Guide til Facebook Shops: hvordan fungerer det og hvad kan du få ud af det?

fb_shops

 

En af Facebook's første initiativer mod covid-19 pandemiens dårlige resultater var et 100 millioners tilskudsprogram for at hjælpe tusindvis af små virksomheder i 30 lande. Men det sociale netværk har ikke tænkt sig kun at stoppe ved donationer. 

 

Som Facebook selv rapporterer, så er der 160 millioner personer der bruger deres services, men hovedparten bruger ikke penge på platformen. Set i det lys, så ser den seneste udmelding ud til at være en win-win situation for sælgere, brugerne og på sigt også for Facebook.

 

Shop-funktionen blev annonceret på et Facebook Live event med deltagelse af Tobi Lütke, CEO hos Shopify, og Mark Zuckerberg, CEO hos Facebook. Udmeldingen blev til dels udløst af den kamp som mange mindre og medium-størrelses virksomheden endte i som følge af  covid-19 pandemien. Mange har set på løsninger, der giver dem mulighed for i det mindste at overføre en del af deres aktiviteter til nettet.

 

Det siges at 31% af alle mindre virksomheder er sat på pause siden corona virussen brød ud. Facebook introducerer nu en gratis funktion, der bliver en fantastisk mulighed for disse virksomheder, og andre virksomheder, der endnu ikke har udnyttet forretningssiden af den sociale platform.

 

Hvis du zoomer ind på Facebook Shops, så vil du højst sandsynligt opdage at det er mere en udvikling af et allerede eksisterende værktøj, snarere end en hel ny funktion. Så lad os kigge nærmere på det!

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Hvad er Facebook Shops

Hvor kan brugerne finde Facebook Shops

Hvad er udgiften for sælgerne 

Hvad er tidspunktet og placeringen af udgivelsen

Facebook partnere 

Hvordan er Facebook Shops forskellig fra andre produktannonce muligheder på platformen

Fordelene ved Shop-værktøjerne og hvordan detailhandlere kan få fordele af dem

Hvordan du kommer i gang med Facebook Shops

Hvordan Facebook Shops fungerer med kataloger

Hvad industri-eksperterne siger om Facebook Shops

Konklusion



 

Hvad er Facebook Shops

 

Facebook Shops er en simpel version af din online butik, som bor inde i Facebook og Instagram apps’ene.

 

Den nye funktion tillader brugerne at oprette en butik på en Instagram business page umiddelbart efter de har opsat Facebook Shops. Det bliver et skræddersyet butiksvindue som detailhandlere kan styre fra deres Facebook Commerce Manager.

Detailhandlere vil få mulighed for at ændre udseendet og farverne i butikken så deres produkter og brand vises og skiller sig ud. Ved at organisere produkterne i kollektioner og “highlighted tiles” (fremhævede fliser), så kan sælgerne matche udseendet og følelse af deres almindelige online butik.

 

facebook-shops-fliser-sorteredesource: shopify

 

 

Facebooks mål er, at bygge en konsekvent og samlet oplevelse på tværs af alle FB apps - en oplevelse der føles rigtig for enhver platform på enhver enhed. Det ser ud som om Facebook sigter efter at holde hele købsrejsen på deres platform. I virkeligheden er det det dog kun de virksomheder der deltager i det lukkede beta Checkout der vil være i stand til at lukke et salg uden at sende shopperne videre til en ekstern side. For alle andre forretninger betyder det at deres potentielle kunder bliver sendt videre til detailhandlerens egen webshop for at afslutte købet. I hvert fald lige nu.

 

 

Hvor kan brugerne finde Facebook Shops

 

Du kan finde Facebook Shops på en virksomheds Facebookside eller  Instagramprofil. Det er også muligt at finde dem gennem stories eller ads. Derfra kan brugerne se den fulde kollektion, gemme produkter og placere en ordre.

 

 

hvor-shops-kan-være-fundet

 

 

I fremtiden vil det også være muligt at sælge produkter gennem WhatsApp, Messenger og Instagram Direct chat-funktionerne. Sælgere vil også være i stand til at linke produkter gennem live broadcast på Facebook og Instagram, så kunder der klikker på dem bliver overført til produkt bestillingssiden.

