Hvad og hvordan sælger godt på nettet i Danmark?

I Danmark har vi en rigtig høj digitaliseringsgrad. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at rekordmange danskere foretog et køb via nettet i 2020. Og dette tal har været konstant stigende siden 2008.

 

Salg af varer på nettet virker som en rigtig god idé til at tjene penge, men der er altid dem, som får succes, og dem som mislykkes. 

 

Det er vigtigt, hvad du sælger online, men også hvordan du gør det. Uden en god hjemmeside, gode markedsføringsaktiviteter og online annoncering vil det være svært at bryde igennem massen af ​​tilbud fra konkurrenter.

 

I denne artikel vil vi dele viden omkring, hvilke produkter godt sælger på nettet og hvordan du kan øge synligheden for dine produkter online og dermed påvirke stigningen i dit online salg.

hvad_sealger_godt_paa_nettet

Hvilke produkter køber de danske forbrugere online?

 

Alt kan faktisk sælges på nettet

 

Internettet er et enormt sted og der er plads til, at enhver forhandler kan få succes. Sandheden er, at ved at bruge de rigtige salgsteknikker, allokere det rigtige budget til marketingaktiviteter og udnytte mange af de muligheder til at markedsføre produkter online, som internettet giver dig - kan alt sælges på nettet. 

 

For at øge dine chancer for at blive succesfuld med online salg er det dog fornuftigt at analysere kundernes behov, før du begynder at lancere dine produkter på markedet. Online shopping tendenser og købsadfærd ændrer sig under påvirkning af den teknologiske udvikling og forskellige begivenheder, der finder sted i Danmark og på verdensplan. 

 

Nethandel fra mænd og kvinders perspektiv

 

For 10 år siden var der en større forskel på, hvad og hvordan mænd og kvinder købte på nettet. Kvinder dominerede online markedet for tøj, sko og smykker, og mænd plejede at købe primært elektroniske enheder. Siden da har den digitale verden været i rivende udvikling, og både mænd og kvinders købsvaner har markant ændret sig.

 

De seneste undersøgelse af mænd og kvinders købsadfærd viser en meget jævnbyrdig e-handel i Danmark. Derfor giver det ingen mening at generalisere mere. Online handel er blevet en helt naturlig del af hverdagen for de fleste af danskerne. Uanset hvor gammel de er, og hvilket køn de er, køber de meget og ofte på nettet. Dataene fra Danmarks Statistik viser, at over 70 % af danskerne har handlet online i løbet af de første 3 måneder af 2020, og i løbet af hele året gjaldt det for cirka 90 %. 

 

Når vi ser på Dansk e-handel rapporten 2020 kan vi se, at alle tallene vedrørende mænd og kvinders købsadfærd er meget ens. Der er forskelle på kun et par procent (maksimalt op til 10 %) mellem mænd og kvinder i næsten alle statistikker (hvor ofte de handler online, om prisen på varer online er vigtigt, online handel i danske vs udenlandske webshops osv.). 

 

De største forskelle mellem mænd og kvinders nethandel kan vi se i to købsvaner. Kvinder shopper fra mobilen/tabletten i højere grad end mænd gør. Det gælder for 62 % af kvinderne og kun 46 procent af mændene. Det andet forskel er, at 44 % af kvinderne har købt tøj på nettet i 2020 og det gjorde 23 % af mændene. 

 

Danskernes mest shoppede produkter online

 

Tøj, dagligvarer/alkohol og take-away mad er de produkter, der oftest købes via internettet i Danmark. Den nedenstående graf viser andelen af danskerne, der har handler inden for hver varekategori. 

koebsvaner

 

Kilde: Dansk e-handel 2020

 

Færdiglavet mad er en ny højdespringer på listen over de mest købte produkter online. Det skyldes sandsynligvis pandemien og nedlukningen af landet. Skønhedsprodukter, elektronik, mediciner og medievarer er også populære produkter på nettet. Det er værd at være opmærksom på, at 33 % af danskerne køber tøj, men hvis vi tog tøj + sko + børnetøj + accessories med i betragtning ville disse kategorier udgøre 61 %. Det betyder, at 61 % af danskerne har købt varer forbundet med tøj og udseende online. I bunden ligger hårde hvidevarer, bil-, MC- og bådtilbehør samt sexlegetøj. 

