Dagligvarebranchen og e-handel: Udnyt mulighederne og tjen penge på en ny måde

Det siger næsten sig selv, at 2020 har rystet posen i dagligvarebranchen og internet salget har set en seriøs stigning.

 

År efter år har en stigende antal shoppere valgt at købe dagligvarer online på grund af en række forskellige grunde som bekvemmelighed, mulighed for at sammenligne priser og for at undgå at stå i kø. Men som lockdowns begyndte at træde i kraft kloden rundt under Covid-19 pandemien, blev internettet hurtigt det eneste sted at shoppe for nogle, især for sårbare shoppere.

 

I denne artikel tager vi et kig på hvad man skal forberede sig på inden for e-handel i fremtiden for dagligvarebranchen.

 

grocery


Oversigt

 

Ifølge IGD, så vil markedsandelen af online detailhandlere stige fra 6.2 % til 8.9 % i 2022.

 

Men det stopper ikke her. For omkring 90 % af alle de personer, der har shoppet online under pandemien forventer at blive ved med at shoppe online, og det estimeres at e-handel af dagligvarer vil fortsætte med at vokse til omkring 21.5 % af branchens omsætning i 2025 med et forbrug på $250 milliarder.

 

Det er en slående kontrast til de før-Covid-19 forudsigelser der kom frem i 2019 fra Incisiv og Winsight Grocery Business, som estimerede at online dagligvaresalget ville stige til 13.5% af det totale salg i 2025.

 

online_grocery_metric

Kilde: Mercatus

 

Så hvorfor er der sket en gigantisk forskydning i forhold til at købe online under pandemien? Bortset fra dem der ikke har noget andet valg, så er der også set en øget bekymring fra andre shoppere om at undgå kontakt med virus mens de shopper. 

 

Ifølge et studie foretaget af Digital Commerce, så var over 30 % af shopperne “i nogen grad bekymret” om kontakt med virussen. Den forsigtige opførsel har medvirket til skiftet over til online køb af dagligvarer.

 

concernation_about_contracting_coronavirus

Kilde: Digital Commerce 360

 

Den typiske persona for online dagligvareindkøb har ændret sig i 2020. Ifølge Superfood, så er gennemsnitsalderen på shopperne 25-35 år, og de udgør 55 % af det totale antal shoppere. Det viser sig også, at det er mænd med højere indkomster, der gør mest brug af online dagligvareindkøb.

 

Det ser også ud til, at for disse shoppere så foretrækkes det, at købe ind den første gang via mobilen.

 

Tilbage til toppen af siden of download Den Bedste Google Merchant Center Vejledning

Forbered dig på e-handel i fremtiden

 

Med den dramatiske stigning i salg af dagligvarer online, så er der en hel del at overveje, når du skal forberede dig på e-handel i fremtiden.

 

Er det profitabelt at sælge dagligvarer online?

 

Det er det første spørgsmål du bør stille dig selv før du overvejer at sælge dagligvarer. Udgiften til levering af varerne er høj. For det første skal du håndtere varer i mange forskellige størrelser, et utal af forskellige varenumre (SKUs) og varer der har forskellige ideal-temperaturer.

 

Det er også væd at tænke over, at med en stigning i online shopping, så kan du også komme til at kæmpe med selve pakningen. Der er lange ventetider (i nogle tilfælde shopper folk flere uger i forvejen), som kan give udfordringer med varelageret. Hvis der er mange varer der ikke er på lager, så skal varerne enten erstattes af lignende varer eller fjernes helt, hvilket kan reducere fortjenesten på hver ordre og opmuntre til sidste øjebliks annulleringer. Det kan også komme til at koste personalet mere tid, hvilket koster din virksomhed penge.

