Forstå Google produkt identifikatorerne: Brand, MPN og GTIN

    Forstå-Google-produkt-identifikatorerne-Brand-MPN-og-GTIN

     

    Hvorfor skal Google bruge identifikatorer?

     

    Google ønsker at forstå nøjagtigt hvilke produkter du sælger. Hvis de kan identificere hver enkelt produkt, kan de

    • Matche det med søgeforespørgsler
    • Sammenligne det med samme produkt (fra andre detailhandlere) på Google Shopping

    Den bedste måde at sammenligne produkter på, er at sammenligne deres unikke identifikatorer som Brand, GTIN (stregkode) og MPN (varenummer).

     

    Identifikatorerne eksisterer (eller ej)

     

    For det første vil Google gerne have oplyst om der faktisk eksisterer unikke identifikatorer som GTIN (stregkode) og MPN (varenummer) for dine produkter. For de fleste massefremstillede produkter eksisterer de. Så her sætter du 'identifier exist' til True.

     

    datafeedwatch-bezeichner-existiert-2

     

    Det er kun ved specialfremstillede varer at du kan sætte den til false: Specialfremstillede varer er unikke produkter der er håndlavede eller som ikke længere fremstilles. Eksempler kan være håndstrikkede sweatre, antikke møbler eller vintage varer.

    Det fungerer ikke at vælge 'False' til produkter der har en identifikator; Google vil afvise de produkter eller måske endda suspendere din konto.

     

    Få en kopi af den komplette guide til data feed optimering



     

    Brand, MPN og GTIN - hvad skal du bruge?

     

    Lad os kigge nærmere på de 3 unikke identifikatorer:

    1. Brand

     

    Brand navnet er mærkenavnet for hver produkt. Google kræver at du altif tilføjer det felt til dit feed. Den eneste undtagelse er for specialfremstillede varer hvor du har sat 'identifier exist' feltet til 'false'. Men du kan lige så godt tilføje dit eget brand, hvis du tilbyder specialfremstillede varer.

     

    2. MPN (varenummer)

     

    MPN er en unik identifikator tildelt af producenten. Hvis du har et GTIN (stregkodenummer) i dit feed, så er et MPN (varenummer) ikke obligatorisk. Men uden et GTIN, så kræver Google at du tilføjer MPN og Brand. Undtagelsen for specialfremstillede produkter gælder også her.

     

    3. GTIN (stregkodenummer)

     

    GTIN er den numeriske version af en stregkode. Det kaldes UPC i USA og EAN i Europa. Det er et unikt ID der følger internationale standarder. GTIN er en identifikator der er oprettet af GS1, en international non-profit organisation.

    Google har en database med de fleste af verdens GTIN numre. Hvis du inkluderer et GTIN for hvert produkt i dit feed, så kan Google identificere hver produkt og genkende alle produktets nøjagtigt specifikationer. Vigtigt: Hvis du oplyser det forkerte GTIN, så vil Google vide det øjeblikkeligt og afvise dit produkt.

    GTIN numre kræves i Australian, Brasilien, Frankrig, Italien, Japan, Netherlands (Holland), Spanien, Schweiz, Tjekkiet, Tyskland foruden Storbritannien og USA.


     

    Hvad hvis du ikke har et Brand?

     

    Det er ofte let at oprette et felt for et Brand:

    Alle produkter har det samme brand

    Du tilføjer blot det ene brand til alle dine produkter:

     


    datafeedwatch-bezeichner-existiert-1-1

     

    Hent et Brand fra titlen eller beskrivelsen

    Hvis dit Brand er nævnt i titlen, beskrivelse eller et andet felt, så kan du hente det herfra:


    2019-03-18_1554-1-1


     

    Hvad hvis du ikke har et MPN?

     

    Der er en let måde at løse det problem: Hent dit MPN (varenummer) fra SKU eller Variant ID, eller et andet felt der indeholder en unik identifikator per produkt. Det er ikke et officielt MPN på den måde, men Google accepterer det normalt.

     

    datafeedwatch-mpn-zugeordnete-varianten-id


     

    Hvad hvis du ikke har et GTIN?

     

    Her er der ingen smart løsning, og den eneste måde ér at tilføje det rigtige GTIN (stregkodenummer) for hvert produkt. Du kan spørge din leverandør eller producent, check eller scan stregkoden på dine produkter eller besøg en GTIN-database for at finde de rigtige GTIN stregkodenumre. Her er mere information om at finde et GTIN.

     


    New call-to-action