 

Øget popularitet af streamingtjenester

 

De danske forbrugere elsker at bruge streamingtjenester til film, tv-serier, lydbøger og musik. Alle nævnte streamingtjenester oplevede en stor boom under coronakrisen og er nu de hyppigst købte digitale produkter. Næsten halvdelen af danskerne har brugt sine penge på at købe den slags services og streame underholdning i året 2020. Samlet køber de danske beboere streamingtjenester for 17 milliarder kroner online om året (fra Dansk e-handel rapporten).

 

15 % af den danske befolkningen har købt medlemskab til træningscentre, foreninger og klubber. 12 % har købt billetter til koncert, teater eller sportsbegivenheder. Kategorierne som gambling eller undervisning samt kurser har ikke været særlig shoppede digitale produkter i det seneste år.

 

steamingtjenester

Kilde: Dansk e-handel 2020

 

Online shopping - Ældre vs. Unge

 

Det er nok ikke overraskende, at danskerne i alderen 75+ foretager færrest køb via internettet. Mellem 2016 og 2020 har der dog været den største stigning i aldersgruppen 75-89 blandt alle aldersgrupper. Det var stigningen på 65 % i løbet af de fire år. Ældste forbrugere kom til at indså, hvor bekvemt det er at få mad og medicin leveret lige til deres dør.

 

35 % af danskerne inden for aldersgruppen 75-89 har købt medicin eller kosttilskud online og det er den største gruppe i Danmark, der køber den kategori af varer på nettet. Det er kun 12 % af danskerne i aldersgruppen 16-19 år og 26 % af hele dansk befolkningen, der gør det.

 

Danskerne i aldersgruppen 16-19 år køber oftest tøj, sko, smykker og andre accessories via internettet. Cirka 80 % af dem foretager et køb af en vare i disse kategorier inden for et år. Gennemsnitligt køber 63 % i hele befolkningen tøj og lignende produkter inden for et år. De færreste produkter fra denne kategori shoppes af den ældste aldersgruppe. 

 

Streamingtjenester bliver også oftest shoppet af unge. Der er blot 4 % af de ældre på 75+ som køber den slags services.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Danskernes favoritprodukter på online markedspladser 

 

Flere danskere handler fra år til år på online markedspladser. DI Handel har lavet en analyse som viser, at 8 ud af 10 danske forbrugere, der har handlet online i 2021, har foretaget et køb på en online markedsplads. Det skyldes selvfølgelig også, at den generelle internetbrug vokser og 46 procent af de danske beboere har handlet via nettet mere end 10 gange indenfor det seneste år (analysen fra DI Handel 2020/2021).

 

Kendskab til markedspladser er steget

 

Danskernes kendskabsgrad til online markedspladser er steget og derfor handler de oftere på dem. Flere og flere danskerne kender til Zalando, eBay og Amazon. Faktisk svarer cirka 95 procent af den danske befolkning, at de ved hvad de navne står for. De kinesiske markedspladser Wish og AliExpress er ikke så kendte og populære endnu men de har også begge oplevet en væsentlig stigning i kendskabsniveauet og købsgradet i de sidste år. 

markedspladser

Kilde: Dansk Industri

 

De mest populære online markedspladser i Danmark

 

Zalando er i øjeblikket (2021) den mest populære online markedsplads i Danmark. Cirka 6 ud af 10 danskere har handlet på platformen. Amazon er er den næstmest populære markedsplads og tallene viser, at 35 procent af alle danskerne har foretaget et køb på Amazon, og de resultater stiger konstant. Det forventes, at platformen vil opleve et boom, når den kommer ind på det danske marked (lige nu handler danskerne på den tyske og svenske Amazon). 