 

Det er logistikken der typisk er svær for at sikre rentabilitet. Miss Fresh, en foregangskvinde indenfor e-handel i dagligvarebranchen i Kina, opdagede, at en måde at holde det rentabelt på, var at skabe et netværk af “mikro varehuse” der indeholder færre varer end et supermarked, men som sælger til lavere priser. Det er dog oplyst, at det stadigt tog 3-9 måneder for hver mikro varehus at få et break even.

 

Hvordan klarer du udfordringerne med pakning

 

Udfordringerne med leveringer er at gøre dem hurtige, effektive og - som nævnt ovenfor - profitable. En måde at løse det på er brug af BOPIS og BOPIL.

 

BOPIS står for buy-online-pickup-in-store (køb-online-afhent-i-butikken), som også er kendt som “click and collect”. Det er en fantastisk måde at tilbyde kunderne en tilsyneladende problemfri shopping oplevelse online, mens det fjerner problemet med leveringsudgifterne. Det skærer ned på kørselstid og udgifter til brændstof og øger dermed rentabiliteten på hver online shopping ordre.  Ulemperne er: Det kræver en fysisk butik og hvis kunden ønsker at købe ekstra varer, så er de ofte mindre motiverede til at gå ind i butikken efter de har været igennem BOPIS processen.

 

BOPIL står på den anden siden for buy-online-pickup-in-locker, dvs. varerne hentes i en aflåst skab inde i butikken. Det er langt den letteste måde at honorere bestillinger på for detailhandlere. Det gør det ikke bare lettere for for personalet, men det opfordrer også kunderne til at gå ind i butikken, hvor der er større sandsynlighed for de køber ekstra varer, hvis de ønsker det.

 

Sociale medier

 

Over årene har dagligvarebutikker kæmpet med at finde deres ben at stå på, når det gælder sociale medier. Men ved at inkorporere sociale medier kan de bruges til effektivt at kommunikere med kunderne og opfordre til flere indkøb. 

 

Gennem 2020 har man set store detailhandlere køre kampagner, der er designet til at lette bekymringerne hos forbrugerne og fremhæve de ekstra tiltag supermarkederne gør under pandemien. For eksempel har Whole Foods lanceret en “vi er her for dig”-kampagne, der holdt kunderne opdateret på hvordan de håndterer situationen og Tesco’s “social distancing”-kampagne var designet til at vækste mere salg i de fysiske butikker.

 

For mindre detailhandlere, så kan sociale medier være en særdeles effektiv måde at nå ud til et nyt publikum med opslag der kan deles og annoncer på sociale medier, der når din målgruppe.

 

Hjemmesidens udseende og brugeroplevelser

 

Når det kommer til hjemmesider for dagligvarer, så siger det sig selv, at siden skal være brugervenlig. Her er nogle hurtige tips til at forbedre oplevelsen:

  • Påmindelser om tilbud - hvis en kunde er gået glip af et tilbud, så er det godt at have en funktion, der minder dem om at tilføje det. Det er også værd at bruge tilbud omkring selve vare valget, på samme måde som man oplever det i fysiske butikker.
  • Gemte indkøbslister - de kan hjælpe med at opfordre dine shoppere til at købe deres normale indkøb igen og på regelmæssig basis.
  • Gør det let at bestille tid - et bookingsystem til leveringer, der er svært at finde ud af kan fuldstændigt få en kunde til at stå af, eller ende med situationer hvor kunden har fået bestilt den helt forkerte dag eller tidspunkt. For eksempel har Tesco gjort det let:

user experience

 

  • Husk stigningen i brug af mobiltelefoner - jo flere der bruger deres telefoner eller tablets til at foretage deres indkøb, jo vigtigere er det at sikre, at navigationen og funktionaliteten er tilpasset både mobiler og computere.
  • Shopping forslag - krydssalg fungerer ualmindeligt godt for dagligvarebutikker. Det kan øge den gennemsnitlige ordreværdi ikke bare en gang, men om og om igen når kunden foretager fremtidige indkøb.