 

 

Hvad er udgiften for sælgerne 

 

Funktionen er fuldstændig gratis. Facebook får et gebyr hvis brugeren bruger betalingsfunktionen, men den er stadig i beta versionen i USA og offentligheden har ikke adgang til gebyrbeløbet endnu.

 

Facebook’s vicepræsident for annoncering, Dan Levy, siger at mens firmaet vil opkræve et “lille gebyr” for hvert salg, så kommer de virkelige penge fra en øget annoncering. Forudsigelsen går på, at hvis virksomheder finder værdi i Facebook shops, så vil detailhandlere over tid også ønske at udvide deres Facebook-aktiviteter  til betalte annoncer.

 

 

Hvad er tidspunktet og placeringen af udgivelsen

 

Facebook ruller lige nu muligheden ud i USA, og planlægger at udvide til en global udrulningen indenfor de næste par måneder.

 

 

Facebook partnere

 

Som en del af Facebook Shops udmeldingen oplyste Facebook, at de har indgået partnerskaber med Shopify, BigCommerce, WooCommerce, CedCommerce, Cafe24 og Tienda Nube.

 

Detailhandlere vil få mulighed for at bruge disse tredjeparts platforme til at styre deres Facebook Shop, såvel som de annoncer der er forbundet med disse Shops. 

 

Som Shopify rapporterer: “Facebook Shops tillader detailhandlere på Shopify at få kontrol over tilpasningen og visningen af deres varer i deres udstillingsvindue på Facebook og Instagram, mens de styrer deres produkter, varelager, ordrer og forsendelser direkte fra Shopify.”

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


Hvordan er Facebook Shops forskellig fra andre produktannonce muligheder på platformen

 

Facebook har sin egen Marketplace og Facebook Shop Tab og en række andre muligheder. Instagram tillader brugerne at købe produkter der er tagget i posts og annoncer, og sidste år introducerede de Checkout funktionen. 

 

Den sociale gigant har allerede bygget et imponerende arsenal af e-commerce værktøjer. Men denne gang tager firmaets nye funktion - Facebook Shops - skridtet videre, og giver virksomheder mulighed for at oprette fuldgyldige butikker der forener shopperens oplevelse på tværs af alle Facebooks apps. 

 

Facebook Shop Tab var en ægte game changer for e-commerce virksomhederne. Men med to adskilte shoppingområder på platformen (Facebook Shop og Facebook Marketplace), var det allerede en udfordring for butikkerne at gennemskue hvilken af de to der var den bedste mulighed. 

 

For størstedelen af virksomhederne, så er Facebook Shop muligheden det ideelle valg i forhold til at vise og sælge varer fra din virksomheds sociale profil, mens Facebook Marketplace, der ligner klassificerede annoncer som på Den Blå Avis, i højere grad er målrettet individuelle der er på udkig efter at sælge varer. 

 

Denne gang tilbyder Facebook skræddersyede butiksvinduer og tværgående app tilstedeværelser, der udvider potentialet af allerede eksisterende funktioner. Den tilbyder større tilpasningsmuligheder og mere personificerede oplevelser for brugerne.

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


Fordelen ved Shop-værktøjerne og hvordan detailhandlere kan få fordele af dem

 

Shops har forskellige funktioner, afhængigt af din placering. Her er nogle af de funktioner vi finder interessante og fordelagtige for virksomheder der bruger Facebook Shops:

 

  • Tilpasning af produkt varelageret: Produkterne kan organiseres i forskellige samlinger, så shopperne kan browse produkter efter kategori.

 

  • Muligheden for at uploade videoer og billeder der viser hvordan produkterne ser ud, live og i brug: Inden længe vil sælgere, brands og producenter være i stand til at tagge produkter fra deres Facebook Shop eller katalog, før de går live.

 

LiveShopping_IG_Colored

 

  • Kommunikation med kunderne: Shopperne vil være i stand til at sende beskeder med spørgsmål til butikken fra siden, for at få support, følge leverancer osv. I fremtiden bliver det muligt at se butiksudvalget, og foretage indkøb, direkte i en chat på WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct.

