- et kollektiv af mere end 900+ uafhængige modebutikker, som sælger i 8 lande
    • Lokale hjemmesider – Selvom du tænker globalt, så er lokalt aldrig et dårligt sted at starte.

     

    Vigtigheden af feed kvaliteten

     

    Data feeds er helt essentielle når du sælger beklædning på flere forskellige kanaler. Derfor er det vigtigt at have et data feed af høj kvalitet. Et godt feed er hele grundstenen i din forretning fordi det giver dig en fordel i forhold til konkurrenterne.

     

    Fordelene ved et godt kvalitets feed inkluderer:

     

    • At alle produktinformationer er ens og gemt ét sted. Det gør det lettere at bruge informationerne og det hjælper med at sikre, at informationerne på hver enkelt markedsplads er up to date
    • Et effektivt feed vil lede flere personer til at se dit produkt og øge det generelle antal af visninger på tværs af alle kanalerne
    • Feeds er en let og enkel måde at styre alle informationer
    • Der kan skabes forbindelse til nye kunder, og eksisterende kunder kan vedligeholdes gennem de data der indsamles

     

    Hvis det er optimeret korrekt, så kan et data feed forbedre salget helt enormt. Nøjagtige produktbeskrivelser, med rigtige og velplacerede søgeord, kan lede til at produkterne bliver vist mere og med større hyppighed i marketplaces. Effektiv SEO styring og fortolkning af dine indsamlede data sikrer at du får det bedste ud af dit data feed.

     

     

    Returnér til toppen af siden eller Sæt gang i dit Data Feed med vores e-bog



    Opsummering

     

    eCommerce verdenen er i øjeblikket i rivende udvikling og det har aldrig været sværere eller mere vigtigt at have styr på sine informationer. Her er rensede data den bedste måde at få en forståelse af hvad kunderne ønsker. Men det er lige så vigtigt, er at udnytte dem til at vedligeholde de nuværende loyale kunder. 

     

    Som eCommerce bliver ved med at udvikle sig, så vil konkurrencen også fortsætte med at vokse mellem detailhandlere. Dem der vækster er dem der styrer deres informationer på den mest givtige måde.

     

     


    New call-to-action