Kommunikation med shopperne

 

Med skiftet til online shopping oplevelser, er der større forventninger om, at detailhandlere skal være tilgængelige til at “tale med” online. Det er også en god skik at være “tilgængelig” på andre måder. Det øger tilliden og hjælper kunderne med de spørgsmål, der kan afskrække dem fra at foretage et køb. Kommunikationsmidlerne kan inkludere: 

  • Live chat funktioner
  • SMS og Whatsapp beskeder
  • Facebook messenger
  • E-mail
  • Telefonnumre / forespørgsler om at blive ringet op

Tilbage til toppen af siden of download Den Bedste Google Merchant Center Vejledning



Optimering og forbedring af performa

nce

Nu hvor vi har gennemgået de vigtigste ting, så er det tid til at kigge på hvordan du får mest ud af din online butik, og hvordan du opfordrer kunderne til at finde din side og bruge mere per besøg.

 

Feeds

 

Det er meget vigtigt, at have et optimeret feed for at sikre, at kundernes søgninger kan matches med de varer de leder efter. Du skal overveje følgende ting:

  • Billeder - du skal have klare retvisende billeder. De behøver ikke være noget fancy, men det skal se professionelt ud. Varen sat op mod en hvid baggrund fungerer som regel bedst.
  • Optimering af din titler sikrer, at de vigtigste informationer bliver vist først. Prøv denne rækkefølge af informationer: Brand + Produkttype + Attributes (egenskaber).
  • Brug dine produktbeskrivelser til at være på forkant og svare på kundernes spørgsmål. Brug et layout der er let at læse med overskrifter og punktopstilling.

 

Det er vigtigt at holde dit feed opdateret så meget som muligt, især hvis du kører betalt annoncering. Kunderne vil ofte forsvinde fra siden igen hvis den vare de helt specifik har klikket på er udsolgt. Det koster dig kunder og udgifter til kliks.

 

Måder hvor man, som detailhandler, kan øge sit online salg

  • Led efter varer der kan opsælges/krydssælges
  • Tilbyd tilbud på hele siden
  • Tilbyd support gennem forskellige kanaler så kunderne kan få hjælp til deres spørgsmål
  • Garanter god kvalitet - nogle mennesker kan være nervøse for, at andre skal udvælge varerne for dem. Det hjælper, hvis du sørger for aldrig at sende varer af dårlig kvalitet.
  • Nævn de vigtigste informationer med det samme. Hvis du, for eksempel, ikke leverer i et bestemt område, så vent ikke til kunden skal betale med at fortælle det.
  • Sørg for du har en tillidsvækkende og simpel betalingsproces.

    Tilbage til toppen af siden of download Den Bedste Google Merchant Center Vejledning


Konklusioner

 

Året 2020 har været afgørende for dagligvarebranchen og har betydet en lang række nye kunder. Det kan være svært at finde en måde at gøre det profitabelt på, men hvis det er gennemarbejdet, så ser det ud til at efterspørgslen efter dagligvarehandel online er kommet for at blive.

 

Sørg for, at du får mest muligt ud af dine kunder og hvis du optimerer deres besøg på dine sider, kan det hjælpe dig med, at gøre deres besøg mere profitable for dig.

Download

 

ØG DIN GOOGLE SHOPPING ROAS

Vil du optimere dit datafeed?

Planlæg et 1-til-1-opkald med en af vores produktfeed-eksperter.
• Få mere at vide om bedste praksis for datatransformation,
• Diskuter optimeringer, der er specifikke for dit produktkatalog,
• Få en live rundvisning i DataFeedWatch-appen

Vi glæder os til vores møde!

Skrevet af Anna Hanarz

Anna er en ekspert i PPC og produkt feed optimering med erfaring fra Google AdWords og Microsoft Bing. I sin rolle som Country Manager Nordic Markeds støtter hun virksomheder og markedsføringsbureauer fra Skandinavien for at udfolde deres produkt feeds potentiale. Når hun ikke rejser, læser hun nye sprog eller underviser i det danske sprog og kultur.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os