 

  • Lækker og sammenhængende oplevelse: Som tidligere nævnt, så planlægger Facebook at bringe de nye Shop muligheder til alle sine apps inklusiv WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct. Sådan en sammenhængende brugeroplevelse på tværs af apps vil efter al sandsynlighed betyde meget højere konverteringsrater for detailhandlere.

 

  • Indsigt og analyser: Sælgere vil få adgang til omfattende analyser der kan spore antal visninger, klik og køb for hvert produkt. Det forenkler processen med at styre og promovere de bedst sælgende varer og organiseringen af shoppen, for at få den bedst mulige performance.

 

  • Loyalitetsprogrammer kan hægtes op på din Facebook Konto: Facebook tester i øjeblikket løsninger for shoppere, så de let kan optjene bonusser i butikkerne ved at forbinde dem med eksisterende loyalitetsprogrammer. De udforsker også nye muligheder for små detailhandlere så de kan oprette, styre og overse et loyalitetsprogram på Facebook Shops.

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


Hvordan kommer du i gang med Facebook Shop

 

For at tilføje en shop, så skal du have en Facebook business Page. Du kan bruge denne del til at liste produkter og forbinde dig med flere kunder. Din Facebook shop skal sælge fysiske varer og overholde Facebook Merchant betingelserne.

 

Mens enhver virksomhed kan have en online butik, så fungerer funktionen her bedst til butikker, detailhandlere og e-commerce annoncører.

 

Det vil være muligt at tilføje produkter til Facebook Shops gennem manuel en-efter-en upload, via produktkatalog og med en direkte forbindelse mellem visse indkøbskurve og Facebook. 

 

Facebook Shops er netop udrullet til en håndfuld virksomheder i USA, og i øjeblikket følger der ikke en brugsanvisning med. Endnu. Udmeldingen af partnerskaberne der fulgte med frigivelsen af Facebook Shops indikerer dog, at detailhandlere på Shopify og Bigcommerce kan være blandt de første til at begynde at bruge det nye værktøj.

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


 

Hvordan Facebook Shops fungerer med kataloger

 

Facebooks produktkataloger indeholder informationer  om alle de varer du ønsker at promovere, inklusiv titel, beskrivelse, pris, billeder, tilgængelighed, kvalitet mm. Kataloget er forbundet til din Page shop og indeholder informationer om de produkter du har til salg. Værktøjet der styrer dit katalog og varelager hedder Catalog Manager.

 

Mange typer af annonce- og salgskanaler, inklusiv Shops, kan trække informationer fra dit katalog og vise varerne for kunderne.

 

Der kan automatisk oprettes et katalog når sælgeren tilføjer mindst ét produkt til Facebook Page shoppen. Hvis du som detailhandler allerede har produkter i et katalog, kan du også opsætte en Page shop fra dit katalog, så dine produkter automatisk bliver uploadet til shoppen.

 

Det er muligt at du har mange katalog opsætninger, men kun et af dem kan forbindes med din Facebook Shop. Du kan til enhver tid udskifte det forbundne katalog og forfine dit produktportefølje afhængig af sæson, særlige anledninger eller andre relevante faktorer.

 

Hovedfordelen ved at bruge et produktkatalog, i stedet for manuelt at tilføje produkter, er, at det sparer tid og samler dine kommercielle Facebook aktiviteter. Ved at vælge at styre alt på katalog-niveau vil du som detailhandler kunne udvide Facebook annonceringen lettere og hurtigere, og fastholde sammenhængen på tværs af alle de Facebook-flader du ønsker at blive vist på.

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


 

Hvad industri-eksperterne siger om Facebook Shops

 

1_julian_northern

 

Julian Reiche - Direktør for Paid Media hos Northern Commerce - et fuld-service Canadisk eCommerce bureau, som er en del af Facebook's Marketing Partner Program - deler sine tanker om den seneste Facebook release: 

 

“'Facebook Shops' er udviklingen af, at Facebook går ind på et kommercielt område. Vi har allerede set dem teste dele af det gennem Instagram Checkout, Facebook Commerce Manager og Marketplace. De store kræfter bag dette initiativ, er de millioner af virksomheder der stadigt ikke sælger online og presset fra Amazon, med sin fuldt integreret eCommerce tilstedeværelse. For mange virksomheder er det stadigt et højt hegn at skulle springe over at åbne op til online ecommerce og Facebook ved det: De har millioner af små til medium virksomheder der booster posts men som ikke sælger online.