 

Både eBay og Wish har oplevet en markant stigning i købsraten og AliExpress slutter listen, men vinder også mere og mere popularitet. 

 

Øget salg på online markedspladser er ikke bare et fænomen, der finder sted i Danmark, men også i andre lande. For danske virksomheder er det både en mulighed og en udfordring. De bør blive fortrolige med, hvordan online markedspladser fungerer, og være opmærksom på de fordele, de kan få ved at sælge og eksportere deres produkter via en sådan platform.

 

Mange varer, der sælges via store, ikke-europæiske markedspladser, lever ikke op til de høje krav til produktsikkerhed, som EU har. Nogle andre er kopiprodukter. Begge disse aspekter kan være udfordrende og også konkurrenceforvridende for de danske virksomheder. Derfor er det afgørende for dem, at de konstant følger forbrugertendenser for de markedspladser, der operer i Danmark.

 

Hvad køber danskerne på online markedspladser?

 

Dansk Industri har lavet en undersøgelse for at finde ud af, hvilke varer på markedspladser bliver mest shoppet i Danmark. Danskerne køber stort set de samme ting på markedspladser som andre steder på nettet: mindre eller større webshops. Disse ting er meget forskellige. Afhængigt af karakteristikken af en bestemt markedsplads varierer procentdelen af de oftest købte produktkategorier.

 

På Zalando, der sælger tøj, køber 77 % af danskerne naturligvis tøj & sko til voksne og 15 % tøj & sko til deres børn. På andre markedspladser er der større mangfoldighed. Danskerne handler elektronik og el-udstyr på Amazon, Wish, AliExpress og eBay. De fleste mediaprodukter som bøger, film, musik og computerspil shoppes på Amazon (som startede som en boghandel for mange år siden).

 

Bortset fra tøj, sko og elektronik leder danskerne også efter sports- og hobbyudstyr på online markedspladser. De fleste gør det på eBay eller AliExpress. 

 

De produkter som overhovedet ikke er populære på markedspladser er fødevarer og drikkevarer. På alle de nævnte platforme er procentdelen af shoppere, der søger efter den slags produkter, 0 og op til 3 %. 

 

forbrugertendenser

 

Kilde: Dansk Industri

 

Hvor mange penge bruger danskerne på online markedspladser?

 

Ifølge Dansk Industri brugte danskerne gennemsnitligt 517 kr. på deres seneste køb på alle online markedspladser tilsammen. Den højeste gennemsnitlige købsværdi ses hos Zalando og den er 689 kr per shopper. På Amazon og eBay købte en dansk shopper for 552 kr. og 540 kr. AliExpress og Wish er lidt billigere markedspladser, derfor ligger gennemsnitskøbet i Danmark på 258 kr. og 147 kr.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Hvad skal du sælge på din webshop?

 

Når du vælger et sortiment til din webshop, bør du helt sikkert følge forbrugertendenserne i Danmark. Det giver ingen mening at sælge produkter, som ingen har brug for. Den perfekte situation ville være, hvis du solgte niche produkter, som en specifik gruppe af modtagere har behov for. Bortset fra at følge købstendenserne, skal du også overveje nogle andre faktorer, der kan påvirke det, om du i sidste ende vil få succes med din webshop eller ej.

 

Nedenfor præsenterer vi nogle vigtige faktorer du bør overveje:

 

Konkurrencen

 

Det kan være en fordel at sælge produkter, der er meget populære, og alle har brug for dem, f.eks. fødevareprodukter, skønhedsprodukter osv. Men du skal være forberedt på, at du vil have mange konkurrenter, og nogle gange kan det være svært at skille sig ud med dit tilbud. Medmindre du har en rigtig god idé om, hvordan du kan promovere dit brand og blive mere synlig på Google end de andre. 

