[Casestudie] Med CSS-annoncer faldt vores CPC med 33%, og ROI steg med 61%

Fullstakk Marketing bureau fik til opgave at levere digital markedsføring for at hjælpe med at opbygge brandbevidsthed for en norsk legetøjsbutik. En anden opgave var at drive salg gennem Google Shopping-kampagner. Kundens udgangspunkt var ikke at have nogen tidligere digital tilstedeværelse på forskellige kanaler såvel som et lavt marketingbudget. Disse omstændigheder krævede opfindsomme metoder til at få mest muligt ud af de tilgængelige ressourcer.

 

Efter at kampagnerne havde kørt i et par uger, kontrollerede vi tallene og så, at både CPC'er og samlet ROAS ikke opfyldte de mål, der var sat op med klienten på forhånd.

 

datafeedwatch_css

 

#CPC'erne på Shopping-kampagner blev reduceret med 33%, og de samlede omkostninger faldt med 52%. 

 

Problem 1 #

 

Minimering af CPC'er og pris pr. handling for at få det fulde potentiale ud af det lave marketingbudget. 

 

Løsning:

 

Skift til DataFeedWatchs CSS-program for at fjerne Google-gebyret på 20% og få resultater mere effektivt til en lavere pris. 

 

Resultater

 

Dagen efter skiftet til DataFeedWatchs CSS-program kunne vi allerede se en bemærkelsesværdig forbedring af dataene. Den gennemsnitlige pris pr. klik var faldet fra 2,2 NOK dagen før skiftet til 1,71 NOK dagen efter. Dette udgør en samlet nedskæring på 23% fra den ene dag til den anden.

 

Når du går ind på auktionen med Googles egen CSS, betaler du et gebyr på op til 20% af dine omkostninger pr. klik. Da vi skiftede til DataFeedWatch, så vi, at dette blev reduceret med over 20% på bare en dag. 

 

Når man ser og sammenligner dataene fra en uge efter skiftet til en uge før, kunne vi se, at den nye CSS havde en positiv indvirkning på flere parametre i Shopping-kampagnerne. Den gennemsnitlige pris pr. klik blev reduceret med i alt 33% mellem de to uger. De samlede omkostninger faldt med 52%, hvilket gav os den plads, vi havde brug for til at markedsføre mere effektivt med et lavere budget. 

 

css_indvirkning_paa_shopping_kampagner

css_indvirkning

 

Vi begyndte at analysere kampagnerne fra det tidspunkt, de begyndte til CSS-switch, nysgerrige efter, hvad vi kunne have sparet ved at starte med den lave CPC. Under hensyntagen til de klik, der kom før skiftet, og indregning af den nye CPC, var resultaterne fantastiske. Vi kunne have sparet over 20 000 NOK (eller omkring $ 2000), hvis vi oprindeligt var startet med CSS fra DataFeedWatch

 

css_program_resultater_google_shopping_kampagner


 

 

#ROAS på tværs af Shopping-kampagner steg med 61%, og prisen pr. transaktion faldt med 48%.

 

Problem 2#

 

Få mere afkast på annonceudgifter og minimer omkostningerne pr. transaktion med et lavt budget. 

 

Løsning:  

 

Brug af DataFeedWatchs CSS-program til at hjælpe med at sænke omkostningerne pr. transaktion og maksimere ROAS. 

 

Justering og forsøg på at øge mål-ROAS med automatisk bud fra Googles egen maskine. 

 

Resultater

 

Før vi skiftede til DataFeedWatchs CSS-program, kunne vi se, at prisen pr. transaktion var høj. Afkastet på annonceudgifter var heller ikke tilfredsstillende nok til, at kampagnerne var rentable. Mange produkter kom med mindre margener, fordi de solgte til lave priser. Vi havde brug for en måde at holde indtægterne høje og omkostningerne pr. transaktion lave. 

 

Bare få dage efter skift til CSS-programmet kunne vi se store ændringer i flere målinger. Dette dukkede op på tværs af alle de shoppingkampagner, der kører på kontoen. Bare om et par dage gik det samlede afkast på annonceudgifter fra 4,77 NOK til 7,38 NOK. Det betyder, at for hver dollar, du lægger i Google-annoncer, får du i alt 7 NOK tilbage. 

 

Ved at analysere og sammenligne tallene fra en uge før til ugen efter kunne vi se, at den positive indvirkning fortsætter med at stige på tværs af kampagnerne. ROAS havde en samlet stigning på 61%, mens omkostningerne pr. transaktion faldt med 48%.  

 

positiv_paavirking_paa_roas

cost_per_click_fald

 

Før vi skiftede til DataFeedWatch CSS, havde vi et gennemsnitligt ROAS på 4,7 NOK og en samlet pris pr. transaktion på 153 NOK. Bare en uge efter skiftet begyndte de nye numre at kunne vise, og disse var en ROAS på 7,69 NOK og pris pr. transaktion på 78 NOK. 

 

vaelge_datafeedwatch_css

 

Ved at skifte til CSS og justere mål-ROAS-budgivning øgede vi succesfuldt ROAS og sænkede prisen pr. ordre på samme tid.


 

Resumé: 

 

Googles eget CSS-gebyr opkræver en provision på op til 20% for dine klik på dine annoncer. Det betyder, at når du går ind på auktionen med en $ 1 CPC, er din reelle budkraft ikke $ 1 - den går ned til 0,80 $. Efter at have skiftet til DataFeedWatchs egen CSS, var vi i stand til at fjerne dette gebyr og gå ind i Google-annonce auktionen med en lavere CPC for vores klient. 

 

Dette havde en endnu større indflydelse på de samlede omkostninger, pris pr. transaktion og afkastet på annonceudgifter. Vores norske legetøjsbutik fik en stigning i flere parametre, hvilket gav dem mulighed for at komme ind på auktionen til en lavere pris. Alt dette var muligt uden at miste indtægter og nedsætte den gennemsnitlige pris pr. ordre. 

 

Nu har de muligheden for at købe synlighed til en lavere pris, mens de får mere til gengæld i form af flere ordrer. For hver dollar, de bruger på Google Shopping-annoncer, får de i gennemsnit 7 NOK tilbage. Dette giver os mulighed for at fokusere på at udvide indkøbs kampagnerne yderligere, mens DataFeedwatches CSS-program bringer os ind på auktionen for en lavere CPC.

 

~ Case Study af Fullstakk Marketing Agency

 

Download

Skrevet af Christina Amundsen

Google Shopping og Search specialist hos Fullstakk Marketing. Vi er et digitalt bureau, der øger vores kunders indtægter gennem platforme som Google, Sociale Medier, Programmatic, CRO, Inbound Marketing, blandt andre værktøjer.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os