 

Facebook ser, akkurat som Google (Google Express), at Amazon dominerer markedet ved at gøre det så let og ubesværligt som muligt for kunderne. I den proces dominerer Amazon aggressivt hele kæden fra logistik, eCommerce, vareopdagelse og kunde interagering, hvilket reelt set skærer andre spillere, som Facebook og Google, fra.

 

Vi ved at det har været et vigtigt projekt for Facebook og de har brugt mange ressourcer på at udvikle det. Det faktum, at Mark Zuckerberg deltog i live diskussionen signalerer, at det virkeligt er et vigtigt fokusområdet for Facebook. Set fra vores perspektiv, så tror vi at der er nogle helt specifikke segmenter/nicher der vil få fordel af det med det samme. De virksomheder der sælger gennem websider som den Blå Avis eller Facebook posts vil efter al sandsynlighed have mest at vinde og de laveste udgifter ved at skifte.

 

Når det gælder større virksomheder, så skal de lære at tilpasse sig og lære hvordan man udnytter mulighederne og slås for deres plads, på samme måde som brands navigerer på Amazon eller eBay i dag. Men når det så er sagt, så er det i virkeligheden kunderne der kommer til at bestemme om det er en købsadfærd de vil skifte til, eller om de foretrækker de mere traditionelle metoder.”

 

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI

 


Konklusion

 

Corona pandemien har efter al sandsynlighed gjort det endnu mere sandsynligt at kunderne betragter Facebook og Instagram profiler som den nye kilde til information om lokale restauranter og butikker. Den nye shopping oplevelse er hurtig og let at bruge, så kunderne kan hurtigt finde det rigtige produkt på Facebook Shoppen og afslutte deres køb.

 

Facebook forventer, at hvis små og medium-størrelses virksomheder får værdi ud af den gratis Page Shop, så vil de også over tid begynde at udnytte de betalte annoncemuligheder. 

 

Det spørgsmål der står ubesvaret for nu er, hvad Facebook Shops vil betyde for dem som ikke kan klassificere sig selvom små til mellemstore virksomheder? 

 

Under de tumultagtige tilstande i pandemien har vi fortsat set nye muligheder for eCommerce udvidelser. Først var det Google og nu prøver Facebook også at hjælpe de mindre virksomheder med nye gratis funktioner og muligheder. Er det måden at tage kampen op med Amazon på?

 

Gå tilbage til toppen af siden eller Øg din Facebook Produktannonce ROI


 

FAQ

 

Hvad er Facebook Shops egentligt?

 

Det er Facebooks service, som blev lanceret i maj 2020. Den giver dig mulighed for at oprette en shop direkte fra din Facebookside. Du vælger selv de varer fra dit produktkatalog, som du ønsker at tilbyde på din egen Facebook Shop. Du kan også tilføje et coverbillede og diverse farver, som symboliserer dit brand.

 

Hvornår kommer Facebook Shops til Danmark?

 

Lige nu er Facebook Shops ikke tilgængelig i Danmark. Mange spekulerer på, om servicen vil komme til Danmark på et eller andet tidspunkt. Svaret er formentlig ja! Hver gang Facebook præsenterer en ny service, er den ikke tilgængelig for alle lande med det samme, men platofrmen udvider den langsomt. Vi ved dog endnu ikke, hvornår Danmark vil få adgang til Facebook Shops.

 

 


New call-to-action

Skrevet af Anna Hanarz

Anna er en ekspert i PPC og produkt feed optimering med erfaring fra Google AdWords og Microsoft Bing. I sin rolle som Country Manager Nordic Markeds støtter hun virksomheder og markedsføringsbureauer fra Skandinavien for at udfolde deres produkt feeds potentiale. Når hun ikke rejser, læser hun nye sprog eller underviser i det danske sprog og kultur.

Kommentar

Skrevet med    af  DataFeedWatch

Skriv for os