 

Du kan også vælge at sælge produkter, som ikke sælges af så mange andre konkurrenter, eller endda nogle nicheprodukter. I begge tilfælde skal du foretage en analyse af markedet og undersøge konkurrenter både ved at søge efter dem på Google og ved hjælp af nogle tilgængelige værktøjer. 

 

Hvis du vil skille dig ud med dine annoncer på Google eller Facebook, skal du have et perfekt optimeret produktfeed, der indeholder flere produktoplysninger, data af højere kvalitet, bedre produkttitler osv. end dine konkurrenters feeds gør. Det er den eneste måde, hvorpå du kan få shopperne til at klikke på din annonce og ikke på en anden annonce.



Sæsonbetingelser

 

Er det produkt, du ønsker at sælge, sæsonbetonet? Det er ikke en god ide, hvis det produkt er det eneste, du tilbyder. Hvis du vil sælge og tjene online året rundt, bør du have et vareudvalg, der sælger uanset årstiden.

 

hvad_skal_jeg_saelge_i_min_webshop

 

Vægt og størrelse på dine varer

 

Hvad er kendetegnene ved de varer, du vil sælge? Er de små eller store? Er de lette eller tunge? Hvis du sælger små og lette produkter vil du betale mindre for fragt og lageropbevaring. Du kan faktisk endda have lager derhjemme. Med sådanne produkter som smykker, syartikler eller mindre hobbytilbehør kan du med fordel spare på forsendelse og opbevaring.

 

Hvis du sælger større og tungere produkter skal du selvfølgelig have lager men du kan i mange tilfælde regne med større overskud. 

 

Du kan også overveje dropshipping, som er en god måde at starte din webshop på, hvis du ikke har en stor startkapital.

 

Høj/lav returrate

 

Du skal også overveje, hvor høj returraten på dine varer kan muligvis være, og om det er værd at sælge dem online. Du taber altid på returneringer af varer. Tøj har f.eks. en ganske høj returrate hvis det sælges online. Bukser eller skjorter kan svinge meget i både pasform og størrelse og nogle gange kan det svært for kunderne at forudse om det bestemte stykke tøj vil passe. Det er godt at analysere, om overskuddet stadig vil være stort, hvis der var mange returneringer af varer. 

 

Varers holdbarhed

 

Du skal analysere, hvor holdbare er de varer, du kommer til at sælge. Har dine varer tendens til at gå i stykker inden et par år? Som webshopejer har du pligt til at fikse fejlen eller give pengene tilbage. 

 

Du kan også støde på problemer, hvis du sælger fødevarer eller kosmetik med en begrænset udløbsdato. Nogle gange kan sådanne varer udløbe, før du når at sælge dem alle. Det skal du tage i betragtning ved beregning af omkostningerne.

 

Dine interesser og viden

 

Analysen af, hvad der sælger godt på nettet er kun én faktor, der bør påvirke din beslutning, om hvad du skal sælge via nettet. Hvis du har svært ved at vælge de rigtige produkter, kan du starte med at tænke over, hvad du brænder for.

 

Det er typisk nemmere og sjovere at sælge noget, som du er passioneret for i stedet for et produkt, som du egentlig ikke ved meget om. Ikke overraskende sker det ofte, at hvis du virkelig godt kan lide de produkter, du sælger, går salget bedre. Du ved bedre, hvorfor dit produkt er godt, og hvordan du kan promovere det og skabe behov for det hos dine potentielle kunder.

 

Selvfølgelig får du ikke succes med at sælge varer, som ingen andre er interesseret i. En idé til et perfekt produkt til online salg bør komme fra en kombination af en analyse af eksisterende købstendenser og dine interesser.

 

Abonnementer

 

Danskerne kan godt lide at købe abonnementer. Det skyldes den belejlighed og fleksibilitet some abonnementskøb medfører. 

 

Hvis det handler om fødevarer, aviser eller skønhedprodukter som alle køber regelmæssigt, er det en god idé at tilbyde dine kunder en mulighed for at abonnere dine produkter. På den måde behøver de ikke at bruge tid på genbestilling og afhentning, og de bliver også dine faste kunder som er en stor fordel for dig. 

 

Abonnementsprodukter kan leveres ugentligt, månedligt eller endda årligt afhængigt af en produkttype.

 

Den store fordel ved at tilbyder abonnementer til dine kunder er, at du ofte kan estimere, hvor mange penge du får for abonnementer hver periode (uge/måned/år).

 

Niche webshops

 

Som allerede sagt, kan konkurrencen inden for nogle produktkategorier såsom tøj, sko eller bøger kan være ret høj. 

 

Derfor kan det være en god idé at overveje at sælge nicheprodukter på din webshop.  

 

Hvis du sælger meget specifikke produkter, som du ved (eftere analysen), at de har en gruppe af modtagere, kan det være nemmere at udkonkurrere de mere etablerede webshops og markedspladser.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Bliv bedre end konkurrencen i at sælge dine produkter via nettet

 

Du kan simpelthen ikke udkonkurrere de store og etablerede webshops, og slet ikke de enorme online markedspladser, selv om du sælger meget populære produkter af den højeste kvalitet. Jo hurtigere du forstår det, desto bedre.

 

Enhver webshop er dog i stand til at finde sin kundekreds. Nøglen til succes ligger i at tilbyde dine kunder noget særligt og på samme tid noget, som de har brug for (analyse af markedet) og promovere det online på den bedst mulige måde. Udover at have en rigtig velfungerende hjemmeside og yde en fantastisk kundeservice til dine kunder, skal du også have meget detaljerede produktoplysninger samlet i et fuldt optimeret produktfeed, så dine annoncer kan skille sig ud blandt de andre og nå ud til dine potentielle kunder.

 

God og optimeret hjemmeside 

 

Din hjemmeside er absolut den vigtigste del af en online butik. Hvis du har du viden inden for IT-udvikling, eller du ansætter IT-udviklere, kan du hurtigt opbygge en webshop ved hjælp af en af de tilgængelige løsninger som Shopify, PrestaShop eller Magento. Og så er det eneste, du skal gøre, at passe godt på din hjemmeside.

 

I disse tider er det yderst vigtigt, at din hjemmeside er mobilvenlig. Vi bruger masser af tid på vores mobiltelefoner: vi leder efter inspiration, betaler regninger, og handler direkte via mobile enheder. Køb af varer via mobilen vokser konstant, og derfor skal alt, hvad du har på din hjemmeside, også fungere perfekt på mobiler. Du skal give dine kunder den samme købsoplevelse både på computer og mobil - den samme store mængde og kvalitet af information samt lethed af at foretage et køb.

 

saelge_ting_paa_nettet

 

God betalingsmetode

 

Danskerne elsker at handle online og betaler oftest med betalingskort, uanset om de handler fra computeren eller mobilen. Der er også mange, der bruger MobilePay som vinder større og større popularitet hvert år.

 

Vi vil have, at en betalingsmetode på en webshop skal være hurtig og nem. Cirka 20 % trækker sig fra at foretage et køb, hvis de føler sig utrygge ved websteds håndtering af betaling.

 

Kort sagt, hvis du vil have en høj købsgrad skal dine betalingsmetoder være nemme, hurtige og sikre. De andre fordele ved en betalingsmetode, som danskerne sætter pris på, er godt kendskab til den speciel metode og få steps man skal igennem under betalingen. Derfor er det godt at tilbyde mange forskellige betalingsløsninger på en hjemmeside, så alle kan vælge den, som de kender mest eller bare har det bedst med.

 

God online markedsføring

 

Gode markedsføringskampagner for dit brand/dine produkter, som du sælger via nettet, er afgørende for succesen med din webshop og dit online salg. Internettet er et enormt sted og ofte er der mange konkurrenter, der sælger præcis de samme eller meget lignende produkter som du gør. 

 

Du kan drage fordel af mange typer markedsføring på nettet: sociale medier, Google ads, email marketing, affiliate netværk. 

 

Sociale medier som Facebook, Instagram, Linkedin eller Pinterest er meget populære blandt danskerne. Hvorfor ikke udnytte dem til at promovere din virksomhed og dine produkter? Som et første skridt kan du oprette en virksomhedsprofil på nogle af dem, så folk lærer dit brand at kende. Du kan lave forskellige konkurrencer for dine følgere. Derefter kan du begynde at køre produktannoncer på de større sociale medier og gradvist øge din virksomheds synlighed. 

 

Online annoncering

 

De mest populære steder, hvor du kan køre dine annoncer på, er Facebook og Google. Forskellen mellem dem er, at de på Facebook kun vises til Facebook-brugere og Google annoncer kan vises på alle websteder, som er medlemmer af Googles annoncenetværk. Der er også nogle online markedspladser, der bliver mere og mere populære annonceringssteder, f. eks. Amazon eller Prisjagt.

 

Den type online annoncer kaldes Pay-Per-Click (PPC) annoncer, fordi du betaler en bestemt pris, hver gang nogen har klikket på din annonce.

 

Derfor, er det vigtigt, at du optimerer dine annoncer på en sådan måde, at de kun når ud til de ønskede målgrupper, og at du undgår at betale for irrelevante kliks. For at opnå den højeste kvalitet af annoncer og spare på dine annonceudgifter skal du fokusere på dit produktfeed.

 

Et produktfeed er grundlaget for enhver god online kampagne. Alle attributter, som et feed inderholder: produkttitel, produktbeskrivelse, billeder, produktidentifikatorer osv. skal være perfekt optimerede. De er den eneste måde for at nå de rigtige grupper af modtagere og skille sig ud med den bedste tilbud blandt så mange konkurrenter online. For at fremskynde processen med at forberede og optimere et produkfeed, kan du bruge et feedværktøj som DataFeedWatch. Det har skabeloner til alle stort set alle salgskanaler og annonceringsplatforme og en kundeservice af højeste kvalitet, der vil hjælpe at opsætte dit feed så hurtigt som muligt. 

 

New call-to-action

 

Hurtig levering

 

Når du sælger online er det også vigtigt at du har gode leveringsløsninger. Du skal udarbejde en god måde at levere dine produkter til dine kunder på. Der er flere muligheder på markedet. Du kan indgå en aftale med nogle logistikleverandører, men du kan også beslutte at sælge dine varer på store markedspladser som selv står på levering. Dropshipping er også noget værd at overveje hvis du starter med online salg.  

 

En ting er sikkerk. Dine kunder kræver altid en problemfri og hurtig levering af deres købte varer. 

 

tjen_penge_online

God kundeservice

 

God kundeservice er også noget, der kan adskille din webshop og din virksomhed fra konkurrenterne. Dine kunder skal altid have mulighed for at ringe eller skrive til dig og spørge om produkterne eller indgive en klage, hvis de ikke er tilfredse med deres køb. Det har de ret til at gøre. Hvis din kundeservice er god, vil kunden altid gerne komme tilbage til dig.

 

Det vigtigt, at du gør dine kunder glade. Hvis de ved, at de altid kan hurtigt kommer i kontakt med din webshops kundeservice, føler de en form for tillid for at gennemføre et køb hos din virksomhed.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller download Den Ultimative Google Merchant Center Håndbog


 

Konklusion

 

Der er ingen enkelt opskrift på succes i online salg. Der er dog nogle ting, du kan gøre for markant at øge dine chancer for at opnå dine ønskede resultater og tjene penge online! Ved at følge på danske købstendenserne, udbygge en god hjemmeside og køre produktkampagner på de mest populære online platforme (baseret på et fuldt optimeret produktfeed) kan du forbedre synlighed for dine produkter og skaffe nye kunder.

Skrevet af Jagoda Adamik

Jagoda er indholdsskaber og specialist i det skandinaviske område med fokus på Danmark. Hun elsker at skrive, rejse og læse non fiction bøger.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os